A forradalom és gyermekei

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. február 4.

Diplomáciai jegyzet

Pasolini itt forgatta a maga Medeáját, melyben Maria Callas játszotta a főszerepet; a Siráz–Perszepolisz Művészeti Fesztiválon rendszeresen megjelent Grotowski, Peter Brook, Arthur Rubinstein, Yehudi Menuhin…

Harmincöt éve taszította le trónjáról Mohammad Reza Pahlavit (1919–1980) az iráni forradalom. A középkori és egyben ultramodern szélsőségek között élő ország képtelen volt rá, hogy az ezek által teremtett állandó feszültségben éljen. Talán túlságosan radikális volt az az ütem, amit a sah megújító politikája diktált, talán túlságosan merev volt az a hagyomány, amelyhez a lakosság túlnyomó részét kitevő vidéki lakosság és főként az ajatollahok-mullahok rendje olyannyira ragaszkodott.

A sah Iránja Amerika elkötelezett szövetségese volt, s egyben Izraelé is; antiszekularizmusa dacára tulajdonképpen nagyon fogékony volt mindenre, ami újnak vagy érdekesen másnak volt mondható. Teherán mai modern városképe 1979 előtt alakult ki, s nem véletlen, hogy a világ egyébként legelkötelezettebb vezető művészei is – a rezsim elnyomó hajlama dacára – előszeretettel jártak az országba különböző művészeti fesztiválokra, találkozókra. A kommunista Pasolini itt forgatta a maga Medeáját, melyben Maria Callas játszotta a főszerepet; a Siráz–Perszepolisz Művészeti Fesztiválon rendszeresen megjelent Grotowski, Peter Brook, Arthur Rubinstein, Yehudi Menuhin…

Mindennek 1979. február 11-én egyszerre vége lett, azóta kiépült egy másik elnyomó gépezet, amihez képest a sah rendszere ma már tulajdonképpen szinte emberarcúnak mondható.

A forradalom nemcsak Iránban változtatott meg mindent, hanem átalakította az egész térség geopolitikai helyzetét. Olyan sorsdöntő eseményeket indított el, amelyek milliónyi emberéletet követeltek, sok tízmilliónak pedig megkeserítették az életét. Elég, ha az – egyébként Szaddám Huszein által kirobbantott – iraki–iráni háború nyolc esztendejére gondolunk.

Az önnön terrorexportjáról lemondani képtelen Khomeini-rendszer gyorsan elszigetelődött, démonizálta a Nyugatot és a demokráciát, szembefordult saját szomszédaival is. Az atomprogram miatt bevezetett szankciók kiforgatták az embereket az utolsó tartalékaikból is; amikor pár éve Teheránban jártam, a bazár egyik kereskedője panaszolta: ma már gondolkodás nélkül odaad pár száz dollárért egy olyan szőnyeget, amiért 1979 előtt még elkérhetett volna kétezret.

Mint minden elszegényedő társadalomban, a perzsa lakosság is rendkívül polarizálódott, a szegények millióival szemben a klérus, az adminisztráció és a tőlük nem független gazdasági élet pár száz nagyon gazdag tagja áll. Camelia Entekhabi-Fard, az Asharq al-Awsat által közölt megemlékező cikkében írja, hogy a forradalmat követően rendre megnyíltak a sah palotái, hogy az oda látogató polgárok – főként a fiatalok – lássák a kontrasztot saját sorsuk és a sah luxuséletmódja között. Viszont a mai gazdagok – állapítja meg Entekhabi-Fard – pompásabb palotákban éldegélnek, mint a sah, és gyakorlatilag bármit megengedhetnek maguknak. Teherán utcáit Porschék, Maseratik és Rolls-Royce-ok százai lepték el, melyeknek Nyugaton is csillagászati az áruk, viszont Iránban két-háromszor annyiba kerülnek, hisz az állam komoly büntetővámokkal akarja a hazai autógyártás konkurenciáját kiiktatni.

Az újgazdag elit nívóját jól példázza egy bizonyos Babak Zandzsani, aki egy évben született Khomeini forradalmával, így annak akár szimbóluma is lehetne. Ma az ország leggazdagabb emberének számít. A tanulatlan parasztfiú egy isten háta mögötti faluból került a fővárosban, ahol sokáig taxiskodott, majd az iráni jegybank elnökének magánsofőrje lett. Ma viszont már börtönben ül, adócsalás és egyéb gazdasági jellegű bűncselekmények miatt. Sokak, nagyon sokak számára e karrier testesíti meg Khomeini forradalmát.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.