(Ott)hon a hazában

  • Fehér Renátó
  • 2017. december 20.

Civilekről írók

Fehér Renátó írása.

„Ne féljetek, magyarok, itt vannak a cigányok!”

Amikor Puczi Béla és társai ezzel a mondattal vonulnak be 1990 márciusában Marosvásárhelyre, akkor onnan legalább hétszáz kilométernyire, Szombathelyen vagyok féléves. Nem tudok magyarul, nem nézek híradót, a pogrom és civil szavakat is tizenvalahány év múlva kezdem érteni, ha egyáltalán. Puczi Béláról majd 2009-ben, húszévesen hallok először, amikor ő már éppen nem él.

Akárhogy is: ez a mondat biztosan dobogós az életemben hallott legszebb magyar mondatok között, pedig talán már egyre gyakrabban, túl gyakran esik meg, hogy ki se látok a (könyv)sorok közül. Ha valaki egyszer arról nemzetikonzultálna (költséghatékonyan, tehát elméletben), hogy én mit írnék mostan színes tintákkal égkék óriásplakátokra, akkor esélyes válasz lenne, hogy például ezt a szájhagyományt. Mert lehet úgynevezett nemzetpolitikát csinálni à la Puczi Béla, vagy pej lovon ügetni be Kézdivásárhelyre.

Zárójel: beügetni Kézdivásárhelyre, közben meg elvágtatni egy 21. századi tájleírásban, kiügetni, értsd, kisunnyogni egészségügyből, lakáspolitikából, oktatásból, társadalombiztosítási és nyugdíjrendszerből, menekült- és idősgondozásból, és a többi. Hashtag: fenntarthatatlan struktúrák. A résbe meg jön a civil, a szakember és az önkéntes, benyomul, buzog benne a tenni akarás, foltot varrna az égre. Ma civilek roppannak össze az állam feladatainak súlya alatt, sokszor hiába, miközben talán már el is hitték, hogy mindez, ez mind tényleg csak és csakis az ő dolguk, kötelességük. Zárójel bezár.

Puczi Béla harcos civil volt, tudatos állampolgár, öntudatos ember, aki szentül hitte, jól, hogy az életünk több annál, mint ami zárt lakásajtók mögött szivárog el. Hitt benne, hogy az életet, az életünket kivisszük a közterekre is, és nem csak akkor, ha a szükség és a lelkiismeret, tehát a szolidaritás úgy kívánja, hiszen akkor mindenképpen. Bár most látom: ennek, hogy „kivinni a közterekre”, mindjárt más az akusztikája, ha hozzáteszem, hogy Puczi Béla végül hajléktalanként halt meg Budapesten 2009-ben. Hajlék- és otthontalansága pedig többdimenziós: Romániában kisebbségi magyar, Magyarországon menekült román volt, úgy is bántak vele, miközben mindkét helyen nyilván hazátlan cigánynak tartották elsősorban. Nem lelte (ott)honját a hazában. Nem ajánlgatták, mint búcsúcédulát, a túlárazott letelepedési kötvényt. A nemzetegyesítő marosvásárhelyi kiáltást Puczi halálának évében is több helyszínen forgatta ki ismét és végzetesen a magyar történelem, így Tatárszentgyörgyön is.

Az Idetartozunk Egyesület és a Roma Sajtóközpont 2017 decemberében végre felavathatta a Kállai András által készített, közadakozásból megszületett emléktáblát a Nyugati pályaudvarnál, ahol élete végén Puczi autókra vigyázott. Viszonylag közel ide, az épület másik oldalán lakom. Mostantól majd úgy igyekszem haza és otthonról el, hogy minél többször útba ejtsem ezt a fényes ablakot. Fülkefényt.

Puczi Béla emlékezete és emléktáblája nem csupán egy új Magyarország, de mindjárt egy új Ká-Európa alapköve is lehetne, ahol él lengyel, hangos olasz, szakadár szerb, méla zsidó. Kun, félig székely, félig román. Vagy tán egészen magyar cigány.

Ennél a négyzetméternél most nincs nagyobb otthonunk.

false

_________

Az írókat viszonylag nagy figyelem övezi, kíváncsiak a véleményükre, megnyilvánulásaik gyakran komoly visszhangra találnak a médiában – miközben a civil szervezetek képviselői és az általuk elvégzett munka majdhogynem láthatatlan. Ezért jött létre a Civilekről írók oldal, ahol magyar írók, költők teszik közzé személyes élményeiket, történeteiket, gondolataikat a civil társadalommal, a civilség fogalmával kapcsolatban. A Civilekről írók projekt eredetileg a Facebookon indult, egészen pontosan itt.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.