Kálmán C. György: Magánvalóság (Bodler)

  • 1998. június 4.

Egotrip

Rajongóimmal és elemzőimmel ezúton közlöm, hogy sorozatomon belül kis-sorozat folyik költőkről. Petrovics után most egy másik múlt századi nagyságról (ahogyan a költő mondja): Sárlbodlerről lesz szó.

Rajongóimmal és elemzőimmel ezúton közlöm, hogy sorozatomon belül kis-sorozat folyik költőkről. Petrovics után most egy másik múlt századi nagyságról (ahogyan a költő mondja): Sárlbodlerről lesz szó.

Azt sem tudom, hol kezdjem. Ebben a történetben (hogy most egy prózaíróra utaljak) árad a faszság, nincs olyan pontja, ahol ne törhetne ki rajtunk a sírhatnék vagy a röhögőgörcs. A múlt héten a Narancs, előtte Magyarország legkedveltebbje írta meg, hogy a Rádióénekkar 32 tagja - hitbeli meggyőződésére hivatkozva - először megtagadta, majd az adásban közlemény beolvasásához kötötte Thierry Escaih francia zeneszerző kórusművének előadását, amely Baudelaire A sátán liturgiája című versére íródott.

Az addig rendben van, hogy az énekkari felvételt nem kötik általános műveltséghez, de legalább figyelmeztette volna őket valaki halkan, még mielőtt kitudódik ez a dolog! Hogy gyerekek, ne őrüljetek már meg, hát legközelebb Ady vagy József Attila ellen fogtok tiltakozni? Ha Baudelaire nektek sátánista, akkor persze visszamenőleg az egész valamirevaló világirodalom felforgató, és Torgyán doktor nem élt hiába. Mégis mit gondoltok, Baudelaire szegecselt bőrökben járt, fordított keresztet hordott, és eleven kutyákat áldozott éjfélkor?

Szép csendben kellett volna ezt a dolgot elintézni. Ebbe a vitába nem belemenni, nem tenni úgy, mintha érvek hangzottak volna el, amelyekre érvekkel kell válaszolni. Ehhez képest a Rádió illetékesei odáig mentek, hogy a racionális meggyőzés jegyében "szakvéleményt" kértek Jelenits István piarista rendházfőnöktől. No most, ugye, felmerül a kérdés, hogy miért pont egy katolikus egyházi embertől. Ha egy az Isten, akkor talán a Sátán is egy; vajon külön Sátántól kell-e megóvni a katolikus, protestáns, zsidó és mohamedán híveket? Honnan lehetett azt tudni, hogy a harminckettek éppen a katolicizmus nevében rémültek meg a jeles francia sátánista versezetétől? Mindegy; Jelenits szelíd, türelmes, okos ember hírében áll, mint jó keresztény nem küldte el a kérelmezőket bárhová, hanem elmagyarázta, hogy kicsit másként áll a helyzet Baudelaire istenkáromlásával, mint ahogyan azt a Rádióénekkar kebelében gondolni tetszettek. Ehhez T. S. Eliot (katolizált) angol költő tekintélyét is bevetette. Paff. Baudelaire jól meg lett mentve. Minderre aztán még rátett egy lapáttal a Magyarország legkedveltebbje csakúgy, mint a jelen legkedveltebb: nem mulasztották el felhívni a figyelmet arra, hogy Baudelaire fordítója, Babits szintén buzgó katolikus volt, nemkülönben a zeneszerző, aki "az egyház szolgálatában is álló, hívő ember". Ez éppen olyan, mint Karinthy egyik paródiájában, ahol a dráma végére kiderül, hogy mindenki, khm, jideau, az inastól a grófnőig, és akkor persze minden rendben van, lehet házasodni, heppiend. Ja, ha ő is, meg az is, meg amaz is..., akkor semmi baj. Ha a szerző meg a fordító meg a zeneszerző meg a mindezt elmagyarázó pap jó katolikusok, akkor nihil obstat. Legközelebb előzetesen tessenek ilyen pedigrét benyújtani, hogy ne legyen félreértés. Ja, és vérbajosokkal, elmeháborodottakkal, pederasztákkal, depressziósokkal ne tessenek nyaggatni. A mű szellemiségéhez kétség ne férjen.

Miért ilyen hülye mindenki? Én a racionális párbeszéd rendíthetetlen híve vagyok, de azért nem bármiről. Irodalmi műveket értelmezni egyébként is annyiféleképpen lehet, és ilyen vitákban soha nem lehet döntő érv az író (fordító, kommentátor) vallási meggyőződése. Amellett azért mégiscsak van valamiféle értelmezői hagyomány, amely bizonyos kérdéseket egyszerűen a partvonal szélére tesz. Azok nem játszanak.

(Baudelaire szerintem nem forog a sírjában, hanem éppenséggel tapsikol. Õ járt jól. Vagy 130 évvel halála után még mindig így pukkasztja a polgárt; halhatatlan, mert még ma is találtatnak harmincketten, igazak, akik bepöccennek tőle. Ha ilyen hatása van a XIX. századi költészetnek, akkor ki mondhatná, hogy avul, veszít erejéből?)

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.