Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2003. július 3.

Egotrip

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Dokumentum

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Magam is írások értelmezésével és keletkeztetésével foglalkozom, ennélfogva kultúránk, jogrendszerünk és gazdaságunk fenntartói és támaszai közé sorolom magamat - minő öröm tehát éppen számomra, ha két fontos írás kerül a politikai élet középpontjába, s a jelek szerint interpretációjuknak, forrásuk felkutatásának és következményeik megállapításának nagy jelentősége van.

S nem is akármilyen írások ezek. Hanem egyenesen dokumentumok.

A dokumentum az írásnak egészen különleges formája. A dokumentumnak tanító ereje van, a dokumentum bizonyság, intő példa; a dokumentum (etimológiája szerint) az, ami tanítva, oktatva van (vagy ami által okulunk). A szatócs számlája, a buszjegy, a szerelmes levél vagy a szakdolgozat nem dokumentum - de azonnal azzá válik, ha jogi, politikai, történelmi vagy nyelvészeti vizsgálódás tárgyává tesszük: ekkor bizonyíték lesz.

A dokumentum, az nem semmi, az valami nagyon komoly dolog. Összevont szemöldökkel, elvékonyodó ajakkal, kicsit halkan kell kimondani, súlyt adni minden szótagnak. A dokumentum nem valami olyasmi, amit valaki csak úgy összeirkál, a dokumentum keletkezik, a dokumentumot összeállítják.

Ismerem ezt az érzést. Azt, hogy "karcsi nemlehet tagja a csapatnak", én is nagy gonddal írtam meg annak idején, direkt kértem egy szép tollat a bátyámtól, apukámtól meg loptam egy írógéppapírt. Aztán összehajtva bedugtam a főbokor bejárata mellett egy kis lukba, ezzel dokumentálva volt a csapatvezetőség szándékkinyilvánítása. Ha bárki kérdezte volna, hogy hát akkor hogyan is áll a helyzet a Karcsival, elő tudtam volna kapni a dokumentumot - nem hogy csak úgy megmondom a Panninak meg a Horváthnak, hanem le van írva, letétbe van helyezve hiteles helyre. És ha a Karcsi találja meg, akkor is tudja, hogy mi van. A dokumentummal nem lehet viccelni.

Mondjuk van néhány rossz arcú ember egy füstös szobában, akik ádázul figyelik a legfőbb ügyészt meg a PSZÁF elnökét. Van náluk messzelátó, mindenféle vastag könyv, egyikük még lopott egy pisztolytáskát is, a cipőjuk orrában titkos rekesz van, Amcsiból kapnak örökíró tollat, pecséttel van tele a fiók, tintaradír is van, és az anyukájuk erről nem is tud, mert nagyon gonosz emberek ezek. ´k írják a dokumentumokat. Mindenféle csúnyákat írnak, közben nagyokat röhögnek. Aztán elküldik. Tesznek rá bélyeget, és úgy, de viszont álarcban mennek a postaládához. Elküldik annak, akiről szól, hogy jól tudja meg, mi van. Megijed ám erre a magyar politikai elit. Azonnal rájönnek, hogy titkos eszközökkel kiszivárogtatott információdokumentumokról van szó, a rendőrök azonnal elkezdik tisztítani a puskájukat meg a géppisztolyokat. Ha dokumentum van, akkor nagy a baj. A dokumentum ugyanis fontos irat: tanúbizonyság.

Az írás nagyon titkos, mert kiderül belőle, hogy valami árulkodós emberek, akik ilyen dokumentumírók, mindenféle csalásokkal meg hazudásokkal meg lopásokkal meg titkolózásokkal vádolják a PSZÁF-et meg a Legfőbb Ügyészséget. És mindezt azért gondolták, mert tökre stikában figyelték őket, hogy aztán majd megmondják. Ezt írták bele a dokumentumokba. De az lett a vége, hogy ők lettek megmondva, a dokumentumok miatt. Most akkor vizsgálat lesz, rendőr, katona, tűzoltó, mindenki, jönnek a nyomozók mikroszkóppal, mert dokumentum lett, amiről nem lehet tudni, hogy ki írta.

Na, ezért mondom én, hogy mindenki gondolja meg, mit ír, hova juttatja el, nehogy aztán. Én szóltam.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.