Kivégzés hajnalban

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. december 27.

Diplomáciai jegyzet

Paradox, de nem példák nélküli módon elsősorban a kommunista pártelit érdekelt a piacgazdasági nyitásban és Észak-Korea nemzetközi integrációjában, a hadsereg kevésbé, bár a rakéta- és nukleáris kísérletekhez szükséges anyagi források java részét is a különleges gazdasági zónákban termelik meg.

A kommunista mozgalom története során a nagy leszámolások egy része az ideológiai szigort és a hatalmi koncentrációt szolgálta, másik része a rendszer válságos időszakainak túlélését. A kirakatperek olyan figurák – Buharin vagy Rajk, Slánský – mintegy rituális megsemmisítését jelentették, akik ideológiailag eltértek a kialakuló kánontól, s ezzel veszélyeztették az épp megvalósuló hatalmi monopóliumot, vagy alkalmasak voltak rá, hogy megjelenítsék mindennek konstruált veszélyét.

Egészen mások voltak azok a leszámolások, amelyek már a kommunista időszak válságpillanataiban szolgálták a rendszer túlélését. Berijától Hruscsov azért kényszerült – az egyébként Berijára leginkább jellemző módszerekkel – megszabadulni, mert a titkosszolgálat egykori rettegett fejének Sztálin halálát követően egyszerre semmi sem volt eléggé „liberális” vagy „demokratikus”. Ő aztán jól ismerte a rendszer esendőségét, s úgy gondolta, a Sztálin utáni világnak mindenben tagadnia kell majd a sztálini világ lényegét. Rosszul gondolta, tarkón is lőtték, eltakarítva őt gyorsan az útból. Még Ceauşescu 1989. decemberi kivégzése is valami nagyon hasonlatos forgatókönyv szerint zajlott: a diktátor ellen szervezkedő, Ion Iliescu által vezetett klikk azért szabadult meg tőle oly sietve, hogy ezzel átmenthesse a kommunista rendszerből, ami még menthető volt. Ha nem következik be a szovjet rendszer bukása, Iliescuék kalkulációja még reálisnak is bizonyulhatott volna, de 1990 végén és a Szovjetunió 1991. decemberi széthullását követően már nekik is rá kellett jönniük, hogy nem lehet visszatérni a kommunista kánonhoz.

Amikor az észak-koreai hírügynökségre hivatkozva világgá röppent a hír, hogy Csang Szung Taeket, Kim Dzsong Un nagybátyját – nagynénjének férjét – kivégezték, sokan arra gondolhattak, hogy ő is Berija sorsára jutott. Észak-Korea eddig nehezen nyomon követhető átalakuláson megy át, keresi helyét abban a zűrzavarban, amelyet javarészt önmaga teremtett, s próbál profilt váltani egy olyan világban, amely már jócskán maga mögött hagyta a dinasztiaalapító nagypapa, Kim Ir Szen, illetve a papa, Kim Dzsong Il módszereit, világlátását, monomániáit, szellemét.

Kim Dzsong Un harci egységet látogat

Kim Dzsong Un harci egységet látogat

Fotó: MTI

Csang Szung Taek a nómenklatúra vezető tagjaként egyike volt a rendszer fenntartóinak; már jó évtizede meghatározója volt az ország – elsősorban Kínától függő – külkereskedelmének, személye révén valósult meg az az érzékeny, s egyben törékeny egyensúly is, ami a párt és a hadsereg vezetése között érvényesülve garantálta a dinasztia túlélését. Sógora, Kim Dzsong Il váratlan halálát követően (2011) ő volt a királycsináló; az aktuális, ifjú diktátor gyakorlatilag neki köszönhet mindent.

Mi magyarázza akkor csúfos bukását? A napokban kiszivárgott, gyaníthatóan főként kínai forrásokra visszavezethető információk lassan megvilágítják azt a szerepet, amelyet Csang Szung Taek a koreai politikai fejleményekben játszott. Ő vezette már évek óta azokat a gazdasági és nem kis részben politikai tárgyalásokat, amelyeket Phenjan Pekinggel folytatott. Az épp mostanában megújult kínai vezetésről pedig tudni lehet, hogy egyre nagyobb gondot jelentett számára a kizárólag brutalitásában kiszámítható észak-koreai diktatúra. Nem titok, Kínának elege van a periodikusan vissza-visszatérő gazdasági krízisekből, amelyekből minduntalan Pekingnek kell kihúznia a rendszert. Irritálják a provokatív katonai fejlesztések, főként az atom- és rakétakísérletek. Ugyanakkor roppant energiát kíván meg a kínai diplomáciától – és persze a hadseregtől –, hogy óvatosan, mégis egyértelműen eltántorítsák Észak-Koreát, hogy rátámadjon déli szomszédjára, Dél-Koreára.

