Bakelitlemezek

  • Tandori Dezsõ
  • 2006. április 6.

Egotrip

Anorex felügyelő (B. pierre!)

Anorex felügyelő

(B. pierre!)

Délutánonként a Rai Uno Rexet ad. Előtte, még hogyhívjákabb, Derricket. Hallottam valakitől, egy afrikai (ázsiai?) országban, ahol napi három órát ad a tévé, és az ország 1/3-ában fogható csak, Derrick az egyetlen igazi sztár. Cunami, Kofi Annan, Fossett stb., Bakelitlemezek stb., de még Laura Biaggi is lekörözve (vagy se eszik, se isszák). A Rexnél engem egyebek mellett az zavar... á, az nem röhögtet, hogy nem értem a sztorit, és ez zavar. Nem értem a lelki finomságokat, csak "andiamo", "lej, bani, pezeta", ezek a névmások jönnek, kéne olaszul tancsi. Diribe tancsi nekem már nem megy, na ne! Naná, né! Még csodálkozom? Ezek a ragok rögződtek a suliból. Szeszélyesen jár az agyam. Ma is úgy tanulnak, adatokat, minden? Vagy fordítva? Azt a kompi, pjuti, péci csinálja? Adatbank. Kutyánk egy szagbank. Sajnos, néha hátulról is. Pl. ha bőgetős verset olvasok, kínos. Mit olvasok így, naná.

Rexben az a jó, hogy bevallottan nem anorex. A parizeres zsömlét (németül sejsze mellett ez a veszett sejsze másik nyele: a vurst, vurszt, vursztlis zsemle práteres zsemle lenne). A pari zsemle! Pari angol lófogadásban evens, ívenszfavorit, az nem egy nagy fogadási mecíhe, ahogy még apámék mondták, ezek a szavak mind avulnak, újulnak, ma vaker egy jó elegy, eklektikus; rövi a divi, evidencia, evi, a "magától értetődő" helyett. Ekli. (Ekel = émely.)

A Rexben még az érzelmek kifejezése is jó. A Gonosz elindít egy nagy kábelgurigát, elsöpörné a Gideon Pop főszereplőt, bocs' Op, mert Operabál-házigazda is volt, meg a Rex felügyelőt, de ők lelapulnak, guri elguri felettük, neki telcsifülcsinek. Mutatva film telcsifülcsi, Brandtner (Prandtner, fura, nekem az úttyán natúr, a német B helyett a P nem; hozzáteszem, az édes svájci beszéd, ah, pl. sokszor - de maga a bajor, a salzkammerguti sem mond Müntyent, ahogy még apánk generációja alapján mi műveltek csak ezt tartjuk, hanem magyarbunkósan ők is natúr Münhhent mondanak, itt tegyünk igazságot!), a felügyelő rémült arccal néz hátra - tudtam! nézni fog! dikája kifejezi, az arcdikció, hogy rémes, "értéket" rongál a Gonosz még a telcsifülcsi összezúzásával is, na, elkapni. A Lánchíd utcában két telcsifülcsit rongáltak meg, erre leszerelték őket, azóta sincsenek. Arról más lapban írok, hogy igenis megstócolták az építkezők - nem akarták, naná, né! még hogy akarták vón - a daruval a tűzfalunkat.

Nem hittem, hogy a II. vilcsi után a balkáni (becézhetetlen még, ahogy pár 60-70 éve esett dolog is az!) puccokat követően, még az elemi félelem (szóismétlés: még? örökké ismétlődik) igazgat. Hogy rám dől a ház, összedől az életem. Etni, nem etni, ezt kapjuk.

Ezért jó d.u. Rexbe ringatni magunkat (Derrick már sok!!). Csak kár, hogy nem értem a szöveget.

Eleve nem jártam magyar mozikba 37. éve már. Csak Londonban merészkedtem el, és a Befor Sunrise az az a film, melyet tévén azóta hétszer megnéztem, és megnézném, akár a Kutyaszorítóbant is - azt Londonban, becézhetetlen, ötször láttam -, még; rekordom az Előzés, jesszus, bacchus, azt hétszer! Anno. Annyira az irodalomban éltem (iri? de az irritáció is iri! na? ne!), és szerintem a filmben is elég fontos a vaker. A festészet, a tánc, az opera, a zene eleve - nem azokkal az eszközökkel él, amelyekkel "a hétköznapokban" (szép, mi?) élünk. Mit tudom én, attraktívakat lehet mondani. Kocsmai haverom máig idézi mondásomat: "Nagy eszem van, csak hülye vagyok hozzá." Ezt oboáznám v. táncolnám el. Vagy ez sem egy "pórusok brutális csipkefátyla" (csodás Pilinszky-mondás): "Hogy vagyunk, hogy vagyunk? kérdi gépem gondozója. "Hát... ha nem gondolok a gondolataimra, jól." B. pierre, basszus.

Sajnos, mindig profin csak az irodalomra gondolok, és nem vagyok jól. Naná, tudnám imádni a könyvkiadást. Amado mio. Ez olyan, mint a Laura Biaggi. Abszolút gyönyör, csak elnézni is, de önző vagyok, én nem tudok "neki" (lai? lolli? elle?) semmit okozni. Kizsákmányolom. A könyvkiadás is tudott volna nekem abszolút gyönyört. Hála istennek, hogy nem így lett! ETT'L KELLETT VOLNA NEKEM ABSZOLÚT GYÖNYÖR?! Na ne. Néha egy jó kis félrepierre a semmiből, ez a "könyv" nekem, ha megjelenek így. Különben előlegbe elég a végsemmihez a folyóirat, a lap. Mondás: "Félek, nagyon kevés időm van, hogy ne történjen velem már semmi." Minden percem elbaszkolt perc, amikor történik valami. Kutyám is katalán.

Engem ne befolyásoljon semmi. Így most, remélem, az abszolút belső itali ellenállás: az ital ellenlábasa, eredménnyel. Az anorexiát csak hirdettem, voltam aszkéta is (szar 57, 54 kiló a rekordom, de az 54 véletlenül jött, akkoriban ittam is, csak nagyon rendetlenül éltem; máskor rendetlenül éltem, és 91 kiló lettem). Ma éreztem először azt "a városban", hogy enni sem akarok. Meglátjuk!!

Máskülönben iszonyú törékeny vagyok. Irod. jóbarát, ha nem reagál... pénzügyekben, ha erőltetnek... utcán dumálni akarnak szereplésre rávenni... tényleg eltörik a kapcsolat, beáll a kapcsolatanorexia, egyre több dologban. Bár már mindben látnám. Balsors, hogy AZT MÁR NEM FOGOM LÁTNI, b. pierre!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.