Puccskísérlet és közdiplomácia

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. február 17.

Diplomáciai jegyzet

Ma a Fidesznek olyan kétes figurák bókjaival kell beérnie, mint a populista Jarosław Kaczyński, vagy néhány, indulatokban tobzódó emigráns. Lehet-e csodálkozni azon, hogy mindeközben az ellenzéki civil szféra hitelével szemben a kormány minden nemzetközi csatát elveszít?

A mai közdiplomácia – angol megfelelője, a public diplomacy kifejezőbb, de aligha fordítható publikus diplomáciának – a demokratikus társadalmak 21. századi nagy felfedezése. Korábban a kormányok azon tevékenységéhez kötötték e fogalmat, amellyel némileg túlnyúltak saját külpolitikai működésük határain – például azzal, hogy Audrey Hepburn UNICEF-nagyköveti megbízást kapott –; ma azonban ez egészen másfajta tevékenységre utal. Mark Leonard, a kiváló diplomáciai szakíró és politológus kétéves, ez irányú kutatásait foglalta kötetbe (Public Diplomacy, The Foreign Policy Centre, London, 2002), amelyben leszögezi: a közdiplomácia a modern demokráciákban mindenekelőtt civil kezdeményezéseket jelent, amelyek vagy segítik egy-egy kormány nemzetközi erőfeszítéseit (co-operative diplomacy), vagy éppenséggel ellenpontozzák azokat (competitive diplomacy).

Hogy egy társadalom civil szerveződései a külpolitikát és annak érvényesítését befolyásolni képes súlyt kaptak, az a demokratikus szabadságjogok természetes fejlődésének, kiteljesedésének következménye még akkor is, ha egy adott társadalom nem tekinthető teljesen demokratikusnak. Az 1989 előtti kelet-európai rendszerek demokratikus ellenzéke olyan hitelre tett szert, amely a nemzetközi befolyás tekintetében gyakorta azonos rangra emelte azt saját diktatórikus kormányával (Solidarność, Charta 77, a magyar demokratikus ellenzék). Minél elnyomóbb volt egy-egy rendszer, a kockázatokkal egyenes arányban nőtt az értelmiség és általában az ellenzék kiállásának megbecsültsége, s ez később megmenthette olyan nemzetek „becsületét”, amelyek többségi társadalma belesimult a diktatúrába, zokszó nélkül viselve annak minden abszurd, céltalan terhét.

Nem véletlen tehát, hogy a rendszerváltások pont ezeket az ellenzéki személyiségeket emelték később pozícióba, de számos értelmiségi még ezt követően – a hatalom keretein kívül maradva – is megőrizte korábbi hitelének nem intézményesített, de a nemzetközi porondon ekként is valós súlyát. Annál inkább, mert a demokratikus fejlődés egyre inkább a szélesebb körű, kormányokon túli társadalmi reprezentáció irányába terelte az eseményeket. Nem véletlen, hogy a demokratikus deficit számos jelét mutató, 1989 utáni kelet-európai társadalmak igyekeztek legalább szóban ellensúlyozni látványos hiányaikat. A magyar külpolitikai tervezés például neki-nekilendült a stratégiaalkotásnak, melyben – írott malasztként – mindig ott szerepelt a nyitás készsége a civil erők felé. Aztán az egészből nem lett semmi. 2010-ig a diplomaták korábbi gárdája alkatilag képtelen volt rá, hogy komolyan vegye a civil szféra erejét: 2002 és 2007 között bénultan szemlélte a mellette elrohanó valóságot, 2007 és 2008 között pedig beérte azzal, hogy primitív dilettantizmusa dacára nélkülözhetetlenségét bizonygathassa. A 2009–2010-es röpke egy esztendő viszont nem volt sem elég, sem – a társadalmi makrofolyamatokat is maga alá gyűrő ideológiai konfliktus miatt – alkalmas arra, hogy az akkori diplomácia belekezdhessen valami újba.

Ami 2010 után kezdődött, az visszavetette a magyar társadalmat egy olyan korszakba, amikor is számos demokratikus szükséglet megvalósulásában már végképp nem lehet reménykedni. Tudom, hogy az újraszervezett külügyminisztériumban – személyi szándékoktól ihletve – megvoltak a tervek egy efféle nyitásra, aztán sorra pozíciókba kerültek azok a neofita pártkatonák, akik nem a realitásokhoz, hanem a Fidesz gépezetéhez szolgáltak szíjáttételként, a kormányzó párt pedig megkezdte a civilek nélküli társadalom monoliti tömbjének kiépítését. Így aztán ez ellen lehet hitelesen lázadni, de egy független kezdeményezésnek a magyar kormány mai politikája mellett – a hitelvesztés kockázata nélkül – nem lehet már kiállnia.

