Rév István: Retrospektív

  • 1997. április 3.

Egotrip

A kommunizmus, szemben a Donnál szétvert magyar hadsereggel, lehetőségeihez képest igyekezett rendezetten visszavonulni. Mintha nem a történelem, csak a történelem iránti hűség késztette volna hadállásai föladására. Mintha csak arról lett volna szó - amiképpen a népfelkelés kirobbanása körüli időkben Grósz Károly (egykori MSZMP-főtitkár) igyekezett menteni legalább a Pártot, ha már az ellenforradalom odaveszett: "Ha csak nem újabban feltalált dokumentumok árnyalják a múltat..." A Magyar Ifjúság című, egyre népszerűtlenebb folyóirat 1988. évi 51. számában fejtegette Balogh Sándor - akkor az MSZMP Párttörténeti Intézetének igazgatója -, hogy a legújabb történelmi kutatások fényében "(k)ét dolgot tudunk biztosan, az egyik, hogy nem Battonya volt az első felszabadult falu, s hogy nem április 4-e a teljes felszabadulás napja... Április 4-e igazában április 13-a."

A kommunizmus, szemben a Donnál szétvert magyar hadsereggel, lehetőségeihez képest igyekezett rendezetten visszavonulni. Mintha nem a történelem, csak a történelem iránti hűség késztette volna hadállásai föladására. Mintha csak arról lett volna szó - amiképpen a népfelkelés kirobbanása körüli időkben Grósz Károly (egykori MSZMP-főtitkár) igyekezett menteni legalább a Pártot, ha már az ellenforradalom odaveszett: "Ha csak nem újabban feltalált dokumentumok árnyalják a múltat..." A Magyar Ifjúság című, egyre népszerűtlenebb folyóirat 1988. évi 51. számában fejtegette Balogh Sándor - akkor az MSZMP Párttörténeti Intézetének igazgatója -, hogy a legújabb történelmi kutatások fényében "(k)ét dolgot tudunk biztosan, az egyik, hogy nem Battonya volt az első felszabadult falu, s hogy nem április 4-e a teljes felszabadulás napja... Április 4-e igazában április 13-a."

Ekkor ugyanis már éles elme nélkül is sejthető volt, hogy március 15-ből, október 23-ból április 4-vel nem lehet újabb Forradalmi Ifjúsági Napokat (FIN) szervezni. A történelmi dátumok önmagukban állva értelmezhetetlenek; egy dátum csak dátumok osztályában válik értelmessé vagy jelentés nélkülivé. Amiképpen március 21-e (a magyar Tanácsköztársaság hatalomra kerülésének napja) sem állítható párba október 23-val, azonképpen április 4. mint "a magyar nép soha el nem múló hálájának, forró szeretetének, a baráti és szövetségi hűségének ünnepe, felszabadítója, példaképe, függetlenségének oltalmazója, a béke legfőbb őre és legerősebb támasza a Szovjetunió, a dicsőséges szovjet hadsereg, népünk és a haladó emberiség tanítója s igaz barátja, a nagy Sztálin iránt" (1950. évi 10. számú törvényerejű rendelet 1. paragrafusa) is furcsán venné ki magát június 16. és október 23. között. De hogy ne azért kelljen a piros betűs ünnepet feketére pingálni, mert a kommunizmusnak bealkonyult, az ijedtségtől nekibátorodott párttörténészek előjöttek a levéltárakból kiásott farbával: sem április 4., sem meg Battonya nem állja ki a pozitivista történetírás próbáját, ez lenne végtére is csupán a baj velük.

A retirálásnak már voltak bizonyos, akár filológiainak is nevezhető előzményei. A historiográfiában méltán feledett Tudományos Szocializmus füzetek 1982/67. számában látott napvilágot Korom Mihály nagydoktor és Zielbauer kandidátus munkája Magyarország felszabadulásának megindulása címen. Ebben a nagyobb ívű munkában a revizionista állításokat alátámasztó források pontos megjelölésével fejtik ki szerzők, hogy 1944. szeptember 25-én állítólag egy magyar ezred állomásozott még Battonyán, így a később hírnevet szerzett község (majd persze város) nem lehetett az először felszabadult magyar település. Szerzők még Battonya egykor nagy befolyású, pártmunkásból külügyminiszterré avanzsált országgyűlési képviselőjének egy 1964-ből származó visszaemlékezésébe belecsúszott elszólást is perdöntő bizonyítékként használnak fel. Pedig a jobb sorsra érdemes S.O.S. gyermekfalu is azért került a kies Battonyára, mert az fényes betűkkel írta be állítólag nevét a véráztatta kis ország annaleseibe. És itt, épp itt van a párttörténészek újabb dilemmája: mekkora ez az ország végtére is?

