Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2003. július 3.

Egotrip

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Dokumentum

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Magam is írások értelmezésével és keletkeztetésével foglalkozom, ennélfogva kultúránk, jogrendszerünk és gazdaságunk fenntartói és támaszai közé sorolom magamat - minő öröm tehát éppen számomra, ha két fontos írás kerül a politikai élet középpontjába, s a jelek szerint interpretációjuknak, forrásuk felkutatásának és következményeik megállapításának nagy jelentősége van.

S nem is akármilyen írások ezek. Hanem egyenesen dokumentumok.

A dokumentum az írásnak egészen különleges formája. A dokumentumnak tanító ereje van, a dokumentum bizonyság, intő példa; a dokumentum (etimológiája szerint) az, ami tanítva, oktatva van (vagy ami által okulunk). A szatócs számlája, a buszjegy, a szerelmes levél vagy a szakdolgozat nem dokumentum - de azonnal azzá válik, ha jogi, politikai, történelmi vagy nyelvészeti vizsgálódás tárgyává tesszük: ekkor bizonyíték lesz.

A dokumentum, az nem semmi, az valami nagyon komoly dolog. Összevont szemöldökkel, elvékonyodó ajakkal, kicsit halkan kell kimondani, súlyt adni minden szótagnak. A dokumentum nem valami olyasmi, amit valaki csak úgy összeirkál, a dokumentum keletkezik, a dokumentumot összeállítják.

Ismerem ezt az érzést. Azt, hogy "karcsi nemlehet tagja a csapatnak", én is nagy gonddal írtam meg annak idején, direkt kértem egy szép tollat a bátyámtól, apukámtól meg loptam egy írógéppapírt. Aztán összehajtva bedugtam a főbokor bejárata mellett egy kis lukba, ezzel dokumentálva volt a csapatvezetőség szándékkinyilvánítása. Ha bárki kérdezte volna, hogy hát akkor hogyan is áll a helyzet a Karcsival, elő tudtam volna kapni a dokumentumot - nem hogy csak úgy megmondom a Panninak meg a Horváthnak, hanem le van írva, letétbe van helyezve hiteles helyre. És ha a Karcsi találja meg, akkor is tudja, hogy mi van. A dokumentummal nem lehet viccelni.

Mondjuk van néhány rossz arcú ember egy füstös szobában, akik ádázul figyelik a legfőbb ügyészt meg a PSZÁF elnökét. Van náluk messzelátó, mindenféle vastag könyv, egyikük még lopott egy pisztolytáskát is, a cipőjuk orrában titkos rekesz van, Amcsiból kapnak örökíró tollat, pecséttel van tele a fiók, tintaradír is van, és az anyukájuk erről nem is tud, mert nagyon gonosz emberek ezek. ´k írják a dokumentumokat. Mindenféle csúnyákat írnak, közben nagyokat röhögnek. Aztán elküldik. Tesznek rá bélyeget, és úgy, de viszont álarcban mennek a postaládához. Elküldik annak, akiről szól, hogy jól tudja meg, mi van. Megijed ám erre a magyar politikai elit. Azonnal rájönnek, hogy titkos eszközökkel kiszivárogtatott információdokumentumokról van szó, a rendőrök azonnal elkezdik tisztítani a puskájukat meg a géppisztolyokat. Ha dokumentum van, akkor nagy a baj. A dokumentum ugyanis fontos irat: tanúbizonyság.

Az írás nagyon titkos, mert kiderül belőle, hogy valami árulkodós emberek, akik ilyen dokumentumírók, mindenféle csalásokkal meg hazudásokkal meg lopásokkal meg titkolózásokkal vádolják a PSZÁF-et meg a Legfőbb Ügyészséget. És mindezt azért gondolták, mert tökre stikában figyelték őket, hogy aztán majd megmondják. Ezt írták bele a dokumentumokba. De az lett a vége, hogy ők lettek megmondva, a dokumentumok miatt. Most akkor vizsgálat lesz, rendőr, katona, tűzoltó, mindenki, jönnek a nyomozók mikroszkóppal, mert dokumentum lett, amiről nem lehet tudni, hogy ki írta.

Na, ezért mondom én, hogy mindenki gondolja meg, mit ír, hova juttatja el, nehogy aztán. Én szóltam.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.