Ekotrip (Rendszerváltó vacsora)

Egotrip

Rendszerváltó vacsora Günter Grass hagymahántás közben bevallotta: időnként azzal szórakoztatja magát, hogy mindenféle korok prominens alakjait ülteti össze maga főzte vacsorára - gondolatban persze. Ezen a rekkenő nyáron az én fejemben is összeállt egy furcsa asztaltársaság, méghozzá három, igencsak eltérő habitusú kortárs közgazdászból. Kornai János a Szocializmus, kapitalizmus, demokrácia és rendszerváltás címmel nemrég megjelent tanulmánykötete, Jegor Gajdar az Egy birodalom pusztulása c. könyve révén vált a Grass ihlette vacsoratársaságom tagjává, Horn Gyula pedig a ki nem tüntetése kapcsán kirobbant vita jóvoltából.

Rendszerváltó vacsora

Günter Grass hagymahántás közben bevallotta: időnként azzal szórakoztatja magát, hogy mindenféle korok prominens alakjait ülteti össze maga főzte vacsorára - gondolatban persze. Ezen a rekkenő nyáron az én fejemben is összeállt egy furcsa asztaltársaság, méghozzá három, igencsak eltérő habitusú kortárs közgazdászból. Kornai János a Szocializmus, kapitalizmus, demokrácia és rendszerváltás címmel nemrég megjelent tanulmánykötete, Jegor Gajdar az Egy birodalom pusztulása c. könyve révén vált a Grass ihlette vacsoratársaságom tagjává, Horn Gyula pedig a ki nem tüntetése kapcsán kirobbant vita jóvoltából.

A szokatlan társítás oka nem más, mint a rendszerváltás máig tudományos megismerésre kívánkozó és politikai vitákat gerjesztő talánya. Kriminalisztikai értelemben is: lásd a napjainkig tartó rejtélyes mérgezéseket-sugárzásokat, amilyennek a sajtó szerint még a fent jelzett orosz tudós is alanya lehetett nemrég. De hasonló bizonytalanság övezi a rendszerváltást közvetlenül kiváltó okokat és oksági láncokat; s a tudományos megismerés korlátjai a politikai zsákmányszerzésre is jó alapot teremtenek.

Kornai a rendszerváltás óta írt, a két nagy világrendszert: a kapitalizmust és a szocializmust összehasonlító, valamint a két rendszer közötti (oda-vissza) átmeneteket jellemző tanulmányaiból szerkesztett kötetet. A gyűjtemény annak is érdekes olvasmány, aki a kiválogatott cikkeket már eredeti megjelenésük idején olvasta, s nemcsak a máig vitás kérdések miatt, hanem azért is, mert egyetérthetünk a szerzővel abban, hogy "a világ lakosságának egynegyede-egyharmada számára katartikus élmény a rendszerváltás".

De hogy került (az én fejemben legalábbis) a tanulmánykötet szerzőjével egy társaságba a reformer-politikus-tudós Gajdar és a politikus-reformer Horn? Kornai a rendszerparadigmán belül gondolkodó kutatóként határozza meg magát, akit "a nagy változások, a nagy transzformációk izgatják. Ilyesféle kérdések: milyen bomlási folyamatok mennek végbe egy rendszerben, amitől az megszűnik és más rendszer lép a helyébe? Hogyan történik az átmenet az egyik rendszerből a másikba?" Ha ezt a kérdéskört a kelet-európai térségben lezajlott legutóbbi rendszerváltásra szűkítjük le, amikor a szocialista rendszerek ripsz-ropsz kapitalista rendszerekké, a különböző keménységű diktatúrák különböző színvonalú demokráciákká változtak át, akkor a Szovjetunió összeomlásának rejtvényét tudományos igénnyel megfejtő Gajdart és a rendszerváltást politikusként magyarázó Hornt is a rendszerparadigma keretén belül állónak tekinthetjük. Függetlenül attól, hogy ugyanarra a kérdésre eltérő válaszokat adnak.

Életműve fő vonulatában Kornai János szisztematikusan feltárta a (létező) szocializmusnak azokat a jellemző vonásait, amelyek miatt eleve kudarcra ítéltetett a (létező) kapitalizmussal vívott versenyben; még ha a bukás bekövetkezésének időpontja még körülbelül sem volt megjósolható. A magyar tudós rendszerszemléletéből következik az a véleménye, hogy a piacosító reformok nemhogy erősítették a szocialista rendszer életképességét, de a koherencia gyengítésével éppen rombolták azt. De nem úgy és nem azért, ahogy és amiért sok politikus manapság láttatni óhajtja. Furcsa módon ma már olyan személyek is a reformmal rombolás szándékát aggatják egykori önmagukra, mint Horn Gyula vagy Medgyessy Péter. 'k (és társaik) azt állítják, hogy reformjaikkal maguk ásták a sírt a szocialista rendszernek. Holott valójában éppen azon munkálkodtak (akkori posztjaikon nem is tehettek volna mást), hogy életképessé varázsolják, s ezzel örök időkre bebetonozzák a számukra vezető pozíciókat biztosító rendszert.

