Futballisták, rendőrök, melegek

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. január 31.

Diplomáciai jegyzet

Amikor az ország egy nála sokkal nagyobb entitás, az unió része lett, a magyarok tömegei hirtelen magukra maradtak. Elsősorban azok, akik egy kulturális-nemzeti értelemben zárt magánvilágon kívül mást nem ismertek. Így aztán gyűlöletük tárgya lett minden, amire ráaggathatták a számukra ismeretlen, de láthatóan a sajátjuknál jobban működő világ szimbólumait.

A napokban az igen közkedvelt brit újságíró és tévéfilmes, Rick Power Sayeed szomorú cikket írt arról, hogyan kergette meg három fehér, sportmelegítőt viselő munkásosztálybeli fiatal, amint barátjával egymásba merülve sétáltak a Soho egyik utcáján. Nem a homofóbia döbbentette meg, hisz arra – ha csökkenő mértékben is – van még jócskán példa Londonban is, hanem hogy mindez a Sohóban történt. A negyed az elmúlt évtizedben a melegek számára garantálta magánszférájuk sérthetetlenségét. Sayeed az új jelenséget – nagyon eredeti és empatikus módon – azzal magyarázza, hogy a Soho ma már igen sok alsóbb osztálybelinek megfizethetetlenül drága lett, többségük elköltözött, s akik maradtak, elveszítették biztonságérzetüket. Sőt talán ők voltak az elsők, akiknek a magánszférája sérült azáltal, hogy környezetük kicserélődött. Ráadásul olyanokra, akik sokkal, de sokkal többet engedhetnek meg maguknak, s ezért lenézik, hagyományos tereikből kiszorítják őket. A bennük felgyülemlett frusztráltság pedig erőszakossá tesz.

Ha Sayeednek igaza van, akkor a történet rávilágíthat arra a rejtélyre is, mi teszi oly erőszakossá a magyar társadalom konzervatív részét mind a politikában, mind a kultúrában, mind pedig a magánéletben. Elvégre elég, ha összevetjük a 90-es években tapasztalt, melegekkel szembeni általános társadalmi hangulatot a maival. De, mint tudjuk, nem csak a melegek vonatkozásában nőtt meg az intolerancia, ennek éktelen bizonyítéka a mára kialakult, kétharmados antiliberális rendszer egésze is.

A 90-es években a magyar társadalom még visszaszerzett szabadságában tobzódott, s élvezte azt, hogy a világ együtt örül vele. Ám az évezredforduló tájékán a viszonyok gyökeresen megváltoztak a globalizációnak köszönhetően. Különösen, amikor az ország egy nála sokkal nagyobb entitás, az unió része lett, s a magyarok tömegei hirtelen magukra maradtak. Elsősorban azok, akik egy kulturális-nemzeti értelemben zárt magánvilágon kívül, amit a korábbi, kádári rend tartott egybe, mást nem ismertek. Így aztán gyűlöletük tárgya lett minden, amire ráaggathatták a számukra ismeretlen, de láthatóan a sajátjuknál jobban működő világ szimbólumait; a zsidókra, külföldiekre, melegekre… Nagy biztonsággal kijelenthető: a Fidesz bankokkal szembeni mai hecckampánya, a zsidókkal szembeni alattomos suttogópropaganda nem most és nem tegnap kezdődött, hanem akkor, amikor először uszították rá szélsőségeseiket a Meleg Büszkeség Napjának rendezvényeire.

Összevetve Sayeed problémáit a magyarokéval, a fiatal brit művész egészen megnyugodhat; ő csak a város egy meghitten szabados negyedét veszíti el talán, a magyarok viszont mindenüket elveszíthetik. Nyugaton amúgy is változóban van az élet, s ráadásul – ami a melegeket illeti – nem épp a legrosszabb irányba. Az átalakulás számos jelét látni, vagy úgy, hogy az ottani társadalmak minduntalan tematizálják a melegek helyzetével kapcsolatos drámai momentumokat, vagy úgy, hogy látványos fordulat áll be egyik-másik ügyben.

Pár hónapja mutatták be a német mozikban – nem tudom, Magyarországra behozzák-e egyáltalán – a tavaly elkészült Szabadesés (Freier Fall) című filmet (címoldali képünket ebből választottuk - a szerk.). Kiváló forgatókönyv, és meggyőző, szintúgy kiváló színészi alakítás. A téma két rendőr furcsa szerelme. Azazhogy nincs is semmi furcsa ebben a történetben, legfeljebb az, hogy rendőrökről szó. Persze tudom, a nyugati meleg felvonulásokon vagy Mardi Gras-kon mindig van egy-egy rendőröket felvonultató produkció, s a fellépők között minden bizonnyal vannak hivatásos rendőrök is, viszont a témában jártas barátaimtól tudom, hogy többségük egyszerűen csak beöltözött civil. Ám a rendezvény résztvevői – általában 80-90 százalékban heterók – épp úgy tapsolnak nekik, mintha igaziak lennének. Mert a társadalom ezzel akar feloldani, megszüntetni egy ellentmondást, amit elődeiktől örökölt, s ami a „rendőr” és a „meleg” fogalmát valaha ellentétes pólusokra helyezte. A „heteró” és a „meleg” között nyugaton jobbára megszűnt ez az ellentét, a „rendőr” és a „meleg” között azonban egyelőre nem. A Szabadesés is ezt szeretné ábrázolni, képviselni, még ha e feloldás – ezer oknál fogva – a filmben nem is valósul meg, mert az ottani, a német társadalom sincs teljesen felkészülve rá. Különösen nem a keleti, posztszovjet tartományokban.

Miként a „focista” és a „meleg” is efféle ellentétes póluson rögzült valaha. De ezen a téren mégis van némi érezhető változás. Thomas Hitzlsperger, a német nemzeti válogatott egyik legprominensebb egykori játékosa bejelentette: vágya az, hogy egy férfival ossza meg magánéletét. A hír hisztériát vagy ellenséges reagálást eddig tudtommal nem váltott ki, megkönnyebbült meglepetést viszont igen. Annál is inkább, mert Anders Lindegaard, a Manchester United védője blogjában már tavalyelőtt azzal állt elő: „A futballnak szüksége lenne egy meleg hősre, hogy e közegben megszűnjön a primitivitás és az intolerancia a homoszexuálisokkal szemben.” Jelezte, a média helyes úton járt, amikor nem kímélte a futballstadionokból oly otthonosan áradó rasszizmust és huligánszellemet, ám most ugyanezt kellene tegye a melegek ügyében is.

És valóban, a sajtó mintha csak Hitzlsperger példájára várt volna, Nyugaton nincs olyan, magára valamit is adó orgánum, amely ne kommentálta volna az esetet. Legtöbben annak a svéd futballistának, Anton Hysénnek a nyilatkozatát idézik, aki megköszönte kollégája coming outját, kijelentvén: „Nagyon büszke rá.” Az amerikai Robbie Rogers mellett Hysén az egyetlen olyan játékos, aki még azt megelőzően hozta a világ tudomására melegségét, hogy felhagyott volna a játékkal.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.