Csak semmi politika! Hülyék, vagy hazudnak?

Egotrip

Szörnyülködve taglalta a világsajtó, hogy Németországban a támogatott autócsere-program keretében a kockává préselésre ítélt használt autók egy részét illegális üzérek eladják külföldre. Le-pré-se-let-le-nül! Az eset tanulságos.

Az, aki Németországban leadja tíz évnél idősebb, tehát a korábbi, lazább károsanyag-kibocsátási normák szerint gyártott autóját, és helyette a környezetet kevésbé károsító újat vesz, egy néhány hónapig tartó akcióban 2500 euró támogatást kap az államtól (Umweltprämiumot, azaz környezetvédelmi juttatást).

Vajon miért vezetett be a német kormány egy ilyen szokatlan és költséges intézkedést?

Az első, kézenfekvő válasz - amit az elnevezés is tükröz - a környezet védelme: ha a régi, füstokádó modell helyébe környezetbarát új kerül, csökken a légkör szennyezésének üteme, kicsit el tudjuk odázni a globális felmelegedést.

A másik kettő a válsággal kapcsolatos. A német gazdaságpolitikusok is tudják, hogy a válságot mélyítő egyik legveszélyesebb visszacsatolás, ha a munkanélküliségtől rettegő lakosság visszafogja a fogyasztását. Emiatt újabb alkalmazottak veszítik el a munkájukat: azok, akik olyan vállalatoknál dolgoznak, amelyek termékeit nem veszik a beijedt fogyasztók. Ha viszont a középosztály tagjai kapnak autónként pár ezer eurót - gyakorlatilag ajándékba -, ez talán ráveszi őket arra, hogy fogyasszanak. Hála az államnak, olcsóbb lett az új BMW, a megspórolt pénzből lehet biciklit venni vagy frizsidert. Ez az egyik válságellenes hatás. A harmadik indok szintén a gazdasági válsággal kapcsolatos. Ez a program megnöveli (de legalábbis előre hozza) az új autók keresletét, így közvetlenül és közvetve, beszállítóin keresztül keresletet teremt az autóiparnak, amely rengeteg németnek (és nem németnek) ad munkát. Ezzel megakadályozható a további autógyárak csődje és a vele járó tömeges elbocsátás.

Lássuk most, hogyan és miért folyik a visszaélés. A programban részt vevő polgár leadja a régi autót, amelynek bevonják a törzskönyvét. Ez a német utakon már nem járhat tovább. Ám valakinek feltűnik, hogy egy 11 éves német autó még törzskönyv nélkül is komoly értékkel bír. Van, aki euróezreket ad érte - csak épp nem Németországban. Aki látott már nagy gonddal karbantartott húszéves Mercedes iránytaxit Afrika, a Közel-Kelet, Kelet-Európa vagy a Kaukázus országainak úttalan útjain, pontosan tudja, hogy a masina német törzskönyv nélkül is el bír tartani egy egész családot. A kereskedelem, bár a német program szabályai szempontjából illegális, tankönyvbe illő módon teremt értéket: oda juttatja az öreg autót, ahol többet ér, úgy, hogy közben mindenki jól jár (ha most a globális felmelegedésre gyakorolt hatástól eltekintünk).

Vajon aláássa-e ez az illegális külkereskedelem az intézkedés három célját?

Természetesen ha a leadott autó Szíria vagy Moldova útjain tovább pöfög, az első célnak, a légkör tehermentesítésének annyi. A válságellenes második és harmadik célt viszont nem kezdi ki az illegális tranzakció, sőt, még a német használtautó-kereskedő is szert tesz egy kis bevételre, aminek egy részét el is költi, így tovább növeli a német termékek iránti keresletet a válság idején.