Jegor Gajdar eddigi életútjával sajátos ötvözetét adta a tudósi szerepből csak pillanatokra kilépő Kornainak és a politikus Hornnak. A nyolcvanas évek Szovjetuniójának híres reformközgazdásza, aki 1991-94 között miniszterelnöki és más kormányposztokon menedzselte a rendszerváltást, majd a pártalapítói, tanácsadói és tudományos pályákat váltogató Gajdar oroszul a múlt év végén megjelent könyvével és annak A szovjet összeomlás - gabona és olaj c. rezüméjével méltán váltott ki figyelmet Keleten és Nyugaton egyaránt. (Az összefoglalót az ÉS-ben pár hete magyarul is közölték, maga a könyv novemberben jelenik meg angolul.) Az orosz tudós-politikus a hozzáférhető politikai bizottsági jegyzőkönyvekre, valamint gazdaságelemzői vénájára támaszkodva nem kevesebbet állít, mint hogy a szovjet és vele együtt a kelet-európai szocialista rendszerek bukását a szaúdi olajár 1985-ben bekövetkezett zuhanása váltotta ki. Gorbacsov glasznosztya (amelyből a reformközgazdász Gajdar is kivette szerepét) ehhez képest kismiska: nem ez omlasztotta össze a rendszert és a birodalmat, amint azt ma sokan gondolják, hanem az, hogy a radikálisan megváltozó szaúdi olajpolitika miatt a szovjet olajexport devizabevétele egyre kevésbé fedezte az (immár a birodalmi fővárost, Moszkvát is fenyegető) éhínség leküzdéséhez szükséges gabonaimportot. A mind jobban eladósodott országnak 1989-ben minimum százmilliárd dollár hitelre lett volna szüksége, amelyhez üzleti alapon már nem juthatott hozzá. Egyetlen megoldás maradt: a birodalom feladása a politikai engedményekért cserében elnyerhető kormányhitelekért. Gorbacsov megígérte Bushnak, "többé nem támogatják az erőszak-fenyegetés eszközével a kelet-európai kommunista rezsimeket. Hat héttel a találkozó után már egyetlen kommunista rendszer sem volt Kelet-Európában" - írja Gajdar.

Az orosz tudós nemcsak az aranykincsre épített egykori spanyol birodalom bukásának analógiájával teszi hitelessé a kőolajvagyonra épített és a rendszerből fakadóan eleve pazarló (erről lásd Kornait) szovjet rendszer szükségszerű összeomlását, hanem korabeli jegyzőkönyvekkel is dokumentálja a szovjet vezetőknek azt a felismerését, hogy a nagyobb katasztrófa (kiterjedt éhínség) elkerülése végett muszáj elfogadni a politikailag motivált hiteleket. Mégis sokan vitatják ezt a magyarázatot, és - Horn Gyulához és társaihoz hasonlóan - a glasznoszty kiváltotta politikai, ideológiai és szellemi eróziót teszik felelőssé a birodalom kimúlásáért.

Igazságot tenni persze nem tudok ebben a kérdésben, de remélem, annyit azért felismerek: ki az, akit az önigazolás és/vagy politikai számítás, és ki az, akit a tudományosan megismerhető igazság keresése motivál a válasz megadására tett kísérlete során. Képzeletbeli asztaltársaságom két tudósa bizonyosan az utóbbiak közé tartozik. Könyveik még egy közös vonását érdemes megemlíteni: a (létezett) szocialista rendszerek és a szovjet birodalom iránt fellángoló nosztalgiák lehűtésének szándékát. Gajdar már könyvének alcímével (Tanulságok a modern Oroszországnak) jelzi, hogy a bukásra adott magyarázatával a birodalmi tudat feléledésének veszélyeire is figyelmeztet, Kornai pedig a rendszerváltás vívmányait is védelmébe veszi új kötetében. Velük szemben Horn Gyula és némely szocialista társai (de még polgárinak mondott ellenzékük is) a Kádár-rendszer "vívmányait" igyekeznek leporolva újraértékesíteni.

"A Szovjetunió csak egyszer jött létre, és egyszer omlott össze" - írja a rendszerkutató Kornai az előrejelzés nehézségének illusztrálására. Ehhez én szerénytelenül csak annyit tennék hozzá: úgy legyen!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.