Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2003. július 3.

Egotrip

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Dokumentum

Jól mondják azt a bölcsek, hogy az írás áll mindennek az elején, belőle fakad minden, és rá lehet mindent visszavezetni; az írás birodalmakat sújt a porba, és új birodalmak épülnek rajta, egyéni sorsokat és történelmi korszakokat határoz meg. Ha beszéd nélkül még csak ellennénk valahogy, írás nélkül biztosan nem: a szó elszáll, mulandó, ideiglenes és letagadható - az írás tanúságtétel, bizonyíték, bűnjel és szentség, kultúránk, jogrendszerünk, gazdaságunk alapja.

Magam is írások értelmezésével és keletkeztetésével foglalkozom, ennélfogva kultúránk, jogrendszerünk és gazdaságunk fenntartói és támaszai közé sorolom magamat - minő öröm tehát éppen számomra, ha két fontos írás kerül a politikai élet középpontjába, s a jelek szerint interpretációjuknak, forrásuk felkutatásának és következményeik megállapításának nagy jelentősége van.

S nem is akármilyen írások ezek. Hanem egyenesen dokumentumok.

A dokumentum az írásnak egészen különleges formája. A dokumentumnak tanító ereje van, a dokumentum bizonyság, intő példa; a dokumentum (etimológiája szerint) az, ami tanítva, oktatva van (vagy ami által okulunk). A szatócs számlája, a buszjegy, a szerelmes levél vagy a szakdolgozat nem dokumentum - de azonnal azzá válik, ha jogi, politikai, történelmi vagy nyelvészeti vizsgálódás tárgyává tesszük: ekkor bizonyíték lesz.

A dokumentum, az nem semmi, az valami nagyon komoly dolog. Összevont szemöldökkel, elvékonyodó ajakkal, kicsit halkan kell kimondani, súlyt adni minden szótagnak. A dokumentum nem valami olyasmi, amit valaki csak úgy összeirkál, a dokumentum keletkezik, a dokumentumot összeállítják.

Ismerem ezt az érzést. Azt, hogy "karcsi nemlehet tagja a csapatnak", én is nagy gonddal írtam meg annak idején, direkt kértem egy szép tollat a bátyámtól, apukámtól meg loptam egy írógéppapírt. Aztán összehajtva bedugtam a főbokor bejárata mellett egy kis lukba, ezzel dokumentálva volt a csapatvezetőség szándékkinyilvánítása. Ha bárki kérdezte volna, hogy hát akkor hogyan is áll a helyzet a Karcsival, elő tudtam volna kapni a dokumentumot - nem hogy csak úgy megmondom a Panninak meg a Horváthnak, hanem le van írva, letétbe van helyezve hiteles helyre. És ha a Karcsi találja meg, akkor is tudja, hogy mi van. A dokumentummal nem lehet viccelni.

Mondjuk van néhány rossz arcú ember egy füstös szobában, akik ádázul figyelik a legfőbb ügyészt meg a PSZÁF elnökét. Van náluk messzelátó, mindenféle vastag könyv, egyikük még lopott egy pisztolytáskát is, a cipőjuk orrában titkos rekesz van, Amcsiból kapnak örökíró tollat, pecséttel van tele a fiók, tintaradír is van, és az anyukájuk erről nem is tud, mert nagyon gonosz emberek ezek. ´k írják a dokumentumokat. Mindenféle csúnyákat írnak, közben nagyokat röhögnek. Aztán elküldik. Tesznek rá bélyeget, és úgy, de viszont álarcban mennek a postaládához. Elküldik annak, akiről szól, hogy jól tudja meg, mi van. Megijed ám erre a magyar politikai elit. Azonnal rájönnek, hogy titkos eszközökkel kiszivárogtatott információdokumentumokról van szó, a rendőrök azonnal elkezdik tisztítani a puskájukat meg a géppisztolyokat. Ha dokumentum van, akkor nagy a baj. A dokumentum ugyanis fontos irat: tanúbizonyság.

Az írás nagyon titkos, mert kiderül belőle, hogy valami árulkodós emberek, akik ilyen dokumentumírók, mindenféle csalásokkal meg hazudásokkal meg lopásokkal meg titkolózásokkal vádolják a PSZÁF-et meg a Legfőbb Ügyészséget. És mindezt azért gondolták, mert tökre stikában figyelték őket, hogy aztán majd megmondják. Ezt írták bele a dokumentumokba. De az lett a vége, hogy ők lettek megmondva, a dokumentumok miatt. Most akkor vizsgálat lesz, rendőr, katona, tűzoltó, mindenki, jönnek a nyomozók mikroszkóppal, mert dokumentum lett, amiről nem lehet tudni, hogy ki írta.

Na, ezért mondom én, hogy mindenki gondolja meg, mit ír, hova juttatja el, nehogy aztán. Én szóltam.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.