A nagy európai buszkörút

  • Tófalvy Zselyke
  • 2017. november 30.

Civilekről írók

Tófalvy Zselyke írása.

Ismertem egy fiút. Buszsofőr akart lenni. Sokat mászkáltunk együtt gyerekkorunkban: ismert egy elhagyatott helyet, ahol egy kibelezett Ikarus állt, a barátom szerint egy eredeti ’59-est kötött el valaki. 1986 nyarára már benőtte a fű, madarak fészkeltek belé, kerekei teljesen belesüllyedtek a földbe. Egyedül nem találtam volna meg soha a buszt – amit közösen elneveztünk a mi Kishercegünknek –, a fiú azt mondta nekem, megálmodta a helyet, egy belső hang irányította őt oda. Én hinni akartam neki, el is hittem végül, lelkesedése átragadt rám, 1986 nyarán egy ’79-es világatlaszt magunkkal cipelve átutaztuk fél Európát a mi Kishercegünkkel. A Szovjetuniót teljesen. Barátom a vezetőfülkébe ült sofőrnek, odaképzeltük a kormányt, s már indultunk is. Készültünk a nagy európai buszkörútra, edzettünk, nagy köröket tettünk meg szerpentineken, csúcsidőben. Minden váratlan helyzettel kalkuláltunk: hogy épp átcsúszunk egy hármas kereszteződésben a sárgán, nem állunk meg, a fiú inkább megnyomja a pedált, én váltok, mert váltani én tudtam a legjobban 1986 nyarán az Ikarus buszban. Azt is beszéltük, hogy ha majd visszatérünk a nagy utazásról, úgy meséljük el barátainknak a velünk történteket, hogy meghívjuk őket is egy körre, megállunk a sárgánál, megvárjuk, hogy pirosra váltson, és már mesélünk is. A buszozás kettőnk titka volt, nem avattunk be senkit, megesküdtünk rá, megszúrtuk egymás középső ujját, és a kibuggyanó vérrel pecsételtük meg szövetségünket. Szüleinknek azt mondtuk, a folyóra megyünk, csobbanunk, mint minden más gyerek.

Egy tikkasztó meleg napon a barátom nem jött a megszokott időben. Én a megszokott helyen vártam rá fél napot, de nélküle nem mentem ki a hercegünkhöz. Este megtudtam, hogy aznap elköltözött a családja, később az is kiderült, hogy áttelepültek Magyarországra. Többet nem mentem ki a buszhoz, csak jó pár évre rá álmodtam azt egyszer, hogy a barátom a busznál ül, kezében egy négylevelű lóherével engem vár. De nem találtam oda. Néha még most is, amikor autót vezetek és sárgára vált a lámpa, megállok és elmondom a barátomnak, milyen jó kis nyár volt 1986-ban.

A fiú nevére nem emlékszem. Amióta reggelente biciklivel járok munkába, a Gyarmat utca és Mexikói út kereszteződésénél térek rá a Ligetbe vezető útra, a mozgásjavító iskolánál. Reggelente buszokkal hozzák a mozgássérült gyerekeket: nehéz beállni úgy, hogy a kerekesszékek el ne guruljanak, amikor leveszik őket, ráadásul a gyerekeket is le kell segíteni, ölbe venni. Sokan már nem is gyerekek. Legutóbb leszálltam a bicikliről az iskolánál, épp beáll egy kisbusz, nem tud felhúzni a járdára, egy másik autó pont odaparkolt. Ráadásul ott a lámpa is, rengeteg autó fordul rá a Mexikóira. Piros a lámpa, a sofőr kiugrik, legurítja a kerekesszékeket, mind az ötöt, integet a gyerekeknek, mindjárt sárgára vált a lámpa, rám néz és elmosolyodik. „Gyuri bácsi, zöld a lámpa”, kiáltja a segítője.

A kép a Swiss Army Man című filmből van

A kép a Swiss Army Man című filmből van

 

____

Ezen a blogon írók írnak arról, mit jelent számukra a civil társadalom gondolata, a projekt innen indult, ez a nyolcadik bejegyzés. A fenti írás azonban kivétel: Tófalvy Zselyke nem író, szövegét nem íróként, hanem „civilként” küldte el. A szerkesztők úgy döntöttek, írását mégis közlik.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.