A nagy európai buszkörút

  • Tófalvy Zselyke
  • 2017. november 30.

Civilekről írók

Tófalvy Zselyke írása.

Ismertem egy fiút. Buszsofőr akart lenni. Sokat mászkáltunk együtt gyerekkorunkban: ismert egy elhagyatott helyet, ahol egy kibelezett Ikarus állt, a barátom szerint egy eredeti ’59-est kötött el valaki. 1986 nyarára már benőtte a fű, madarak fészkeltek belé, kerekei teljesen belesüllyedtek a földbe. Egyedül nem találtam volna meg soha a buszt – amit közösen elneveztünk a mi Kishercegünknek –, a fiú azt mondta nekem, megálmodta a helyet, egy belső hang irányította őt oda. Én hinni akartam neki, el is hittem végül, lelkesedése átragadt rám, 1986 nyarán egy ’79-es világatlaszt magunkkal cipelve átutaztuk fél Európát a mi Kishercegünkkel. A Szovjetuniót teljesen. Barátom a vezetőfülkébe ült sofőrnek, odaképzeltük a kormányt, s már indultunk is. Készültünk a nagy európai buszkörútra, edzettünk, nagy köröket tettünk meg szerpentineken, csúcsidőben. Minden váratlan helyzettel kalkuláltunk: hogy épp átcsúszunk egy hármas kereszteződésben a sárgán, nem állunk meg, a fiú inkább megnyomja a pedált, én váltok, mert váltani én tudtam a legjobban 1986 nyarán az Ikarus buszban. Azt is beszéltük, hogy ha majd visszatérünk a nagy utazásról, úgy meséljük el barátainknak a velünk történteket, hogy meghívjuk őket is egy körre, megállunk a sárgánál, megvárjuk, hogy pirosra váltson, és már mesélünk is. A buszozás kettőnk titka volt, nem avattunk be senkit, megesküdtünk rá, megszúrtuk egymás középső ujját, és a kibuggyanó vérrel pecsételtük meg szövetségünket. Szüleinknek azt mondtuk, a folyóra megyünk, csobbanunk, mint minden más gyerek.

Egy tikkasztó meleg napon a barátom nem jött a megszokott időben. Én a megszokott helyen vártam rá fél napot, de nélküle nem mentem ki a hercegünkhöz. Este megtudtam, hogy aznap elköltözött a családja, később az is kiderült, hogy áttelepültek Magyarországra. Többet nem mentem ki a buszhoz, csak jó pár évre rá álmodtam azt egyszer, hogy a barátom a busznál ül, kezében egy négylevelű lóherével engem vár. De nem találtam oda. Néha még most is, amikor autót vezetek és sárgára vált a lámpa, megállok és elmondom a barátomnak, milyen jó kis nyár volt 1986-ban.

A fiú nevére nem emlékszem. Amióta reggelente biciklivel járok munkába, a Gyarmat utca és Mexikói út kereszteződésénél térek rá a Ligetbe vezető útra, a mozgásjavító iskolánál. Reggelente buszokkal hozzák a mozgássérült gyerekeket: nehéz beállni úgy, hogy a kerekesszékek el ne guruljanak, amikor leveszik őket, ráadásul a gyerekeket is le kell segíteni, ölbe venni. Sokan már nem is gyerekek. Legutóbb leszálltam a bicikliről az iskolánál, épp beáll egy kisbusz, nem tud felhúzni a járdára, egy másik autó pont odaparkolt. Ráadásul ott a lámpa is, rengeteg autó fordul rá a Mexikóira. Piros a lámpa, a sofőr kiugrik, legurítja a kerekesszékeket, mind az ötöt, integet a gyerekeknek, mindjárt sárgára vált a lámpa, rám néz és elmosolyodik. „Gyuri bácsi, zöld a lámpa”, kiáltja a segítője.

A kép a Swiss Army Man című filmből van

A kép a Swiss Army Man című filmből van

 

____

Ezen a blogon írók írnak arról, mit jelent számukra a civil társadalom gondolata, a projekt innen indult, ez a nyolcadik bejegyzés. A fenti írás azonban kivétel: Tófalvy Zselyke nem író, szövegét nem íróként, hanem „civilként” küldte el. A szerkesztők úgy döntöttek, írását mégis közlik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.