Komiszkenyér

Beavatási szertartásaink I.

  • Salamon János
  • 2008. szeptember 4.

Egotrip

A déltengeri szigeteken utazó Herman Melville megfigyelte, hogy az ott élő primitív népeknek akár egy fél napját is lefoglalta a tűzgyújtás. Neki ugyanez egyetlen mozdulatába került. Õk viszont néhány napos erőpróba-sorozattal letudták azt, ami a civilizált világban hosszú évtizedekig tart (beavatás a felnőtt létbe).

A déltengeri szigeteken utazó Herman Melville megfigyelte, hogy az ott élő primitív népeknek akár egy fél napját is lefoglalta a tűzgyújtás. Neki ugyanez egyetlen mozdulatába került. Õk viszont néhány napos erőpróba-sorozattal letudták azt, ami a civilizált világban hosszú évtizedekig tart (beavatás a felnőtt létbe).

Csakhogy ez a nyugati civilizált világban "oktatás"-nak nevezett beavatási szertartás a déltengeri egyszerűség mellett nyilván csak azért tűnik olyan nevetségesen hosszadalmasnak, mert céljában görög kezdetei óta mindig is sokkal ambiciózusabb volt.

A homéroszi hőskorban lényegében csak egy tantárgy létezett: a csatatéren való dicsőségszerzés tudománya. Az oktatás célja, ideális végterméke egy bátorsága, rendkívüli ereje és szépsége teljében győzedelmes hős volt - egy Akhilleusz. Itt is erőpróbáról volt szó, de ebben csak az arisztoi (szó szerint a "legjobbak"), az arisztokraták vehettek részt, és sikernek nem egyszerűen a felnőtt létbe, hanem az utókor emlékezetében élvezett öröklétbe való beavattatás számított.

Az oktatás a profi tanárok, a szofisták megjelenésével vált intézményessé. Õk már nem az ifjú arisztoi előtt költeményekkel, mitológiai történetekkel példálózó rokonok vagy házibarátok voltak, hanem városról városra járó idegenek, akik pénzt kértek a szolgáltatásukért. Az új korszak demokratikus szellemének megfelelően bárki jöhetett, aki fizetett, és ők bármit hajlandók voltak tanítani, amit a gyorsan terjeszkedő athéni birodalom ifjai hasznosnak találtak. A legnagyobb igény a retorikára mutatkozott, amit ma úgy mondanánk, hogy a kommunikáció szakra jelentkeztek a legtöbben.

A kitágult, globalizálódó világban hirtelen minden és mindennek az ellenkezője is igaznak tűnt. A két legnevesebb szofista közül az egyik, Protagorasz azt tanította, hogy minden vélemény igaz, a másik, Gorgiasz viszont azt, hogy mindegyik hamis. Vagyis mindketten azt tanították, hogy a vélemények között nincs különbség, mert nincs olyan önmagában való igazság, amelyhez az egyik közelebb állna, mint a másik. Tanulság: a sikeres kommunikáció célja nem az érvekkel való meggyőzés, hanem az elhitetés. Ennek tudománya a retorika.

A nyugati civilizáció első oktatási reformja Platón egyszemélyes hadjárata volt a szofisták ellen. A hadjárat inspirációját mestere, Szókratész adta, aki Athén utcáin és terein nap nap után egy Akhilleusz bátorságával vetette magát polgártársai közé, hogy meggyőzze őket, milyen keveset ér mindaz, amit az emberi életről egymással és önmagukkal elhitetnek. A bátorsága neki is az életébe került: polgártársai az egymás között cserélgetett véleményeiken túl felderengő tudástól szabadultak meg személyében.

A szofisták biznisze, az egész látszatoktatás az embernek a látszatokhoz való természetes vonzódására épül. Ez a biznisz persze csak a vélemények steril (tudásmentes) rendszerében működik. Mint a kora legnagyobb rétorának tartott Gorgiasz maga is elismerte, egy tárgyáról mit sem tudó szónoknak egy hasonlóan tudatlan közönség előtt mindig nagyobb sikere lesz, mint a tárgy szakértőjének.