Nem csak az állami hegemónia kiépítésének eltökélt szándéka vezetett ide, a Fidesz már azt megelőzően elveszítette a küzdelmet, hogy másodszorra hatalomra került. Nincs egy államnak ragyogóbb nagykövete, mint egy író, aki Nobel-díjat kap. A Kertész Imre körüli antiszemita szennykampányt viszont nem valamelyik neonáci csoport kezdte el, hanem a mai kormánypárt alapító „atyáinak” egyike-másika, a lelkes tagság pedig önfeledten azonosult a mocsokkal. 2010-ben aztán, ismét hatalomra kerülvén, a Fidesz azokkal a filozófusokkal szemben hirdetett lejárató kampányt, akiknek nemzetközi megbecsülését Orbán és társai bár reményfosztottan irigyelhetik, de megkapni sohasem fogják. Pedig a kormány ügyeit ők hitelesíthették volna a leginkább, pontosabban fogalmazva: e szándékok hitelesítése nélkülük lehetetlen volt és maradt. A vonatkozó példákat lehetne sorolni a médiától és az NGO-któl kezdve a szakmai szervezeteken át egészen az új alapítású, Tarr Béla vezette Magyar Filmművész Szövetségig.

Mark Leonard idézett munkája a közdiplomácia három dimenziójáról beszél: a problémák gyors (reactive) megválaszolása az egyik, amelynek hatékonyságát órákban lehet mérni. A stratégiai tervezés és a problémák prognosztizálása (proactive) a másik; ennek kialakítása valamelyest hosszabb időt vesz igénybe; heteket, hónapokat. A harmadik dimenzió pedig a hosszú távú külső (nemzetközi) és belső kapcsolatok idejekorán történő kiépítése (relationship building), amit csak évek kitartó munkája tud garantálni.

(1) A Fidesz által megteremtett monolit, a mindenre kiterjedő belső ellenőrzés maximalizálására épülő rendszer eleve képtelen arra, hogy gyorsan és hitelt érdemlően reagáljon bármire is, ezzel szemben a botrányos törvényekkel és alaptörvénnyel vagy a jogtipró fellépésekkel szembeni belső és külső civil fellépés rugalmassága beigazolta a hatékonyságához fűzött reményeket.

(2) A kormányzati stratégiai tervezést és a problémák prognosztizálását ma sorozatosan ellehetetlenítik a rögtönzések és a Fidesz szándékainak rejtett alantasságai. Diszkréciót kérve, 2010 nyarán panaszolta egy igen magas rangú diplomatánk: „Remek gondolatokkal és szándékokkal kezdtünk a munkához, aztán a teljesen fölöslegesen áthajszolt »kettős állampolgársági« és a »Trianon-törvény« már az első pillanatban összekuszált mindent. Ilyen körülmények között nem tudjuk megvalósítani elképzeléseinket, mi több, semmit sem tehetünk. Csak védekezünk…” És még mi minden következett ezután! Azoknak a független erőcsoportoknak viszont, amelyek következetesen demokraták maradtak és tartósan szavahihetőknek bizonyultak, nem kellett állandóan felülvizsgálniuk álláspontjukat, elég volt rámutatni a kormány álnokságára, szemben azzal a szilárdsággal, amit saját elveikkel kapcsolatban e független csoportok tanúsítottak.

(3) A Fidesz, első kormányzati ciklusában elkövetett túlkapásai és nacionalista populizmusa miatt, fokozatosan feladni kényszerült azokat a befolyásos nemzetközi értelmiségi kapcsolatait, amelyeket addig sikerrel építgetett. Sőt, legtöbb nyugati barátja ekkorra már szembefordult a párttal. Ma Orbánnak olyan kétes figurák bókjaival kell beérnie, mint a populista Jarosław Kaczyński, vagy néhány, indulatokban tobzódó emigráns. Lehet-e csodálkozni azon, hogy az ellenzéki civil szféra hitelével szemben a kormány elveszít minden nemzetközi csatát, miközben Orbánt és párttársait úgy kezelik szerte a világban, mint kétes balkáni figurákat?

Ha Orbán választ kívánna kapni arra, hogy személyét miért övezi teljes megvetés a demokratikus világban, elég, ha szembenéz mindazzal, amit a magyar társadalommal eddig tett. Washingtonban, Párizsban, Berlinben közel sem mint ellenségre tekintenek ma rá, hanem mint „nem partnerre”. Francis Fukuyama gúnyos írása az American Interestben erre a legnyilvánvalóbb – de korántsem egyedülálló – bizonyíték. Ha volt egyáltalán összeesküvés, azt maga Orbán szőtte a demokrácia, az ország szövetségesei és az unió ellen. De a puccsnak azért még koránt sincs vége…

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.