Balázs Zoltán: A jobb lázadása - Ki látott már szocialistát?

  • Balázs Zoltán
  • 2015. március 8.

Egotrip

A magyar politika egyik legérdekesebb kérdésévé a baloldal jövője vált. Sok okosat lehet erről olvasni mindenfelé. Elmondják, hogy hiányzik a hiteles, nagy formátumú politikus, s ami még rosszabb, az időnként felbukkanó vezérjelöltek sorra mondanak csődöt, egy-egy újabb szöget ütve a koporsóba; hogy a kormányzó erők számos jellegzetesen baloldali témát egyszerűen lenyúlnak (centrumpolitika); hogy a kis koncért is nagy marakodás folyik („cicaharc”); s hogy a közösségépítés fázisa mindig kimarad, márpedig enélkül esélytelen egy többségi választási rendszerben győzni. Mindegyik észrevételben van igazság, de úgy látom, hogy egyik sem képes meggyőző magyarázatot adni önmagában arra a ma már szabályosan kínossá és zavarba ejtővé vált tehetetlenségre, amely az összes kormányzati kudarc ellenére sem képes a baloldalt érdemben kimozdítani abból a társadalmi, politikai és szellemi zárványból, ahová lassan egy évtizede került. Persze lehet, hogy van valami mélységes mély áramlat, amely tehetetlenül sodor előre bennünket, időnként bal-, időnként jobboldali évtizedekre osztva a politikai időt, s így nincs is más teendője a baloldalnak, mint várni. Sajnos azonban még ebben az esetben sem zárható ki, hogy az áramlat csak akkor működik, ha a megfelelő szellemi és politikai erőfeszítések megtörténnek. Nem feladatom pótolni a baloldal munkáját, fura is volna, de egyszerűen érdekesnek találom a rejtélyt. Mit nem találnak arrafelé?

A fent fölsorolt hiányosságok mindegyikére magyarázatot adhat, ha egész egyszerűen úgy tesszük föl a kérdést, hogy mi a baloldal. Vagy még érthetőbben: mi (ki) a szocialista. Amíg erre nincs igazi válasz, addig megfelelő politikus sem születik; addig a baloldali eszméket a jobboldal minden ellenállás nélkül integrálni fogja; addig a baloldali belpolitika önmagától esik szét; s addig a fenét sem fogja érdekelni egyik baloldali párt vagy mozgalom sem.

Baloldali elit

Baloldali elit a közelmúltból

Fotó: MTI - Nagy Lajos

A zsigeri baloldali válasz valamilyen ideológia szokott lenni. Az ilyentől a rendes konzervatívot a hideg rázza. Néhány igen jelentős és véres kivételtől eltekintve azonban – azt hiszem – a legtöbb baloldali ideológia politikai szerepe viszonylag csekély volt és maradt, főleg tisztességes (hogy azt ne írjam, liberális) demokráciában. Mi több, a liberalizmus történelmileg fölbecsülhetetlen szolgálatot nyújtott a jobboldalnak azzal, hogy a baloldal politikai potenciálját jelentősen visszaszorította azáltal, hogy a politizálás alapvető terepévé az intézményalkotást és az emberi jogok – a privát­szféra – védelmét tette. (A konzervatívok ezért nézik le a liberalizmust, antipolitikai és ennélfogva gyönge pozíciónak látva; másrészt fölöttébb tartanak tőle, mert alattomos, nem nyílt politikai világnézetnek, hanem intézményideológiának tartják). Ha azonban az ideológiai politika nem működik, vagy nagyobbrészt hatástalan, akkor a baloldalnak két választása van: vagy megpróbál a régi reflexei szerint érdeket védeni, vagy ki kell mennie arra a terepre is, amelyet a jobboldal nála sokkal jobban ismer, s amelyet itt most karakterpolitikának hívok.

Az érdekvédelem régi, tiszteletre méltó, ámde mára eléggé folytathatatlanná vált politika. Vannak, akik elvi alapon próbálkoznak vele (neoklasszikus marxisták), mások kevésbé absztrakt, gyakorlatibb hagyományokat igyekeznek követni (szindikalizmus, anarchizmus: ez főleg a mediterrán vidéken hatásos, lásd Görögország, Spanyolország). Ha nagy a baj (lásd még: világgazdasági válság), akkor ezek a hagyományok, főleg, ha valóban mély gyökerekből táplálkozó reflexek és érzelmek mozgatják, váratlanul erőteljes impulzusokat adhatnak a baloldalnak. De igazi értelmüket abból merítik, hogy a baloldalt valóban hagyományként kezelik, helyesebben – mivel a hagyomány hagyománynak való felfogása a hagyomány halála – olyan életfelfogásnak, kollektív karakternek tekintik, amely, mivel megszemélyesíthető, sokkal jobban megfelel a politikát mindig is konkrét és érzelmeket kiváltani képes küzdelemnek elképzelő tömegek reflex- és képzetvilágának.

Az igazi szegedi halászlé, írja Mikszáth, habet odorem, colorem et saporem. Van szaga, színe és íze. A kádári kisember, akinek a politikai alakja a jelenlegi politikai kurzusnak szemmel láthatóan a vezércsillaga (mutatis mutandis), mindenki számára jó ismerős. Lehet neki köszönni, lehet vele vitatkozni, ordítozni, inni, tévét nézni. Családtag. A Jobbik kissé ködösebb kurucos-keleties dzsentrifigurája szintén ismerős, ha valamelyest avíttabb is, de jól tudjuk, hogy nagyapák és unokák, kissé különc nagybácsik és szépreményű unokaöcsök között erősebb szellemi kapcsolat szokott létesülni, mint apák és fiúk között. Baloldali ismerősünk azonban nemigen van. Ki ismer ma Magyarországon szocialistát? (Nem szocialista szavazót vagy szimpatizánst, hanem szocialistát!) Liberális ugyan akad, de kevés, s hát valljuk be, valójában mindig csak annyira ismerős, mint valamelyik családtag ismerőse. De karakteres baloldali családtag vagy legalább szomszéd nincsen. Lehet, hogy nem is lesz, s a baloldal tartósan beletörődik abba, hogy a jobboldali centrumpolitikának sikerül a plebejus figuráját azonosítani a magyarral és általában az emberrel („az emberek ezt vagy azt akarják” – sokszor kinevetett, pedig félelmetes erejű kijelentés ez!). De a magyar politika története és világa talán színesebb ennél. Talán ezzel kéne a baloldalnak behatóbban megismerkednie. Talán.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)