Futballisták, rendőrök, melegek

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. január 31.

Diplomáciai jegyzet

Amikor az ország egy nála sokkal nagyobb entitás, az unió része lett, a magyarok tömegei hirtelen magukra maradtak. Elsősorban azok, akik egy kulturális-nemzeti értelemben zárt magánvilágon kívül mást nem ismertek. Így aztán gyűlöletük tárgya lett minden, amire ráaggathatták a számukra ismeretlen, de láthatóan a sajátjuknál jobban működő világ szimbólumait.

A napokban az igen közkedvelt brit újságíró és tévéfilmes, Rick Power Sayeed szomorú cikket írt arról, hogyan kergette meg három fehér, sportmelegítőt viselő munkásosztálybeli fiatal, amint barátjával egymásba merülve sétáltak a Soho egyik utcáján. Nem a homofóbia döbbentette meg, hisz arra – ha csökkenő mértékben is – van még jócskán példa Londonban is, hanem hogy mindez a Sohóban történt. A negyed az elmúlt évtizedben a melegek számára garantálta magánszférájuk sérthetetlenségét. Sayeed az új jelenséget – nagyon eredeti és empatikus módon – azzal magyarázza, hogy a Soho ma már igen sok alsóbb osztálybelinek megfizethetetlenül drága lett, többségük elköltözött, s akik maradtak, elveszítették biztonságérzetüket. Sőt talán ők voltak az elsők, akiknek a magánszférája sérült azáltal, hogy környezetük kicserélődött. Ráadásul olyanokra, akik sokkal, de sokkal többet engedhetnek meg maguknak, s ezért lenézik, hagyományos tereikből kiszorítják őket. A bennük felgyülemlett frusztráltság pedig erőszakossá tesz.

Ha Sayeednek igaza van, akkor a történet rávilágíthat arra a rejtélyre is, mi teszi oly erőszakossá a magyar társadalom konzervatív részét mind a politikában, mind a kultúrában, mind pedig a magánéletben. Elvégre elég, ha összevetjük a 90-es években tapasztalt, melegekkel szembeni általános társadalmi hangulatot a maival. De, mint tudjuk, nem csak a melegek vonatkozásában nőtt meg az intolerancia, ennek éktelen bizonyítéka a mára kialakult, kétharmados antiliberális rendszer egésze is.

A 90-es években a magyar társadalom még visszaszerzett szabadságában tobzódott, s élvezte azt, hogy a világ együtt örül vele. Ám az évezredforduló tájékán a viszonyok gyökeresen megváltoztak a globalizációnak köszönhetően. Különösen, amikor az ország egy nála sokkal nagyobb entitás, az unió része lett, s a magyarok tömegei hirtelen magukra maradtak. Elsősorban azok, akik egy kulturális-nemzeti értelemben zárt magánvilágon kívül, amit a korábbi, kádári rend tartott egybe, mást nem ismertek. Így aztán gyűlöletük tárgya lett minden, amire ráaggathatták a számukra ismeretlen, de láthatóan a sajátjuknál jobban működő világ szimbólumait; a zsidókra, külföldiekre, melegekre… Nagy biztonsággal kijelenthető: a Fidesz bankokkal szembeni mai hecckampánya, a zsidókkal szembeni alattomos suttogópropaganda nem most és nem tegnap kezdődött, hanem akkor, amikor először uszították rá szélsőségeseiket a Meleg Büszkeség Napjának rendezvényeire.

Összevetve Sayeed problémáit a magyarokéval, a fiatal brit művész egészen megnyugodhat; ő csak a város egy meghitten szabados negyedét veszíti el talán, a magyarok viszont mindenüket elveszíthetik. Nyugaton amúgy is változóban van az élet, s ráadásul – ami a melegeket illeti – nem épp a legrosszabb irányba. Az átalakulás számos jelét látni, vagy úgy, hogy az ottani társadalmak minduntalan tematizálják a melegek helyzetével kapcsolatos drámai momentumokat, vagy úgy, hogy látványos fordulat áll be egyik-másik ügyben.

Pár hónapja mutatták be a német mozikban – nem tudom, Magyarországra behozzák-e egyáltalán – a tavaly elkészült Szabadesés (Freier Fall) című filmet (címoldali képünket ebből választottuk - a szerk.). Kiváló forgatókönyv, és meggyőző, szintúgy kiváló színészi alakítás. A téma két rendőr furcsa szerelme. Azazhogy nincs is semmi furcsa ebben a történetben, legfeljebb az, hogy rendőrökről szó. Persze tudom, a nyugati meleg felvonulásokon vagy Mardi Gras-kon mindig van egy-egy rendőröket felvonultató produkció, s a fellépők között minden bizonnyal vannak hivatásos rendőrök is, viszont a témában jártas barátaimtól tudom, hogy többségük egyszerűen csak beöltözött civil. Ám a rendezvény résztvevői – általában 80-90 százalékban heterók – épp úgy tapsolnak nekik, mintha igaziak lennének. Mert a társadalom ezzel akar feloldani, megszüntetni egy ellentmondást, amit elődeiktől örökölt, s ami a „rendőr” és a „meleg” fogalmát valaha ellentétes pólusokra helyezte. A „heteró” és a „meleg” között nyugaton jobbára megszűnt ez az ellentét, a „rendőr” és a „meleg” között azonban egyelőre nem. A Szabadesés is ezt szeretné ábrázolni, képviselni, még ha e feloldás – ezer oknál fogva – a filmben nem is valósul meg, mert az ottani, a német társadalom sincs teljesen felkészülve rá. Különösen nem a keleti, posztszovjet tartományokban.

Miként a „focista” és a „meleg” is efféle ellentétes póluson rögzült valaha. De ezen a téren mégis van némi érezhető változás. Thomas Hitzlsperger, a német nemzeti válogatott egyik legprominensebb egykori játékosa bejelentette: vágya az, hogy egy férfival ossza meg magánéletét. A hír hisztériát vagy ellenséges reagálást eddig tudtommal nem váltott ki, megkönnyebbült meglepetést viszont igen. Annál is inkább, mert Anders Lindegaard, a Manchester United védője blogjában már tavalyelőtt azzal állt elő: „A futballnak szüksége lenne egy meleg hősre, hogy e közegben megszűnjön a primitivitás és az intolerancia a homoszexuálisokkal szemben.” Jelezte, a média helyes úton járt, amikor nem kímélte a futballstadionokból oly otthonosan áradó rasszizmust és huligánszellemet, ám most ugyanezt kellene tegye a melegek ügyében is.

És valóban, a sajtó mintha csak Hitzlsperger példájára várt volna, Nyugaton nincs olyan, magára valamit is adó orgánum, amely ne kommentálta volna az esetet. Legtöbben annak a svéd futballistának, Anton Hysénnek a nyilatkozatát idézik, aki megköszönte kollégája coming outját, kijelentvén: „Nagyon büszke rá.” Az amerikai Robbie Rogers mellett Hysén az egyetlen olyan játékos, aki még azt megelőzően hozta a világ tudomására melegségét, hogy felhagyott volna a játékkal.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.