Pálya a magasban (Balszél)

Egotrip

Balszél A látványos, művészi, könnyed és szép futball baloldali, ezzel szemben minden, ami eredménycentrikus, a nyers erőre, védekezésre, lesipuskára épít, a jobboldalhoz kötődik.

Balszél

A látványos, művészi, könnyed és szép futball baloldali, ezzel szemben minden, ami eredménycentrikus, a nyers erőre, védekezésre, lesipuskára épít, a jobboldalhoz kötődik. E 68-as gyökerű gondolat az utóbbi évtizedekben, elsősorban Nyugaton, többször képezte vita és revízió tárgyát, de teljesen megoldani-meghaladni talán még mindig nem sikerült. Mielőtt a vita nálunk is fellángolna, fordítsuk tekintetünket - némi morális relativizmussal - a múltba, egy olyan év felé, amelyben a futball, baloldaliság és művészet egyfajta közös csillagóráját élte.

1982-ben fordult elő első alkalommal - talán már ez sem véletlen -, hogy a kasseli documentát, a kortárs képzőművészet legnagyobb seregszemléjét és a labdarúgó-világbajnokságot ugyanabban az évben rendezték meg. Az akkori documenta legmaradandóbb alkotása Joseph Beuys 7000 tölgy c. projektje volt, amelynek keretében a művész, a jobboldal kezdeti idegenkedése ellenére elérte, hogy maga a közönség népesítse be a fákkal és a hozzájuk tartozó bazaltkövekkel a város köztereit. Beuys szociális plasztikája nyilván nem volt ismeretlen azon kasseli "autonómok és spontik" előtt sem, akik 1982-ben megalapították a Dynamo Windrad (Dinamó Szélkerék) futballcsapatát, amely "kicsit balos, kicsit alternatív" együttesként mindenekelőtt valódi (zöld) futballpályákra vágyott. Az év során egyébként hasonló szándékok nyomán valóságos alternatív csapatalapítási láz lett úrrá az NSZK-n: ekkor keletkezett például a ma is nagyrészt egykori összeállításában játszó aacheni Partisan Eifelstrasse, illetve az önmagát egyszerűen Deutschlandnak nevező együttes. ("Hogy majd elmondhassam az unokáimnak, 300-szor szerepeltem Németország színeiben" - mondta állítólag az egyik alapító atya.) A csapatok demokratikusan és viszonylag lazán szerveződtek, bíróra nem volt szükségük, mert a kényes helyzeteket a pályán közösen vitatták meg, és általában edzőjük sem volt, mivel edzésekre nem került sor. A leginkább csendes, helyi kezdeményezések sohasem válhattak volna országos üggyé, ha 1983-ban a Dynamo Windrad nem kéri felvételét a Hesseni Labdarúgó Szövetségbe. A tartományi sportvezetők azonban, hivatkozással arra, hogy "a Dynamo név túlságosan hasonlít az NDK, illetve a keleti blokk névadási szokásaira", visszautasították a kérelmet. Abszurd, a hidegháború korát idéző jogi procedúra vette kezdetét, amelyben a bíróság első fokon a csapatnak adott igazat ("a dinamó az energia átalakítására szolgáló eszköz"), másodfokon azonban a közvélemény szemében egyre nevetségesebbé váló funkcionáriusoknak. A végül majdnem az alkotmánybíróságig jutó ügy legfontosabb hozadéka a jogilag vesztes fél számára több külföldi vendégjáték lett: a Dynamo Windrad Kína és Kuba mellett 1989-ben a Szovjetunióba is eljutott, ahol a másodosztályú Sinnyik Jaroszlavltól "dicsőséges", 5:3 arányú vereséget szenvedett. A helyi sajtó másnap így tudósított: "A Sinnyik már több földrész számos együttese ellen pályára lépett, de ilyen csapat ellen még sohasem játszott." A Dynamo Windrad - amelyben egy alkalommal vendégként pályára lépett Joschka Fischer is (aki éppen 1982-ben kezdte meg karrierjét a Zöldek színeiben) - később bebizonyította, hogy hazai pályán jóval többre képes: a documenta X. csapatát 1997-ben 3:1-re győzték le.

