Komiszkenyér

Szenvedélyeink VI. (A lelketlenség eufóriája)

  • Salamon János
  • 2009. szeptember 10.

Egotrip

Szenvedélyeink tárgya mindig valami olyasmi, aminek a hiánya kisebb-nagyobb szenvedést okoz. Minél jobban szenvedünk a hiánytól, annál szenvedélyesebben törekszünk a pótlására. Ösztönösségével, természetességével az ilyen elszánt igyekezet ösztönös együttérzésünket, de legalábbis elismerésünket váltja ki. A szenvedélyes emberben olyan embert látunk, aki nem törődik bele a szenvedésbe.

Szenvedélyeink tárgya mindig valami olyasmi, aminek a hiánya kisebb-nagyobb szenvedést okoz. Minél jobban szenvedünk a hiánytól, annál szenvedélyesebben törekszünk a pótlására. Ösztönösségével, természetességével az ilyen elszánt igyekezet ösztönös együttérzésünket, de legalábbis elismerésünket váltja ki. A szenvedélyes emberben olyan embert látunk, aki nem törődik bele a szenvedésbe.

Ezen az alapon akár meg is hatódhatnánk a saját felvilágosodott, romantikus korunktól, mely egyfelől azt hirdeti, hogy semmi sem olyan valódi, mint a szenvedés, másfelől azt, hogy ez a legvalódibb emberi jelenség egyáltalán nem szükségszerű, és egyáltalán nem kell beletörődnünk, mert a történelemben most először minden eszközünk megvan a végső felszámolására.

Ezen az alapon visszautasíthatjuk Kierkegaard vádját, miszerint mi, modernek egy különlegesen flegmatikus, szenvedélytelen korban élünk. Hiszen ennél elszántabban, vehemensebben, tehát szenvedélyesebben az ember még sohasem igyekezett pótolni a jólét, a kényelem, az egészség, a higiénia, az egyenlőség vagy a szabadság hiányát. És azt sem lehet mondani, hogy ez az igyekezet hiábavaló lenne. Végtére is nem véletlen, hogy az utóbbi száz évben megnégyszereződött a föld lakossága.

Az ember szereti jól érezni magát (még a mazochista és az aszkéta is, bár ők a szenvedés ínyenceiként sajátos kerülővel jutnak el a jó közérzetükig). A manapság világszerte elterjedt új, angolszász-amerikai felfogás szerint jól érezni magunkat annyit tesz, mint jól tölteni az időt (to have a good time). És valóban, mi lehet számunkra ennél fontosabb, ha már az időnket valahogy el kell töltenünk? Attól persze még messze vagyunk, hogy mindenki számára hozzáférhetővé tegyük az új józanság, a pragmatizmus nevében meghatározott jó időtöltés feltételeit, de a jelek szerint helyes úton járunk. Fajunk sikere kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy ma jobb buli embernek lenni, mint valaha.

A régi józanság szempontjából azonban korántsem nyilvánvaló, hogy az ember számára semmi sem lehet fontosabb a jó közérzeténél. Ennél fontosabb például, hogy ő maga jó-e. Az olyan régiek, mint Szókratész vagy Arisztotelész szerint az időt csak az töltheti jól, aki maga is jó, vagyis aki az üdvösségét nem a szenvedélyeire, hanem sajátosan emberi tulajdonságára, a racionalitására támaszkodva keresi.

Az üdvösség vagy boldogság ógörög megfelelője, az eudaimonia az olyan kiteljesedett, kivirult ember jellemzésére volt használatos, aki magának a racionális természetnek (a kozmosznak) a védelmét élvezte úgy, hogy egy jó (eu) szellem/istenség/démon (daimon) irányította a lépteit. Ez tehát nem állapot, nem valami hangulat. Itt nem az a legfontosabb, hogy hogyan érzi magát az ember, hanem hogy miként viselkedik, cselekszik, miként fest ő maga és egész élete mások, de legfőképpen az istenek előtt.

A buliban szerezhető jó hangulat, az euphoria szó szerint a "jól viselés" képességét jelenti: eu ("jól") + pherein ("viselni", "tűrni"). Az euforikus állapotot az ember maga idézi elő önmagának, hogy jobban tűrje, könnyebben tudja elviselni azt a szenvedést, amely elől természeti vagy démoni támogatás nélkül még a legjobb buliban sem menekülhet.

