A svájci polgár józansága

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. március 20.

Diplomáciai jegyzet

„A svájci szakszervezetek azon érve sem volt teljesen megalapozott, hogy a túlzott igénybevétel indokolná a szabadságok meghosszabbítását, 1965 óta ugyanis heti 8 órával rövidült a munkahét. Mindazonáltal a svájci továbbra is a kontinens egyik legjobban teljesítő gazdasága maradt, ami aligha a szakszervezeteken, mint inkább az egyszerű polgár józanságán múlt eddig is.

Március 11-én népszavazást tartottak Svájcban. Elvileg nem meglepő jelenség ez egy olyan országban, mely gyakorlatilag majdnem minden kérdést a népfelség elvének megfelelően, referendumokkal hagyat jóvá. Ám e mostani aktus mind a kérdésfelvetést, mind pedig a végeredményt illetően meglepően alakult; ráadásul – persze máris szögezzük le: pozitív értelemben – szembemegy az aktuális európai trendekkel.

Az év elején a baloldali pártok és a nagyobb szakszervezetek azzal az igénnyel álltak elő, hogy a parlament törvényi úton emelje meg az éves fizetett szabadságok hosszát. Azaz, az eddigi négy hét helyett minden munkavállalónak egységesen hat hét járjon. Az ötletet – a politikai megfontolásokon túl – feltehetően az adta, hogy Svájcban a magánszektorban eddig is a menedzsment dönthette el: a négy héten túl finanszíroz-e szabadnapokat, az egyébként nem túl nagy állami – köztisztviselői és közalkalmazotti – szférában azonban szigorúan a négy hét érvényesült.

Bár vannak kivételek, ám a magánszektor sem nagyon tért el ettől. Különösen a kis- és középvállalkozások, amelyek ha nem is érezték meg a 2008 óta tartó hitel-, majd gazdasági válság hatását, a svájci frank későbbi megerősödése azonban komoly kihívás elé állította őket. Tekintettel arra, hogy a gazdaság 99,7 százalékát a 250 alkalmazottnál nem nagyobb vállalkozások fedik le, ezért a felmerült problémák gyakorlatilag minden céget közelről érintenek.

A kormány és a legtöbb menedzsment eleve rossz ötletnek tartotta, hogy egyes pártok és szakszervezetek épp most állnak elő egy efféle tervvel. Egy széles körben terjesztett dokumentum leszögezte: ha megvalósulna a hathetes fizetett szabadság ötlete, úgy a teljes nemzetgazdaság  több mint 6 milliárd frankot fog veszíteni évente. A nemzeti valuta túlzott felértékeltsége amúgy is versenyhátrányt jelent a szomszédos államokkal szemben, a kieső forgalom pedig csökkenti majd a termelékenységet.

A népmozgalommá szerveződött „NEM a szabadsághosszabbításra!” már jó előre mutatta, hogy nem csak a tökével és így vállalkozásokkal rendelkezők láttak kihívást a szakszervezeti javaslatban, de gyakorlatilag átlátták negatív érintettségüket a munkavállalók is. Azaz megértették, hogy munkahelyek szűnnek majd meg, a kiéleződő versenyhelyzet lerontja a bérek színvonalát, a meghosszabbított távollét pedig bizonytalanságot okozhat a nagy nyári szabadságolásokkor, amikor túl hosszú ideig hiányozna munkahelyéről az alkalmazottak nagy tömege. Nem is beszélve a feketén alkalmazottak számárak növekedéséről. A március 11-i szavazás végeredménye megerősítette, hogy a svájciak többsége nagyon is tisztában van e populista felvetésben rejlő veszélyekkel: egyetlen egy kanton sem volt, ahol az igenek többségbe kerültek volna. Az összesített adatok szerint országosan a lakosság 66,5 százalék utasította el a javaslatot.

Ez meglepő, különösen, ha az aktuális európai – különösen dél-európai – állapotokból indulunk ki. Mint ismeretes, Nicolas Sarkozy elnök a munkaórák számának növelését kilátásba helyező programjával különösen sok ellenséget szerzett magának, miközben a 27 uniós tagállam közül itt a legalacsonyabb a munkában eltöltött órák száma. A francia munkavállaló évente 1601 (azaz heti 30,7) órát tölt munkával, ami több mint száz órával kevesebb, mint az uniós átlag, és 247-tel kevesebb, mint a magyar; nálunk az éves átlag 1848 (azaz heti 35,5) óra.

A svájci szakszervezetek azon érve sem volt teljesen megalapozott, hogy a túlzott igénybevétel indokolná a szabadságok meghosszabbítását, 1965 óta ugyanis heti 8 órával rövidült a munkahét, ami éves kivetítésben 416 órás csökkenést mutat. Mindazonáltal a svájci továbbra is a kontinens egyik legjobban teljesítő gazdasága maradt, ami aligha a szakszervezeteken, mint inkább az egyszerű polgár józanságán múlt eddig is.

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.