Nagy Sándor öröksége

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. január 4.

Diplomáciai jegyzet

A legutóbbi uniós csúcson Bulgária megakadályozta, hogy meginduljanak az integrációs előtanácskozások Macedóniával. Az eset nem volt váratlan, bár korábban mindenki abban reménykedett, hogy a két ország konfliktusát bilaterális szinten rendezni lehet.

Az apró – tengeri kijárattal nem rendelkező – állam mások számára is gondot okoz. 1991-es, a volt Jugoszláviából történt kiválását követően csak úgy tudott ENSZ-tagságot szerezni, hogy engedett a görög követelésnek, és nem Macedónia, hanem a „Macedónia Volt Délszláv Köztársaság” faramuci névvel csatlakozott a szervezethez. Mindazonáltal Athén sikerrel akadályozta meg 2008-ban Macedónia felvételét a NATO-ba, mert az ország már nem volt hajlandó további kompromisszumokra, ráadásul nemzeti zászlaján egy olyan „napkorong” (a vergina) imitációja tűnt fel, amelyet a görögök saját múltjukhoz tartozó egyedülálló szimbólumnak tartanak.

A macedónok vitája Görögországgal olyasmiről folyik, ami számukra történelmileg igazolhatatlan: a mai északgörög tartománytól, az egykor a nagy makedón király, II. Philipposz (Fülöp) és annak fia, III. Alexandrosz (azaz Nagy Sándor) hazájától vették kölcsön nemcsak nevüket, de állami jelvényeiket is. Nyilvánvalóan teljességgel alaptalanul.

Bolgár vonatkozásban viszont a viszályt, amely nem először állítja szembe a macedónokat Szófiával, nagyon is valós ok táplálja: a közös bolgár kulturális és etnikai identitás.

A macedónok nyelve és kultúrája ugyanis bolgár; területüket az első és második Balkán-háború során (1912, 1913), azaz pont száz esztendeje szakították ki – nacionalista és geopolitikai szándékoktól vezérelve – Bulgáriából, s csatolták a Szerb Királysághoz, majd 1945 után a titói Jugoszláviához. A terület azóta sajátos fejlődésen ment keresztül, etnikailag színesebb lett, hisz nagyon sok albán települt le ott, de a többség etnikailag vitathatatlanul továbbra is macedónnak számít.

Érdekes kérdés, hogy a lakosság ma, amikor szabadon választhatja meg államiságát, miért nem hajlandó a száz évvel korábban teremtett realitásokon túltenni magát? A válasz egyszerű, bár a bonyolult balkáni viszonyok hűen tükröződnek benne. A mai macedón elit lényegében büszke az ókori görög Makedóniához kötődő kitalált történelmére, azonosul azzal a világpolitikai szereppel, amit két és fél ezer évvel ezelőtt Nagy Sándor betöltött. Egyidejűleg élvezi azt a kitüntetett szerepet is, amit a relatív független államiság nyújtott számára a múltban, s ami lehetőségeit ténylegesen is megsokszorozta 1991, azaz a valódi függetlenség elnyerését követően. Ha a mai Macedónia feladná szuverenitását, és csatlakozna Bulgáriához, fővárosa, Szkopje egy lenne a nem túl jelentős vidéki bolgár városok közül, s kénytelen lenne betagozódni egy olyan társadalmi valóságba, ami fejlettségben még ma is messze elmarad a korábbi délszláv viszonyoktól.

A helyzet furcsa paradoxona, hogy mind a bolgár, mind az aktuális macedón magatartásban ugyanaz a nacionalizmus munkál. Csak míg a bolgár egy korábbi történelmi sérelmet, az 1913-ban ellene indított szerb és román támadás következményeit próbálja korrigálni, addig a macedón álláspont a mai status quót védi, időközben keletkezett saját érdekeivel egyetemben. Tanulságos feladvány ez minden olyan ország számára, amely történelme során nagy területeitől és számos polgárától kényszerült megválni.

Bár a bolgár-macedón konfliktus tűnik – nem véletlenül – mélyebbnek és akutabbnak, ennek megoldása mégis egyszerűbb lesz, hisz az unió dél-keleti bővítési politikáját fontos gazdasági és még fontosabb biztonsági szempontok indokolják, így Macedónia felvételét lehet halasztgatni, de nem a végtelenségig.

Más dimenzióban zajlik viszont a görög-macedón vita, elvégre nem csak Athén tekinti sajátjának az ókori makedón kultúrát és a terület egykori történelmét, hanem deklaráltan egész Európa is. Igaz, az athéni álláspontot gyöngíteni látszik az az alpári nacionalizmus, amivel maguk is birtokolni és kisajátítani próbálják Nagy Sándor örökségét, de az tény: az európai öntudat és geopolitikai öndefiníció, mi több, az európai narratíva szerves részévé vált mindaz, ami e területeken évezredekkel korábban lezajlott, s ha erre a mai Macedónia kizárólagos igényt jelent be, azzal nem csak a görögök, de az unió többi polgára sem fog egyetérteni.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.