Bodoky Tamás: Fájlövés (Happy New Age)

  • 1997. április 3.

Egotrip

"Földlakók, figyelem! Amint azt nyilván önök is tudják, a Galaxis külső kerületeinek fejlesztését célzó tervek megkövetelik, hogy hiperűr-bekötőutat építsünk az önök Naprendszerén keresztül. Sajnálatos módon az önök bolygója az egyike azoknak, amelyek szanálásra kerülnek. A folyamat két földi percnél valamivel kevesebbet vesz igénybe. Köszönöm figyelmüket" (Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak).

"Földlakók, figyelem! Amint azt nyilván önök is tudják, a Galaxis külső kerületeinek fejlesztését célzó tervek megkövetelik, hogy hiperűr-bekötőutat építsünk az önök Naprendszerén keresztül. Sajnálatos módon az önök bolygója az egyike azoknak, amelyek szanálásra kerülnek. A folyamat két földi percnél valamivel kevesebbet vesz igénybe. Köszönöm figyelmüket" (Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak).

Március 26-án San Diego közelében, egy luxusvillában holtan találták a Heaven´s Gate (A Mennyország Kapuja) újkeresztény szekta 39 tagját. A csoport vezetője, a magát Jézus Krisztus reinkarnációjának tartó egykori zenetanár, Marshall H. Applewhite a hetvenes évek óta hirdette, hogy a Föld nemsokára reciklálásra kerül, de a kiválasztottak őt követve még időben leléphetnek egy földön kívüli űrhajón, és új életet kezdhetnek egy másik bolygón, a "humán evolúciós szint fölött". Mint az a hátrahagyott videókazettáról kiderül, a magát számítógépes munkákkal, web-dizájnnal (http://www.heavensgate.com/; http://www.highersource.com) fenntartó, tanait az Interneten terjesztő, egyébként alkohol-, drog- és szexmentes életmódot folytató, Star Trek-mániás csoport altató és vodka segítségével kollektív, rituális öngyilkosságot követett el annak biztos tudatában, hogy a Hale-Bopp üstökös és a mögötte rejtőző ufó a jel arra, hogy "kilépjenek földi porhüvelyükből", avagy "levegyék a virtuális sisakot", ahogyan a boldogan készülődő tagok fogalmaztak.

Március 9-én egy veszprémi gimnázium két számítástechnika tagozatos, érettségi előtt álló hallgatója levetette magát egy völgyhídról, ebben az osztályban nem ez volt az első eset. Mindegyikük Internettel foglalkozott, kedvenc könyvük a Galaxis útikalauz, kedvenc filmjük a Született gyilkosok (pont, mint nekem). A városban szektára gyanakszanak.

Az már most sejthető, hogy az "internetes szekták" gyorsan felzárkóznak majd a bombarecept és a gyerekpornó mögé az új médium mumusai között. Persze itt sem az Internet a közös nevező, de a világvége eljövetelét hirdető szekták ókori, középkori mítoszokból, ezoterikus tanításokból, asztrológiából, ufológiából és egy-egy karizmatikus, megalomániás, paranoid skizofrén vezetőből mixelt elegye valóban fogékony közegre talál a hálózaton, ahol a hatvanas években indult újtudat-mozgalom féktelen burjánzásnak indult az infokultusszal kereszteződve: gépzene, dizájner drogok, háromdimenziós akciójátékok és virtuális szerelem, a pszichedélia és a kibernetikus tér határvidékeiről nézve Prostatikus Vogon Jeltz és a pángalaktikus autópálya-koncesszió már hihetőbb, mint az FBI magyarázata a wacói barakktűzre, az öngyilkosság pedig adekvát reakció, puszta kilépést jelent egy unalmassá és céltalanná vált programból.

Ráadásul nyakunkon a harmadik millennium, a körvonalazódó korszakváltás mozaikdarabkái lassan apokaliptikus körképpé állnak össze, amely a neten már ma megtekinthető. Az ellenőrizhetetlen hatalmi struktúrák, információkontroll, ökológiai, társadalmi, technológiai és pszichológiai katasztrófák rémképének hatására fokozódó eszképizmus és az ő kultuszai: technosámánista neoprimitívek, természetgyógyász ufófigyelő hálózatok, anyakönyveket digitalizáló mormonok, emlékek közt potméterrel szelektáló szcientológus mérnök-szerzetesek, a Nap Templomának önégető kisközösségei, Jonestown, Waco és Rancho Santa Fe, a hetedik trombitaszó, vidám aratás és rettenetes ősz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.