Fussunk neki még egyszer! Mit gondoljunk akkor, ha a következőket látjuk: a német hatóságok semmilyen óvintézkedést nem tettek ama feketekereskedelem kialakulása ellen, amely más, szegény országok polgárait boldogítja (különben nem vásárolnák a törzskönyvezetlen használt autókat), és amely az intézkedés három deklarált céljából kettőt nem érint, egynek a hatását viszont semmissé teszi?

Azt gondoljuk-e, hogy lám, már a németek is trehányak, nem tudják végiggondolni, mivel jár egy intézkedés? Vagy inkább azt, hogy hiába öblögettek az intézkedés környezetvédelmi céljával, azt csak a zöldérzelműeknek szóló dumának szánták? Hogy most sokkal inkább a válság, mint a globális felmelegedés ellen akartak harcolni, és (szerintem bölcsen) rájöttek, hogy a másutt kincset érő, jó állapotú használt autók bezúzása bűnös pazarlás az emberiség erőforrásaival; és ezért eleve eldöntötték, hogy szemet hunynak a külföldi eladás felett, és futni hagyják a használtautó-üzéreket?

Én az utóbbi válaszra hajlok.

A hangoztatott környezetvédelmi cél hazugság volt. De miért volt rá szükség egyáltalán, ha a másik kettő meg nem? Sajnos a német nagykoalíciós kormány vonatkozó ülésére elmulasztottak meghívni, így a választ csak tippelni tudom. De nincs nehéz dolgom. Az összes német adófizető pénzéből 2500 eurójával ötmilliárdot osztanak ki azoknak a családoknak, akik ha állami segítséggel is, de méltóztatnak új autót vásárolni. 'k biztosan nem a legszegényebbek - ezért ezt az intézkedést a baloldali érzelmű szavazóknak nehezebb lett volna eladni, mint a nekik kedves zöld-, klímaváltozás-ellenes, légtisztulást hirdető erőfeszítést. Ha a politikai hazugságnak vannak fokozatai, kettő komoly érv mellett egy kicsit feltupírozni egy harmadik fontosságát biztosan nem a legszörnyűbb, amit politikus elkövethet.

És most lépjünk az általánosság egy magasabb fokára! (A magyar valósággal való esetleges átfedés természetesen a vak véletlen műve csupán.) Nem csak Németországban fordul elő, hogy a politikusok egyik-másik intézkedése a deklarált célokhoz mérve látványos kudarcnak bizonyul. Gondoljunk csak a minimálbér emelésére, ami a szegényeket sújtja, a milliárdokért felhúzott felesleges viaduktokra vagy egy állami vállalat által finanszírozott értelmetlen társadalom-lélektani reklámkampányra!

Amikor egy intézkedés nyilvánvalóan nem szolgálja a meghirdetett célját, egyszerű arra a következtetésre jutni, hogy a kitalálói inkompetensek. Hiszen amit csinálnak, nyilvánvalóan nem vezet el ahhoz a célhoz, amit meghirdettek!

A bonmot szerint szinte minden bonyolultnak látszó problémának van egy egyszerű, világos, téves megoldása. Ez is az. Talán néha valóban csak rossz döntést hoznak a vezetőink, de sokkal gyakrabban csupán más a voltaképpeni céljuk, mint amit meghirdettek. Nem a szegényeket akarják boldogítani, hanem a nem minimálbéresek téveszméit meglovagolva szavazatokat hajkurásznak. Nem annyira a közlekedési infrastruktúrát akarják költséghatékonyan fejleszteni, nem az intoleráns közhangulatot akarják tartósan javítani, hanem inkább kampányaikat akarják építési nagyvállalkozókkal és reklámügynökségekkel megfinanszíroztatni. (Bírónő, ezek csak absztrakt példák, nem a magyar pártokat vádolom bizonyítékok nélkül, dehogy!)

Ilyenkor arra számítanak, hogy nem tűnik fel.

Vagy, legrosszabb esetben, ha feltűnik, azt gondoljuk róluk, hülyék. Pedig nem hülyék: hazudnak. És minket néznek hülyének.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.