Csak semmi politika! Hülyék, vagy hazudnak?

Egotrip

Szörnyülködve taglalta a világsajtó, hogy Németországban a támogatott autócsere-program keretében a kockává préselésre ítélt használt autók egy részét illegális üzérek eladják külföldre. Le-pré-se-let-le-nül! Az eset tanulságos.

Az, aki Németországban leadja tíz évnél idősebb, tehát a korábbi, lazább károsanyag-kibocsátási normák szerint gyártott autóját, és helyette a környezetet kevésbé károsító újat vesz, egy néhány hónapig tartó akcióban 2500 euró támogatást kap az államtól (Umweltprämiumot, azaz környezetvédelmi juttatást).

Vajon miért vezetett be a német kormány egy ilyen szokatlan és költséges intézkedést?

Az első, kézenfekvő válasz - amit az elnevezés is tükröz - a környezet védelme: ha a régi, füstokádó modell helyébe környezetbarát új kerül, csökken a légkör szennyezésének üteme, kicsit el tudjuk odázni a globális felmelegedést.

A másik kettő a válsággal kapcsolatos. A német gazdaságpolitikusok is tudják, hogy a válságot mélyítő egyik legveszélyesebb visszacsatolás, ha a munkanélküliségtől rettegő lakosság visszafogja a fogyasztását. Emiatt újabb alkalmazottak veszítik el a munkájukat: azok, akik olyan vállalatoknál dolgoznak, amelyek termékeit nem veszik a beijedt fogyasztók. Ha viszont a középosztály tagjai kapnak autónként pár ezer eurót - gyakorlatilag ajándékba -, ez talán ráveszi őket arra, hogy fogyasszanak. Hála az államnak, olcsóbb lett az új BMW, a megspórolt pénzből lehet biciklit venni vagy frizsidert. Ez az egyik válságellenes hatás. A harmadik indok szintén a gazdasági válsággal kapcsolatos. Ez a program megnöveli (de legalábbis előre hozza) az új autók keresletét, így közvetlenül és közvetve, beszállítóin keresztül keresletet teremt az autóiparnak, amely rengeteg németnek (és nem németnek) ad munkát. Ezzel megakadályozható a további autógyárak csődje és a vele járó tömeges elbocsátás.

Lássuk most, hogyan és miért folyik a visszaélés. A programban részt vevő polgár leadja a régi autót, amelynek bevonják a törzskönyvét. Ez a német utakon már nem járhat tovább. Ám valakinek feltűnik, hogy egy 11 éves német autó még törzskönyv nélkül is komoly értékkel bír. Van, aki euróezreket ad érte - csak épp nem Németországban. Aki látott már nagy gonddal karbantartott húszéves Mercedes iránytaxit Afrika, a Közel-Kelet, Kelet-Európa vagy a Kaukázus országainak úttalan útjain, pontosan tudja, hogy a masina német törzskönyv nélkül is el bír tartani egy egész családot. A kereskedelem, bár a német program szabályai szempontjából illegális, tankönyvbe illő módon teremt értéket: oda juttatja az öreg autót, ahol többet ér, úgy, hogy közben mindenki jól jár (ha most a globális felmelegedésre gyakorolt hatástól eltekintünk).

Vajon aláássa-e ez az illegális külkereskedelem az intézkedés három célját?

Természetesen ha a leadott autó Szíria vagy Moldova útjain tovább pöfög, az első célnak, a légkör tehermentesítésének annyi. A válságellenes második és harmadik célt viszont nem kezdi ki az illegális tranzakció, sőt, még a német használtautó-kereskedő is szert tesz egy kis bevételre, aminek egy részét el is költi, így tovább növeli a német termékek iránti keresletet a válság idején.

