Kálmán C. György: Magánvalóság (A békekötésre)

  • 1998. július 2.

Egotrip

Most akkor eddig megvolnánk, itt a nyár is, a kormány(nak) már feláll, s mire ezt olvasod, kedves olvasó, kíméletlenül fel lesznek sorolva a minisztériumok. Alig lesz publicista ebben a rekkenő magyar hőségben, aki ne fogná majd elsütni azt a viccet, hogy az egyiket a Nemzeti Kulturális Ökörség Minisztériumának kellene majd nevezni; akkor én erről most lemondok. Azt sem taglalom e helyt, hogy ez az örökség-ökörség-ügy valami olyasmit sugall, ami már megvan, de jó nekünk, amit csak kicsit szidolozgatni kell, vitrinbe tenni, leporolgatni, olykor kimeszelni: s hogy ez például az én kultúraképemnek valahogy nem felel meg, istenkém, bennem lehet a hiba.

Most akkor eddig megvolnánk, itt a nyár is, a kormány(nak) már feláll, s mire ezt olvasod, kedves olvasó, kíméletlenül fel lesznek sorolva a minisztériumok. Alig lesz publicista ebben a rekkenő magyar hőségben, aki ne fogná majd elsütni azt a viccet, hogy az egyiket a Nemzeti Kulturális Ökörség Minisztériumának kellene majd nevezni; akkor én erről most lemondok. Azt sem taglalom e helyt, hogy ez az örökség-ökörség-ügy valami olyasmit sugall, ami már megvan, de jó nekünk, amit csak kicsit szidolozgatni kell, vitrinbe tenni, leporolgatni, olykor kimeszelni: s hogy ez például az én kultúraképemnek valahogy nem felel meg, istenkém, bennem lehet a hiba.

Mindegy, no, éppen azt akarom mondani, hogy tölts pohárt, gyermek, ahogyan mintegy kétszázegy éve egy költő mondta volt, fejér borral fogom innepelni boldog esztendőnk ideérkezését. Mert visszatért immár olajággal a frigy, a kemény hadnak kialudt kanóca, múlik a jajszó, s örömünket áldott béke tetézi.

(Tetézi, sic.)

Szóval megbékültek ezek, kész a koalíció, ez is a mi kormányunk lesz, mint nyolc éve mindegyik. Azért ennek is örvendezzünk. Legalább nem lőnek. Boldog ország az, hol az árva s özvegy nem bocsát, sírván, az egekre átkot. Már ez is valami. Szántogat minden, s ki-ki szőlejében kényire munkál, semmi mesterség nem enyészik ottan, gazdag a kalmár s az egész közönség, ott tanít a bölcs, danol a poéta, él az igazság. Oké lesz minden. Csak közel hozzám ne dörögjön ágyú, hogy barátimnak fecsegésit értsem, csak piciny lantom cicorázzon. Hú, de fene boldogok leszünk.

És ezennel felejtsük el a felégetett földeket meg a patakvért (ah, ti felperzselt legelők parázsa! Öszvedűlt várak s faluk omladéki! Vérbe tajtékzó patakok! s dögöktől bűzletes ég, föld!), ejtőzzünk, élvezzük a nyarat meg a borocskát, e lankadt haza békességben álljon (khm, ejnye, költő úr), és légyen pecsenyém, kenyérkém, s jó magyar nektárt igyam arra.

Jön az uborkaszezon, nézelődjünk csendesen, tetvészkedjünk, úszkáljunk, táncikáljunk, nyaraljunk. Igyekezzünk úgy érezni, hogy ez a békekötés igen jó nekünk. Még ha nem is olyan jó. A költő is így fejezi be: "Jánusi víg nap." Most talán ilyenek jönnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.