Mi, felvilágosodottak nem kérünk a természet és démonai támogatásából, és a természetből magából sem kérünk, hanem elveszünk - annyit, amennyit társadalmi céljaink megvalósításához, értsd a nagy buli üzemeltetéséhez szükségesnek látunk. Eufóriánkat úgy idézzük elő, ahogy tudjuk. Nonstop intravénás zenével, játékkal vagy éppen nonstop munkával, szerzéssel, rendezkedéssel, utazással vagy bármilyen l'art pour l'art jövés-menéssel, tevékenységgel - mindegy, csak ne legyen vége. Ne legyen fennakadás, csend, szünet.

Egy tartósabb euforikus (érzéstelenített) állapot kedvéért készek vagyunk meghatódni a saját modern, demokratikus korunktól. Attól, hogy mennyire sokfélék vagyunk, és ahhoz képest, hogy gyakorlatilag semmi közünk egymáshoz, milyen jól tűrjük, toleráljuk egymást, és milyen kikezdhetetlenül szolidárisak tudunk lenni az átlag felettivel, a kivételessel, a nagyszerűvel, az emelkedettel, a fenségessel, a bonyolulttal, a szubtilissal, egyszóval mindazzal szemben, amihez elvileg nincs és nem is lehet semmi közünk.

Oscar Wilde szerint a régi görögökre az jellemző, hogy a ruhájuktól, a középkoriakra, hogy a testüktől, a modernekre pedig, hogy a lelküktől szabadultak meg. Az kétségtelen, hogy a görögök hajlamosak voltak a viruló, jól hangolt, edzett emberi testre a láthatóvá vált kozmikus racionalitásként tekinteni; az ógörög gümnasz - ami egyszerre jelent "edzett"-et és "meztelen"-t - pedig híven őrzi az akkori gümnaszionokban folytatott keresztényietlen testgyakorlás emlékét.

A klasszikus szókratészi-platóni felfogás szerint persze nemcsak a ruha, de a test is elfedheti azt, hogy egy ember valójában mit ér. Egy ember valójában annyit ér, amennyit a meztelen lelke. Ezt az elképzelést fejlesztette tovább a keresztény középkor, ahol a gümnasztiké helyét az aszkézisz vette át. Az aszkézisz is "edzés"-t, "gyakorlatozás"-t (az aszkétosz "atlétá"-t) jelent, de az edzés célja itt már kifejezetten a testnek a lélekre való lecsupaszítása.

A modern, felvilágosodott társadalmi lét attól jó buli, hogy itt nem kell erényesnek, erkölcsösnek, tisztességesnek, vagyis "jónak" lenni ahhoz, hogy jól tölthessük el az időnket. A régiek ezt a jóságot egy mai felnőtt ember számára értelmezhetetlen természeti vagy kozmikus racionalitáshoz, logoszhoz való igazodással azonosították, az igazodás vagy harmonizálás szervét pedig a "lélekkel".

Új, tudományos józanságunk nem ismer ilyen mindent átfogó racionalitást (s így lelket sem). A mi jó közérzetünk szempontjából mellékes, hogy létezik-e ilyesmi. Egyszerűen nincs szükségünk rá, ahogy - mint kiderült - a fény terjedéséhez sem szükséges az éter, a "semmi, mely mindent összeköt".

Persze akadtak a régiek között is tisztán látó elmék. Epikurosz például azon a nézeten volt, hogy mint minden más, mi emberek is atomi részecskékből állunk, ezeket a részecskéket a tökéletes semmi választja el egymástól, és ugyanez választ el bennünket az istenektől, akik valahol máshol laknak, és fütyülnek ránk.

Nagyjából mi is ezt gondoljuk, cserébe viszont fütyülünk az istenekre, illetve arra, hogy léteznek-e. Kozmikus maffiózókat sejtünk bennük, akik a ránk erőltetett gondoskodásukért moralitás, racionális önmérséklet, önuralom, vagyis logoszharmonizáció formájában kívánják behajtani a védelmi pénzt.

Ha atomokból állunk, természetes, hogy atomi érdekeink mozgatnak bennünket. Nincs lelkünk, de ez nem jelenti azt, hogy nincsenek szenvedélyeink. De mi csak testi hiányokat ismerünk, ezek pótlására törekszünk elszánt igyekezettel. Moralitásra azért nincs szükségünk, mert a történelemben elsőként rájöttünk, hogy önuralom helyett sokkal jobban járunk a természet fölötti uralommal. Így ugyanis reális esélyünk van arra, hogy egyszer majd tényleg minden hiányt pótolhatunk.

Szenvedélyesek vagyunk, mert nem törődünk bele a szenvedésbe. A homályos, külső erőknek kiszolgáltatott eudaimonia helyett ragaszkodunk a magunk indukálta eufóriához, a gümnasztiké helyett pedig kedvenc sportágunk a fordított vagy negatív aszkézis, más néven hedonizmus: a léleknek a testre való lecsupaszítása. We are having a good time.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.