Az ember - mondja Platón - eredeti, természetes állapotában leginkább egy barlanglakóra hasonlít, aki a valóságot azokkal a látszatokkal, árnyképekkel azonosítja, melyeket a háta mögött, a bejáraton kívül mozgó entitások vetnek a barlang falára. A valódi oktatás célja ennek az illúziónak az eloszlatása, a látszatvilágra meredő tekintetnek a barlang nyílása, az árnyékokat vető valódi entitások felé való elforgatása (periagogé).

Tömegoktatásról itt szó sem lehet - derül ki az Állam hetedik fejezetéből -, mert az emberek túlnyomó többsége ragaszkodik eredeti, természetes állapotához. Egyszerűen nem tud betelni a falra vetülő árnyakkal. Az illúzió olyan hiteles, hogy a barlangon kívüli világról való minden beszéd gyanúsnak, a barlangközösség elleni izgatásnak minősül.

Az oktatás ideális, platóni formájában olyan elitképzés, mely következetes racionalitásánál fogva mélységesen antidemokratikus, ugyanakkor antidiszkriminatív is. Mert ahogy nincs elfogadható racionális ok arra, hogy felnőttségbe kényszerítsünk olyanokat (az emberek túlnyomó többségét), akiknek ehhez hiányzik a késztetésük és a képességük, ugyanúgy nincs jó ok arra, hogy azok, akik viszont készek és képesek is, elessenek ettől a lehetőségtől csak azért, mert mondjuk nőnek vagy szegénynek születtek.

A szofista felfogással szemben ezt a rendszert a homéroszi hőskort idéző arisztokratikus lazaság és személyesség jellemzi. Az idő itt nem számít, hiszen nem kerül pénzbe - tandíj nincs. Az "iskola" szó eredeti görög formájában (szholé) szabad időt, fesztelen lazaságot jelent. Platón a barátaival egy Academus nevű attikai hős emlékének szentelt területen fekvő kies családi birtokon jött össze, hogy itt szimpóziumokat (szó szerint "közös ivászatokat") rendezzenek. Az "Akadémiának" keresztelt kies liget éppoly távol esett a város nyüzsgésétől, mint a borozgatás közben itt folytatott beszélgetések tárgya mindattól, ami a városban nyüzsgő ifjak sikeres életpályája szempontjából hasznos ismeretnek számíthatott volna. E szimpóziumok résztvevői tehát nyilván kiolthatatlan (aszbesztosz) kacagásban törtek volna ki egy olyan képtelen oximoron ("hegyestompa") hallatán, mint "akadémiai karrier".

Ez a sok lazaság azonban ne tévesszen meg senkit. A szimpóziumok menetét, az ott való viselkedést írásban lefektetett házirend szabályozta. Mert a beszélgetéseknek, csakúgy, mint Platón dialógusainak a felhajtóerejét nem pusztán a kíváncsiság képezte, de az ideákhoz való erotikus vonzódás is. Az ilyen vágyak kielégítéséhez pedig nagyfokú szellemi fegyelmezettség szükséges.

Nem beszélve arról, hogy Platón szerint egy ideális államban a beavatásra érdemes és alkalmas, nem születési, hanem született (lelki) arisztokraták oktatása laza negyven évig tart. Csak ötvenéves korukban doktorálhatnak felnőttségből. Ezután viszont kötelességük a barlangba visszatérve a legmagasabb politikai hivatalt elvállalni. Ezt fájó szívvel, de zokszó nélkül teszik meg, hiszen negyven év periagogé után tudják, hogy egy ideális államban csak azoknak szabad a hatalmat gyakorolniuk, akik ebből nem kérnek, mert van jobb dolguk - például borozgatás közben haszontalan dolgokról elmélkedni.

A déltengeri szigetek primitív lakóinak ez a beavatási szertartás valószínűleg éppoly kevéssé tűnt volna lazának, mint nekünk az ő tűzgyújtási technikájuk. Persze ők nyilván lazábban értelmezték a felnőtt fogalmát. Platón halála után 2059 évvel született egy olyan gondolkodó, akinek szintén egészen más elképzelése volt arról, hogy mi a felnőtt (és mi a gyermek), és ennek a radikálisan más elképzelésnek a nevében gyilkos támadást intézett fenti ideális oktatási rendszer ellen. A gyilkos pedig nem volt más, mint... (folyt. köv.)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.