Pálya a magasban (Balszél)

Egotrip

Balszél A látványos, művészi, könnyed és szép futball baloldali, ezzel szemben minden, ami eredménycentrikus, a nyers erőre, védekezésre, lesipuskára épít, a jobboldalhoz kötődik.

Balszél

A látványos, művészi, könnyed és szép futball baloldali, ezzel szemben minden, ami eredménycentrikus, a nyers erőre, védekezésre, lesipuskára épít, a jobboldalhoz kötődik. E 68-as gyökerű gondolat az utóbbi évtizedekben, elsősorban Nyugaton, többször képezte vita és revízió tárgyát, de teljesen megoldani-meghaladni talán még mindig nem sikerült. Mielőtt a vita nálunk is fellángolna, fordítsuk tekintetünket - némi morális relativizmussal - a múltba, egy olyan év felé, amelyben a futball, baloldaliság és művészet egyfajta közös csillagóráját élte.

1982-ben fordult elő első alkalommal - talán már ez sem véletlen -, hogy a kasseli documentát, a kortárs képzőművészet legnagyobb seregszemléjét és a labdarúgó-világbajnokságot ugyanabban az évben rendezték meg. Az akkori documenta legmaradandóbb alkotása Joseph Beuys 7000 tölgy c. projektje volt, amelynek keretében a művész, a jobboldal kezdeti idegenkedése ellenére elérte, hogy maga a közönség népesítse be a fákkal és a hozzájuk tartozó bazaltkövekkel a város köztereit. Beuys szociális plasztikája nyilván nem volt ismeretlen azon kasseli "autonómok és spontik" előtt sem, akik 1982-ben megalapították a Dynamo Windrad (Dinamó Szélkerék) futballcsapatát, amely "kicsit balos, kicsit alternatív" együttesként mindenekelőtt valódi (zöld) futballpályákra vágyott. Az év során egyébként hasonló szándékok nyomán valóságos alternatív csapatalapítási láz lett úrrá az NSZK-n: ekkor keletkezett például a ma is nagyrészt egykori összeállításában játszó aacheni Partisan Eifelstrasse, illetve az önmagát egyszerűen Deutschlandnak nevező együttes. ("Hogy majd elmondhassam az unokáimnak, 300-szor szerepeltem Németország színeiben" - mondta állítólag az egyik alapító atya.) A csapatok demokratikusan és viszonylag lazán szerveződtek, bíróra nem volt szükségük, mert a kényes helyzeteket a pályán közösen vitatták meg, és általában edzőjük sem volt, mivel edzésekre nem került sor. A leginkább csendes, helyi kezdeményezések sohasem válhattak volna országos üggyé, ha 1983-ban a Dynamo Windrad nem kéri felvételét a Hesseni Labdarúgó Szövetségbe. A tartományi sportvezetők azonban, hivatkozással arra, hogy "a Dynamo név túlságosan hasonlít az NDK, illetve a keleti blokk névadási szokásaira", visszautasították a kérelmet. Abszurd, a hidegháború korát idéző jogi procedúra vette kezdetét, amelyben a bíróság első fokon a csapatnak adott igazat ("a dinamó az energia átalakítására szolgáló eszköz"), másodfokon azonban a közvélemény szemében egyre nevetségesebbé váló funkcionáriusoknak. A végül majdnem az alkotmánybíróságig jutó ügy legfontosabb hozadéka a jogilag vesztes fél számára több külföldi vendégjáték lett: a Dynamo Windrad Kína és Kuba mellett 1989-ben a Szovjetunióba is eljutott, ahol a másodosztályú Sinnyik Jaroszlavltól "dicsőséges", 5:3 arányú vereséget szenvedett. A helyi sajtó másnap így tudósított: "A Sinnyik már több földrész számos együttese ellen pályára lépett, de ilyen csapat ellen még sohasem játszott." A Dynamo Windrad - amelyben egy alkalommal vendégként pályára lépett Joschka Fischer is (aki éppen 1982-ben kezdte meg karrierjét a Zöldek színeiben) - később bebizonyította, hogy hazai pályán jóval többre képes: a documenta X. csapatát 1997-ben 3:1-re győzték le.

