Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2003. július 3.

Egotrip

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Dokumentum

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Magam is írások értelmezésével és keletkeztetésével foglalkozom, ennélfogva kultúránk, jogrendszerünk és gazdaságunk fenntartói és támaszai közé sorolom magamat - minő öröm tehát éppen számomra, ha két fontos írás kerül a politikai élet középpontjába, s a jelek szerint interpretációjuknak, forrásuk felkutatásának és következményeik megállapításának nagy jelentősége van.

S nem is akármilyen írások ezek. Hanem egyenesen dokumentumok.

A dokumentum az írásnak egészen különleges formája. A dokumentumnak tanító ereje van, a dokumentum bizonyság, intő példa; a dokumentum (etimológiája szerint) az, ami tanítva, oktatva van (vagy ami által okulunk). A szatócs számlája, a buszjegy, a szerelmes levél vagy a szakdolgozat nem dokumentum - de azonnal azzá válik, ha jogi, politikai, történelmi vagy nyelvészeti vizsgálódás tárgyává tesszük: ekkor bizonyíték lesz.

A dokumentum, az nem semmi, az valami nagyon komoly dolog. Összevont szemöldökkel, elvékonyodó ajakkal, kicsit halkan kell kimondani, súlyt adni minden szótagnak. A dokumentum nem valami olyasmi, amit valaki csak úgy összeirkál, a dokumentum keletkezik, a dokumentumot összeállítják.

Ismerem ezt az érzést. Azt, hogy "karcsi nemlehet tagja a csapatnak", én is nagy gonddal írtam meg annak idején, direkt kértem egy szép tollat a bátyámtól, apukámtól meg loptam egy írógéppapírt. Aztán összehajtva bedugtam a főbokor bejárata mellett egy kis lukba, ezzel dokumentálva volt a csapatvezetőség szándékkinyilvánítása. Ha bárki kérdezte volna, hogy hát akkor hogyan is áll a helyzet a Karcsival, elő tudtam volna kapni a dokumentumot - nem hogy csak úgy megmondom a Panninak meg a Horváthnak, hanem le van írva, letétbe van helyezve hiteles helyre. És ha a Karcsi találja meg, akkor is tudja, hogy mi van. A dokumentummal nem lehet viccelni.

Mondjuk van néhány rossz arcú ember egy füstös szobában, akik ádázul figyelik a legfőbb ügyészt meg a PSZÁF elnökét. Van náluk messzelátó, mindenféle vastag könyv, egyikük még lopott egy pisztolytáskát is, a cipőjuk orrában titkos rekesz van, Amcsiból kapnak örökíró tollat, pecséttel van tele a fiók, tintaradír is van, és az anyukájuk erről nem is tud, mert nagyon gonosz emberek ezek. ´k írják a dokumentumokat. Mindenféle csúnyákat írnak, közben nagyokat röhögnek. Aztán elküldik. Tesznek rá bélyeget, és úgy, de viszont álarcban mennek a postaládához. Elküldik annak, akiről szól, hogy jól tudja meg, mi van. Megijed ám erre a magyar politikai elit. Azonnal rájönnek, hogy titkos eszközökkel kiszivárogtatott információdokumentumokról van szó, a rendőrök azonnal elkezdik tisztítani a puskájukat meg a géppisztolyokat. Ha dokumentum van, akkor nagy a baj. A dokumentum ugyanis fontos irat: tanúbizonyság.

Az írás nagyon titkos, mert kiderül belőle, hogy valami árulkodós emberek, akik ilyen dokumentumírók, mindenféle csalásokkal meg hazudásokkal meg lopásokkal meg titkolózásokkal vádolják a PSZÁF-et meg a Legfőbb Ügyészséget. És mindezt azért gondolták, mert tökre stikában figyelték őket, hogy aztán majd megmondják. Ezt írták bele a dokumentumokba. De az lett a vége, hogy ők lettek megmondva, a dokumentumok miatt. Most akkor vizsgálat lesz, rendőr, katona, tűzoltó, mindenki, jönnek a nyomozók mikroszkóppal, mert dokumentum lett, amiről nem lehet tudni, hogy ki írta.

Na, ezért mondom én, hogy mindenki gondolja meg, mit ír, hova juttatja el, nehogy aztán. Én szóltam.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.