egotrip

Balázs Zoltán: A jobb lázadása

Az erő holléte

  • Balázs Zoltán
  • 2015. június 14.

Egotrip

A jobb- és a baloldal politikai ösztöneit többek között úgy is osztályozhatjuk, hogy hol vagy miben keresik a politikai erőt. Rövidre zárva: a jobboldal a vezetőben, a baloldal a tömegben. Mondanunk sem kell, hogy ezek fölöttébb leegyszerűsített tételek, de nem alaptalanok.

A tömeg ereje – a víznek árja, ugyebár – rokonságban áll a természet erejével, amely elég materialista idea ahhoz, hogy a szekuláris baloldal filozófiai igényeinek megfeleljen, ugyanakkor elég inspiratív ahhoz, hogy a romantikus, a vallás erejét sem lebecsülő, idealisztikus baloldalt is lázba hozza. Marxékat még a burzsoázia ereje is lenyűgözte: „A burzsoázia alig százéves osztályuralma alatt tömegesebb és kolosszálisabb termelőerőket hozott létre, mint valamennyi letűnt nemzedék együttvéve. Természeti erők leigázása, gépi berendezés, a vegyészet alkalmazása iparban és földművelésben, gőzhajózás, vasutak, villamos távírók, egész világrészek megművelés alá vétele, folyók hajózhatóvá tétele, lábdobbantásra a földből előpattanó egész népességek – mely korábbi század sejthette, hogy a társadalmi munka méhében ilyen termelőerők szunnyadnak!” Természeti és társadalmi matéria együtt rombol és épít, igáz és hódít. A proletariátus végső soron a kapitalizmus elemi erejű sodrásából csap ki, a forradalom tulajdonképpen nem egyéb, mint a megnyíló szemű gigász egyetlen pontos és brutális ütése. A forradalom szellemére azóta többszörös pórázt raktak, s idővel a proletariátust más referenciacsoportok váltották fel a baloldali képzelet­világban: a „gyarmati népek”, a „legrosszabb helyzetben lévők”, a különféle „kiszolgáltatott csoportok”, „hátrányos helyzetűek” és mindenféle „társadalmi kisebbségek”. S ezek nem is keltik az ellenállhatatlan, fenséges erő romantikus képzetét, de kiválóan betöltik azt a szerepet, hogy megfellebbezhetetlen, elemi autoritásként jelenjenek meg a baloldali értelmiség érvelésében: rájuk kell mindenekelőtt tekintettel lenni, mert ők a …bbak/bbek (itt valamilyen felsőfokú jelző következik).

A klasszikus liberálisok meglehetős undorral tekintettek erre az eléggé harsány és – valljuk be – olcsó romantikára. Utódaik azonban besétáltak a csapdába. Az egyéniség védelmének stratégiáját az egyenlő jogok és méltóság doktrínájában lelvén meg, szélesre tárták az ajtót az egyenlő jogokkal rendelkező egyének tömegei előtt, akik, ha már így alakult, hát szívesen be is áramlottak a demokratikus Kánaán kapuin. Azóta is minden választás előtt és után, valamint két választás között minden rendes liberális a pokol gyötrelmeit éli át, mert egyfelől muszáj hinnie az Ember (mint olyan) nagyszerű képességeiben, másfelől pedig szembesülnie a tömegek lehangolóan kiszámítható önzésével, irigységével, ostobaságával, szűklátókörűségével, bosszúvágyával (halálbüntetés!). Az egalitárius liberális így végül, bár csak titokban, de kénytelen elismerni, hogy a valódi erőt a tömeg hordozza, ami ellen minden felvilágosító kampány, folyóirat, társadalomtudományi igazság tehetetlen.