Az eredményes és a szép futball antagonisztikus ellentmondására a leghatásosabb példákat épp az 1982-es, keserédes vébé szolgáltatta. Szerencsére emlékezetünk korrekciós szerkezete jóvoltából mégsem a diadalittas Stielike vagy a kupát magasba emelő Gentile képe jelenik meg szemeink előtt, hanem a csodálatos franciák kombinációi, vagy minden idők egyik legszellemesebb brazil középpályássora, amelyből termetével, eleganciájával, ötletességével "Doktor" Sócrates még Zico, Cerezo, Falc-o mel-lett is képes volt kiemelkedni. Sócrates, a Corinthians jobb oldali középpályása a nyolcvanas évek elején nem csupán játékosként, de a lassan gyengülő brazil katonai diktatúra politikai ellenfeleként is ismertté vált. Csapattársaival, a fiatal gólkirályjelölt Walter Casagrandéval és a kommunista nézeteket valló balszélsővel, Wladimirral közösen álltak az úgynevezett Democracia Corintiana mozgalom élére. A kezdeményezés, amely kezdetben a játékosok, edzők és menedzserek közös felelősségvállalásáról, a klubnál uralkodó autoriter rendszer lebontásáról szólt, a S-o Pauló-i szegénynegyed futballcsapatától futótűzként terjedve, két év alatt a demokratikus választásokat és közvetve a katonai rezsim végét készítette elő. Miközben a Corinthians a futballpályán sikert sikerre halmozott - 1982-ben és 1983-ban megnyerte a S-o Pauló-i bajnokságot - a játékosok egyre többször nyilvánultak meg a nagypolitika színpadán is. A diktatúra képviselői, felismerve a veszélyt, lejárató kampányba kezdtek: Sócratesről elterjesztették, hogy alkoholista, míg Casagrandét drogfüggőséggel gyanúsították, de népszerűségüket nem sikerült megtépázni - nevük Brazíliában ma is a demokrácia megteremtésével kapcsolódik öszsze (nem is beszélve Wladimir nevéről).

A futball és a baloldal összefüggéseinek történetében természetesen még a csillagórák idején sem volt minden ilyen egyértelmű. A spanyolországi vébé két mellékszereplője - az előző két világbajnokság egy-egy hőse - ebből a szempontból igencsak ellentmondásos pályát futott be. A döntő egyetlen német góljának szerzője, Paul Breitner a hetvenes évek első felében szívesen jelent meg akár edzésen is kis vörös könyvecskével a kezében, és fotóztatta le magát Mao portréja alatt ülve. A '74-ben a Bayerntől a Real Madridhoz szerződő ifjú és dúsgazdag Breitner igazi maoizmusát annak idején a német baloldal kétkedve fogadta, de '82-ben, amikor "rebellis" szakállát egy arcszeszreklám és 150 000 márka kedvéért vágatta le, politikai elkötelezettsége már a nagyközönség körében is megkérdőjeleződött. Az 1982-es argentin válogatott - akkor már bukófélben lévő - szövetségi kapitánya, César Luis Menotti, ha lehet, még kérdésesebb karakter. Máig vita tárgya, vajon a 78-as hazai világbajnokság idején a katonai junta kiszolgálóját vagy bátor ellenzőjét kell-e látnunk benne, aki felmegy a dísztribünre, de kezet már nem nyújt. Az mindenesetre kétségtelen, hogy a baloldali labdarúgásnak a kibővített művészetfogalom értelmében legbeuysibb meghatározása tőle származik: "A futball ugyanazt a szerepet tölti be, mint a művészet más kifejezési formái - mint egy jó film vagy egy jó kép. Másként fogalmazva: egy jobb, igazságos és emberi életre készít fel." A képzeletet a hatalomra!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.