Ölvedi Ignác - akkoron a Zrínyi Miklós Katonai Akadémia Múzeumának igazgatója - 1989. április 1-jén a Magyar Hírlapban nyíltan megmondja (akkor már ezt is nyíltan lehetett mondani), hogy "hadd mondjam meg, hogy az első felszabadult magyar falu Észak-Erdélyben, az Uzd völgyében volt. Magyarország határa akkor a Kárpátokban húzódott - miért akarjuk ezt letagadni? Én innen számítom az első felszabadult magyar falvakat." Persze számíthatta volna Nápolytól vagy akár Fiumétól is, de ilyen messzire 1989-ben még nem lett volna ildomos menni. "Ha a trianoni határokat veszem - hogy precíz legyek", folytatta a hadtörténész, akkor mondjuk Csanádpalota, Királyhegy vagy talán Elek lenne az első törzsökös magyar falu. Igaz, a Békés Megyei Népújság már 1966-ban kénytelen volt helyet adni egy írásnak, amely felvetette annak lehetőségét, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére lehetséges, hogy Eleket illeti az elsőbbség. De felelős körök sajnos akkor még elvágták a vita lehetőségét.

A helyzet - sajnálatos módon - a nyugati végeken sem alakult sokkal megnyugtatóbban. A levéltárak homályából előkerülő dokumentumok sötét árnyékot vetettek Nemesmedves jól hangzó nevére, mivel a Pinkamindszent, Nemesmedves, Rábafüzes vonalból állítólag csak április 11-én sikerült kilendíteni a németeket. Egy Pinkamindszent nevű községet meg mégsem lehetett volna a katonai díszszemléken gond nélkül felemlegetni. Zielbauer György a Reform 1989. március 10-i számában azonban arra voksol, hogy nem április 11-ét, sokkal inkább április 13-át tekintsük végső állomásnak, hiszen április 4-e és 13-a között a harcoknak még mindig 31 polgári áldozata volt, s ezt nem csupán hadtörténeti források, de még a községi plébániák anyakönyvei is megerősíteni látszanak.

Tehát sem Battonya, sem Nemesmedves, nem április 4-e, de az sem biztos, hogy 11-e, lehet, hogy csak 13-a; így sikerült destabilizálni április 4-ét meg mindent, ami körülötte létezett. Nem a politikai rendszer változása, hanem a gondos, felelősségteljes történészi búvárkodás ítéli a legnagyobb nemzeti ünnepet feledésre. A párttörténész menti a menthetőt vagy legalább annak látszatát. Itt azonban még nem lehet megállni: minden dátumnak meg annak hiányának is van következménye.

Ha nem április 4-én, akkor mire, mikor és mi célból is kellene emlékezni? Urbán Károly, a Párttörténeti Intézet tudományos osztályvezetője pontosan tapintott rá a dolgok hátulütőjére. 1989. április 1-jén akképpen vélekedett, hogy amennyiben "az ünnepet néhány nappal későbbre tolnánk, azzal csak erősítenénk az `utolsó csatlós` differenciálatlan tételét". És ki akar április 4. után még néhány napig utolsó csatlós maradni? De mi lenne, ha nem a végén, hanem az elején kezdenénk a számítást? Vagy legalább majdnem a közepén, mondjuk úgy december 21-e tájékán? Akkor hadat üzentünk a németeknek - vagyis nem vagyunk annyira utolsók a csatlósok között -, két hadosztállyal elvonultunk a 3. ukrán front kötelékében, felszabadítottuk Ausztriát, sőt, ha április 4-e előtt kezdünk számolni, akkor még a március 15-i földosztást is beemeljük a földosztó kommunista miniszterrel, Nagy Imrével együtt a kommunista rendszer hiteles előtörténetébe. 1989 áprilisában, nem sokkal az újratemetés előtt mi többet kívánhatna az MSZMP történésze? December 21-e majdnem ideális alternatíva. Azazhogy mégsem egészen az. Az Ideiglenes Nemzetgyűlés megnyitása ugyanis elővigyázatlan módon egybeesett Sztálin generalisszimusz születésnapjával. És akarhatja-e az MSZMP 1989-ben Sztálin születésnapját nemzeti ünneppé emelni?

Bizonyos Lesták József, az Ifjú Gárda (a KISZ paramilitarista rendezőgárdája) országos parancsnoka 1989. március 31-én azonban megtalálta a megoldást: legyen április 4-e május 9-én, a győzelem napján. Így megkímélhetjük magunkat attól a kínos egybeeséstől, hogy április 4-e a vereség dátuma. Sajnos Lesták elkésett ezzel a javaslattal. Ha a kommunisták még egy ideig kitartanak, akkor ennek a naptári manővernek segítségével talán még győztesen kerülhettünk volna ki végül a II. világháborúból. Ezt azonban már nem győztük kivárni.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”