A jobboldali hagyományok rendszerint nem tagadják a tömeg materiális, természeti erejét. Csakhogy nem azonosítják vele, hanem megkülönböztetik tőle a politikai erőt, amelyet hajlamosak spirituális értelemben venni. A vezető vagy vezér azért az, aki és ami, mert ő a lélek és ő az akarat. Hogy népet, nemzetet vagy közösséget animál-e, voltaképpen mindegy, a lényeg, hogy a cselekvőképesség, a dönteni tudás, a mélyebb valóság ismerete olyan tulajdonságok, amelyek definíció szerint a politika lényegét adják, s éppen ezek azok, amelyek a nyers, természeti erőből hiányoznak. Természetesen ezt a felfogást lehet mitológiának, üres vagy obskúrus metafizikának minősíteni, azzal a kikötéssel, hogy ezt a minősítést a baloldali erőkultusztól sem tagadjuk meg. A helyzet ugyanis úgy áll, hogy a politikai erő mibenléte tényleg rejtélyes, még ha nem is olyan primitív módon, mint ahogy azt Thomas Mann bizarr vudu­novellája, a Mario és a varázsló ábrázolja.

Talán kiábrándítóan hangzik, de a valóság alighanem a jól ismert is-is logikája szerint alakul. A tömeg politikai ereje realitás, s valami olyasmit jelent, mint a közérzület, közhangulat, közfelfogás; az ebből kialakuló közvélemény; a hirtelen összeálló és ugyanolyan hirtelen szétszaladó mozgalmak; a demonstrációk és tüntetések váratlan ötletei, homogenitása, kollektív érzései. Hogy ebből valamilyen politikai akarat is lehet, azt nem politikai deklará­ciókból és jogi fikciókból tudjuk (a nép, a nemzet, a választók, a szuverén, a törvény/jogalkotó ezt vagy azt akarták/akarják), hanem maguktól a politikusoktól, vagy megfigyelésükből. Nincsen ugyanis egyoldalú politikai vezetés, legalábbis extrém, válságos helyzeteket talán leszámítva. Esterházy Péter halhatatlan mondata szerint történt, hogy „[v]alamely kideríthetetlen oknál és az imperialisták kitartó aknamunkájánál fogva Rákosi lejjebb ereszkedett a népszerűségi listán”. S ez nem vicc. Az a politikus, aki elhiszi, hogy a tömegnek nincs önálló akarata, csak neki, hamarosan vagy elbizonytalanodik, vagy elveszti a realitásérzékét. A realitásérzék ugyanis semmi egyéb, mint az ellenállás érzékelése. Nem a valóságé úgy általában, mert az semmit sem jelent; hanem a politikai valóságé, ami ellenállást, ellenkezést, ellenindulatot jelent, éspedig nem egyszerűen a másikét, a másik politikusét, hanem a másokét, amely valamilyen kideríthetetlen oknál fogva egy konkrét másik mögött sorakozik fel. A másik népszerűbb lesz, nem egyszerűen azért, mert benne és neki hisznek, hanem azért, mert általa akarnak valamit, ami más, mint amit a hirtelen megcsúszó politikus akar.

De persze a politikai vezető akarata is realitás. Lehet, hogy az évekig marginális, nevetséges figurából hirtelen vezért csinál a tömeg, anélkül, hogy az illető értené az okát. A leg­valószínűbb, bár prózai ok ilyenkor az, hogy alkalmasnak találták arra, hogy alávessék magukat neki. S ettől kezdve ő az, aki diktál, aki irányít, akinek hódolnak, akire figyelnek. Akár demokratikus úton jut hatalomra, akár másként, a hatalom természete ebben a tekintetben ugyanaz. „Strong leadership” – ez nem keleti félkövér diktatúrák, hanem konszolidált nyugati demokráciák kulcseleme. A demokratikus vezér sem csak technikus, mediátor, ügyintéző: ugyanúgy hatalma van, mint a despotának. Ebben a jobboldali hagyománynak igaza van; s rosszul teszi, ha elhiteti magával, hogy a demokratikus vezető nem tud vezér lenni.

Ki lehet egymással egyensúlyozni a kétféle politikai erőt? Van egy olyan érzésem, hogy politikai közösségek hosszú távú sikerességének egyik titka éppen abban rejlik, hogy a két akarat, a valódi lélekkel és elemi erővel bíró, ám­de arctalan és alaktalan tömegé, s a tudatos cselekvésre, irányításra, parancsolásra képes, mégis folyton tévelygő és kiszolgáltatott vezetőé nem robbantja szét a politikai testet.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.