Fussunk neki még egyszer! Mit gondoljunk akkor, ha a következőket látjuk: a német hatóságok semmilyen óvintézkedést nem tettek ama feketekereskedelem kialakulása ellen, amely más, szegény országok polgárait boldogítja (különben nem vásárolnák a törzskönyvezetlen használt autókat), és amely az intézkedés három deklarált céljából kettőt nem érint, egynek a hatását viszont semmissé teszi?

Azt gondoljuk-e, hogy lám, már a németek is trehányak, nem tudják végiggondolni, mivel jár egy intézkedés? Vagy inkább azt, hogy hiába öblögettek az intézkedés környezetvédelmi céljával, azt csak a zöldérzelműeknek szóló dumának szánták? Hogy most sokkal inkább a válság, mint a globális felmelegedés ellen akartak harcolni, és (szerintem bölcsen) rájöttek, hogy a másutt kincset érő, jó állapotú használt autók bezúzása bűnös pazarlás az emberiség erőforrásaival; és ezért eleve eldöntötték, hogy szemet hunynak a külföldi eladás felett, és futni hagyják a használtautó-üzéreket?

Én az utóbbi válaszra hajlok.

A hangoztatott környezetvédelmi cél hazugság volt. De miért volt rá szükség egyáltalán, ha a másik kettő meg nem? Sajnos a német nagykoalíciós kormány vonatkozó ülésére elmulasztottak meghívni, így a választ csak tippelni tudom. De nincs nehéz dolgom. Az összes német adófizető pénzéből 2500 eurójával ötmilliárdot osztanak ki azoknak a családoknak, akik ha állami segítséggel is, de méltóztatnak új autót vásárolni. 'k biztosan nem a legszegényebbek - ezért ezt az intézkedést a baloldali érzelmű szavazóknak nehezebb lett volna eladni, mint a nekik kedves zöld-, klímaváltozás-ellenes, légtisztulást hirdető erőfeszítést. Ha a politikai hazugságnak vannak fokozatai, kettő komoly érv mellett egy kicsit feltupírozni egy harmadik fontosságát biztosan nem a legszörnyűbb, amit politikus elkövethet.

És most lépjünk az általánosság egy magasabb fokára! (A magyar valósággal való esetleges átfedés természetesen a vak véletlen műve csupán.) Nem csak Németországban fordul elő, hogy a politikusok egyik-másik intézkedése a deklarált célokhoz mérve látványos kudarcnak bizonyul. Gondoljunk csak a minimálbér emelésére, ami a szegényeket sújtja, a milliárdokért felhúzott felesleges viaduktokra vagy egy állami vállalat által finanszírozott értelmetlen társadalom-lélektani reklámkampányra!

Amikor egy intézkedés nyilvánvalóan nem szolgálja a meghirdetett célját, egyszerű arra a következtetésre jutni, hogy a kitalálói inkompetensek. Hiszen amit csinálnak, nyilvánvalóan nem vezet el ahhoz a célhoz, amit meghirdettek!

A bonmot szerint szinte minden bonyolultnak látszó problémának van egy egyszerű, világos, téves megoldása. Ez is az. Talán néha valóban csak rossz döntést hoznak a vezetőink, de sokkal gyakrabban csupán más a voltaképpeni céljuk, mint amit meghirdettek. Nem a szegényeket akarják boldogítani, hanem a nem minimálbéresek téveszméit meglovagolva szavazatokat hajkurásznak. Nem annyira a közlekedési infrastruktúrát akarják költséghatékonyan fejleszteni, nem az intoleráns közhangulatot akarják tartósan javítani, hanem inkább kampányaikat akarják építési nagyvállalkozókkal és reklámügynökségekkel megfinanszíroztatni. (Bírónő, ezek csak absztrakt példák, nem a magyar pártokat vádolom bizonyítékok nélkül, dehogy!)

Ilyenkor arra számítanak, hogy nem tűnik fel.

Vagy, legrosszabb esetben, ha feltűnik, azt gondoljuk róluk, hülyék. Pedig nem hülyék: hazudnak. És minket néznek hülyének.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”