Az eredményes és a szép futball antagonisztikus ellentmondására a leghatásosabb példákat épp az 1982-es, keserédes vébé szolgáltatta. Szerencsére emlékezetünk korrekciós szerkezete jóvoltából mégsem a diadalittas Stielike vagy a kupát magasba emelő Gentile képe jelenik meg szemeink előtt, hanem a csodálatos franciák kombinációi, vagy minden idők egyik legszellemesebb brazil középpályássora, amelyből termetével, eleganciájával, ötletességével "Doktor" Sócrates még Zico, Cerezo, Falc-o mel-lett is képes volt kiemelkedni. Sócrates, a Corinthians jobb oldali középpályása a nyolcvanas évek elején nem csupán játékosként, de a lassan gyengülő brazil katonai diktatúra politikai ellenfeleként is ismertté vált. Csapattársaival, a fiatal gólkirályjelölt Walter Casagrandéval és a kommunista nézeteket valló balszélsővel, Wladimirral közösen álltak az úgynevezett Democracia Corintiana mozgalom élére. A kezdeményezés, amely kezdetben a játékosok, edzők és menedzserek közös felelősségvállalásáról, a klubnál uralkodó autoriter rendszer lebontásáról szólt, a S-o Pauló-i szegénynegyed futballcsapatától futótűzként terjedve, két év alatt a demokratikus választásokat és közvetve a katonai rezsim végét készítette elő. Miközben a Corinthians a futballpályán sikert sikerre halmozott - 1982-ben és 1983-ban megnyerte a S-o Pauló-i bajnokságot - a játékosok egyre többször nyilvánultak meg a nagypolitika színpadán is. A diktatúra képviselői, felismerve a veszélyt, lejárató kampányba kezdtek: Sócratesről elterjesztették, hogy alkoholista, míg Casagrandét drogfüggőséggel gyanúsították, de népszerűségüket nem sikerült megtépázni - nevük Brazíliában ma is a demokrácia megteremtésével kapcsolódik öszsze (nem is beszélve Wladimir nevéről).

A futball és a baloldal összefüggéseinek történetében természetesen még a csillagórák idején sem volt minden ilyen egyértelmű. A spanyolországi vébé két mellékszereplője - az előző két világbajnokság egy-egy hőse - ebből a szempontból igencsak ellentmondásos pályát futott be. A döntő egyetlen német góljának szerzője, Paul Breitner a hetvenes évek első felében szívesen jelent meg akár edzésen is kis vörös könyvecskével a kezében, és fotóztatta le magát Mao portréja alatt ülve. A '74-ben a Bayerntől a Real Madridhoz szerződő ifjú és dúsgazdag Breitner igazi maoizmusát annak idején a német baloldal kétkedve fogadta, de '82-ben, amikor "rebellis" szakállát egy arcszeszreklám és 150 000 márka kedvéért vágatta le, politikai elkötelezettsége már a nagyközönség körében is megkérdőjeleződött. Az 1982-es argentin válogatott - akkor már bukófélben lévő - szövetségi kapitánya, César Luis Menotti, ha lehet, még kérdésesebb karakter. Máig vita tárgya, vajon a 78-as hazai világbajnokság idején a katonai junta kiszolgálóját vagy bátor ellenzőjét kell-e látnunk benne, aki felmegy a dísztribünre, de kezet már nem nyújt. Az mindenesetre kétségtelen, hogy a baloldali labdarúgásnak a kibővített művészetfogalom értelmében legbeuysibb meghatározása tőle származik: "A futball ugyanazt a szerepet tölti be, mint a művészet más kifejezési formái - mint egy jó film vagy egy jó kép. Másként fogalmazva: egy jobb, igazságos és emberi életre készít fel." A képzeletet a hatalomra!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.