Ennek a veszélye permanensen fennáll, ugyanakkor kihatásai – Peking számára is – katasztrofálisak lennének. Egyrészt arra késztetnék az Egyesült Államokat, hogy ismét hadműveleteket folytasson a térségben, s ezzel megsokszorozódna az ottani amerikai jelenlét. Dél-Korea a stabilitás egyik fontos tényezője a Japán- illetve a Sárga-tengeren, mely térség számos olyan alvó konfliktust rejt magában (Japánnal, Tajvannal), amelyeket Peking állandó kihívásként él meg. Egyben Dél-Korea Peking egyik legfontosabb gazdasági partnere, egy északi támadás tehát gazdaságilag is rendkívül káros lenne Kína számára.

Csang Szung Taek vajon a kínai politikai elvárásokat próbálta volna érvényre juttatni Phenjanban, s ez ütközött volna a honi hadsereg hatalmi érdekeivel? Sok minden egyértelműen erre utal; például az is, hogy Csangot elsősorban afféle „civil” bűnökkel vádolták meg, mint korrupció, a luxus imádata, vagy külföldi gyógykezeltetés, s nem hazaárulással, védelmi titkok kiszolgáltatásával, amilyenekkel a rendszer főbenjáró bűnök esetén általában előáll. Másrészt viszont Kim Dzsong Il, aki apja halála után (1994) feltétlenül maga mögött tudhatta a hadsereget, lassan mégis a párt-nomenklatúra hatalmát engedte előtérbe – például a gazdasági tervezés átkerült a hadseregtől a párt gazdasági osztályához –, s Kim Dzsong Un is 2012-ben azzal kezdte, hogy gyorsan lecserélte az apjától megörökölt főtiszti garnitúrát. Ebben első számú szövetségese a most kivégzett Csang volt, aki egyébként számtalan jelét adta annak, hogy elkötelezetten támogatja az észak-koreai nyitást, s országa fokozatos nemzetközi integrálódását. Kérdés, hogy az ifjú diktátor ezzel nem volt-e elégedett, vagy pedig egyszerűen csak úgy érezte: autoritását korlátozza nagybátyja igen jelentős befolyása?

Mellesleg Peking is többször kifejezésre juttatta, hogy szeretné, ha Észak-Korea nyitna a világ felé. A hangsúly itt a fokozatosságon van, hisz beláthatatlan következményekkel bírna a rendszer hirtelen összeomlása, miként tapasztalhatjuk ezt az úgynevezett arab tavasz által érintett észak-afrikai, illetve közel-keleti államokban. Észak-Koreában sincs megfelelő tartalék a lakosság ellátására, a mai diktatórikus állapot jellege, s a közember politikai kultúrája pedig olyan nagy hátrányt jelent a normalizálódás szempontjából, hogy csak megszállással lehetne viszonylag rövid idő alatt élhető körülményeket teremteni, a mai Kína viszont erre nem lenne képes. Arról nem is beszélve, hogy mit szólna egy efféle forgatókönyvhöz Dél-Korea, az Egyesült Államok vagy mondjuk Oroszország.

Peking elsősorban az ország különleges gazdasági zónái révén kívánja végigvinni a fokozatos gazdasági önállósulás és a politikai normalizálódás folyamatát. E zónákban egyébként közel sincs egyedül, hisz Hongkong, Tajvan, India, Indonézia, sőt Mongólia is komoly, egyre növekvő befektetésekkel van jelen. Sőt a Kaesongi Régióban Phenjan Dél-Koreával együtt épített ki jelentékeny, több tízezer északi polgárt foglalkoztató ipart. Kína és újabban Oroszország az észak-keleti Rason Különleges Gazdasági Zónát igyekszik lendületbe hozni. A terület rendelkezik jégmentes kikötővel; Kínával modernizált közút kapcsolja össze, Oroszországgal pedig egy nemrég kiépített vasúti szakasz, mely révén Rason közvetlenül csatlakozik a transzszibériai vasúthálózathoz.

A különleges gazdasági területek tulajdonképpen fő anyagi forrásai az ország költségvetésének, ugyanakkor bizonyos feszültségek forrásai is, hisz azok az észak-koreaiak, akiknek szerencséjük van itt dolgozni – kiváltságnak számít, ha valaki erre engedélyt kap – összehasonlíthatatlanul többet keresnek, mint a zónákon kívül foglalkoztatottak. Ráadásul kialakult e réteg igen befolyásos politikai támogatói köre; a dél-koreai titkosszolgálat által közreadott minapi nyilatkozat is arra céloz, hogy Csang kivégzéséhez is a hadsereg, illetve a gazdasági elit harca vezetett a halászati jogok feletti kizárólagos rendelkezés megszerzése miatt.

A speciális gazdasági zónák kapacitását Észak-Korea nem nélkülözheti, ugyanakkor, ha nem is túl látványosan, de a piacgazdaság bizonyos elemei ezáltal már ebben a zárt országban is megjelenhettek. Paradox módon elsősorban a kommunista pártelit érdekelt ennek fenntartásában, a hadsereg kevésbé, bár a rakéta- és nukleáris kísérletekhez szükséges anyagi források java részét is itt termelik meg.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.