Balázs Zoltán: A jobb lázadása - Ki látott már szocialistát?

  • Balázs Zoltán
  • 2015. március 8.

Egotrip

A magyar politika egyik legérdekesebb kérdésévé a baloldal jövője vált. Sok okosat lehet erről olvasni mindenfelé. Elmondják, hogy hiányzik a hiteles, nagy formátumú politikus, s ami még rosszabb, az időnként felbukkanó vezérjelöltek sorra mondanak csődöt, egy-egy újabb szöget ütve a koporsóba; hogy a kormányzó erők számos jellegzetesen baloldali témát egyszerűen lenyúlnak (centrumpolitika); hogy a kis koncért is nagy marakodás folyik („cicaharc”); s hogy a közösségépítés fázisa mindig kimarad, márpedig enélkül esélytelen egy többségi választási rendszerben győzni. Mindegyik észrevételben van igazság, de úgy látom, hogy egyik sem képes meggyőző magyarázatot adni önmagában arra a ma már szabályosan kínossá és zavarba ejtővé vált tehetetlenségre, amely az összes kormányzati kudarc ellenére sem képes a baloldalt érdemben kimozdítani abból a társadalmi, politikai és szellemi zárványból, ahová lassan egy évtizede került. Persze lehet, hogy van valami mélységes mély áramlat, amely tehetetlenül sodor előre bennünket, időnként bal-, időnként jobboldali évtizedekre osztva a politikai időt, s így nincs is más teendője a baloldalnak, mint várni. Sajnos azonban még ebben az esetben sem zárható ki, hogy az áramlat csak akkor működik, ha a megfelelő szellemi és politikai erőfeszítések megtörténnek. Nem feladatom pótolni a baloldal munkáját, fura is volna, de egyszerűen érdekesnek találom a rejtélyt. Mit nem találnak arrafelé?

A fent fölsorolt hiányosságok mindegyikére magyarázatot adhat, ha egész egyszerűen úgy tesszük föl a kérdést, hogy mi a baloldal. Vagy még érthetőbben: mi (ki) a szocialista. Amíg erre nincs igazi válasz, addig megfelelő politikus sem születik; addig a baloldali eszméket a jobboldal minden ellenállás nélkül integrálni fogja; addig a baloldali belpolitika önmagától esik szét; s addig a fenét sem fogja érdekelni egyik baloldali párt vagy mozgalom sem.

Baloldali elit

Baloldali elit a közelmúltból

Fotó: MTI - Nagy Lajos

A zsigeri baloldali válasz valamilyen ideológia szokott lenni. Az ilyentől a rendes konzervatívot a hideg rázza. Néhány igen jelentős és véres kivételtől eltekintve azonban – azt hiszem – a legtöbb baloldali ideológia politikai szerepe viszonylag csekély volt és maradt, főleg tisztességes (hogy azt ne írjam, liberális) demokráciában. Mi több, a liberalizmus történelmileg fölbecsülhetetlen szolgálatot nyújtott a jobboldalnak azzal, hogy a baloldal politikai potenciálját jelentősen visszaszorította azáltal, hogy a politizálás alapvető terepévé az intézményalkotást és az emberi jogok – a privát­szféra – védelmét tette. (A konzervatívok ezért nézik le a liberalizmust, antipolitikai és ennélfogva gyönge pozíciónak látva; másrészt fölöttébb tartanak tőle, mert alattomos, nem nyílt politikai világnézetnek, hanem intézményideológiának tartják). Ha azonban az ideológiai politika nem működik, vagy nagyobbrészt hatástalan, akkor a baloldalnak két választása van: vagy megpróbál a régi reflexei szerint érdeket védeni, vagy ki kell mennie arra a terepre is, amelyet a jobboldal nála sokkal jobban ismer, s amelyet itt most karakterpolitikának hívok.

Az érdekvédelem régi, tiszteletre méltó, ámde mára eléggé folytathatatlanná vált politika. Vannak, akik elvi alapon próbálkoznak vele (neoklasszikus marxisták), mások kevésbé absztrakt, gyakorlatibb hagyományokat igyekeznek követni (szindikalizmus, anarchizmus: ez főleg a mediterrán vidéken hatásos, lásd Görögország, Spanyolország). Ha nagy a baj (lásd még: világgazdasági válság), akkor ezek a hagyományok, főleg, ha valóban mély gyökerekből táplálkozó reflexek és érzelmek mozgatják, váratlanul erőteljes impulzusokat adhatnak a baloldalnak. De igazi értelmüket abból merítik, hogy a baloldalt valóban hagyományként kezelik, helyesebben – mivel a hagyomány hagyománynak való felfogása a hagyomány halála – olyan életfelfogásnak, kollektív karakternek tekintik, amely, mivel megszemélyesíthető, sokkal jobban megfelel a politikát mindig is konkrét és érzelmeket kiváltani képes küzdelemnek elképzelő tömegek reflex- és képzetvilágának.

Az igazi szegedi halászlé, írja Mikszáth, habet odorem, colorem et saporem. Van szaga, színe és íze. A kádári kisember, akinek a politikai alakja a jelenlegi politikai kurzusnak szemmel láthatóan a vezércsillaga (mutatis mutandis), mindenki számára jó ismerős. Lehet neki köszönni, lehet vele vitatkozni, ordítozni, inni, tévét nézni. Családtag. A Jobbik kissé ködösebb kurucos-keleties dzsentrifigurája szintén ismerős, ha valamelyest avíttabb is, de jól tudjuk, hogy nagyapák és unokák, kissé különc nagybácsik és szépreményű unokaöcsök között erősebb szellemi kapcsolat szokott létesülni, mint apák és fiúk között. Baloldali ismerősünk azonban nemigen van. Ki ismer ma Magyarországon szocialistát? (Nem szocialista szavazót vagy szimpatizánst, hanem szocialistát!) Liberális ugyan akad, de kevés, s hát valljuk be, valójában mindig csak annyira ismerős, mint valamelyik családtag ismerőse. De karakteres baloldali családtag vagy legalább szomszéd nincsen. Lehet, hogy nem is lesz, s a baloldal tartósan beletörődik abba, hogy a jobboldali centrumpolitikának sikerül a plebejus figuráját azonosítani a magyarral és általában az emberrel („az emberek ezt vagy azt akarják” – sokszor kinevetett, pedig félelmetes erejű kijelentés ez!). De a magyar politika története és világa talán színesebb ennél. Talán ezzel kéne a baloldalnak behatóbban megismerkednie. Talán.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.