Seres László: Dekóder

  • 1998. június 4.

Egotrip

Nem tudunk mit kezdeni ezzel az emberrel, mi, médiamunkások. Se a lenyelés, se a kiköpés nem játszik, az újságját nemigen olvassuk, a híveivel szóba nem állunk, a törvényhozásba kerülés okait értelmesen kielemezni nem tudjuk. Marad az interjú mint műfaj, a kérdezés mint pótcselekvés, a szembesítés a kinyilatkozások és a tudati mélyrétegek rögvalóságával, a stúdióbeli izzasztás, a kőkemény rákérdezés az antiszemita mivoltra. Pedig a homokórás kampányműsorokba hívás kényszere megszűnt, a MIÉP elmondta, amit tud gazdaságról, társadalomról, NATO-ról, Síp utcáról, az élet lényeges kérdéseiről tehát. Nincs az a szalon, ahol ő ne lenne képes. Nem tudom, mit akarunk még megtudni a párt elnökétől.

Nem tudunk mit kezdeni ezzel az emberrel, mi, médiamunkások. Se a lenyelés, se a kiköpés nem játszik, az újságját nemigen olvassuk, a híveivel szóba nem állunk, a törvényhozásba kerülés okait értelmesen kielemezni nem tudjuk. Marad az interjú mint műfaj, a kérdezés mint pótcselekvés, a szembesítés a kinyilatkozások és a tudati mélyrétegek rögvalóságával, a stúdióbeli izzasztás, a kőkemény rákérdezés az antiszemita mivoltra. Pedig a homokórás kampányműsorokba hívás kényszere megszűnt, a MIÉP elmondta, amit tud gazdaságról, társadalomról, NATO-ról, Síp utcáról, az élet lényeges kérdéseiről tehát. Nincs az a szalon, ahol ő ne lenne képes. Nem tudom, mit akarunk még megtudni a párt elnökétől.

Csurka István szerint Magyarországon a zsidók jobban járnak, mint a nem zsidók. Nem tudom, hol itt a probléma.

A média megkérdezte tőle, ő elmondta, ennyi. Ezt tudta hozzátenni az országban zajló folyamatok értelmezéséhez, márpedig Raszputyinnak természetesen joga van ehhez a meggyőződéséhez. Köszönjük szépen - kellett volna május 24-e után mondani, hogy négy évig kitartson, de nem, kezdődik Csurka felfújása, tényezővé avatása. Médiamunkások üvöltöznek vele kora hajnalban live, ő meg visszaüvöltöz, mundért véd, és ne legyen illúziónk, az összevont gyes + gyed kiosztásánál, az egészségügy tényfeltárásánál mindig hálásabb feladat lesz behívni a stúdióba a Csurka István nevű kulturális tévedést egy újabb dózis üvöltözésre, vagy ami még rosszabb, a "most majd jól szembesítjük őt önmagával" című tipikus médiafélreértésre.

Nem karantén felállítására buzdítanám a médiamunkások becsületes és a nyílt színi rasszizmus miatt joggal kiakadt gárdáját (a MIÉP-pel való együtt nem működés karanténját a parlamenti pártoknak kellene napi szinten betartaniuk), hanem arra, hogy a sajtó lásson neki Csurka István csúszóleértékelésének. A legegyszerűbb, minden újságírói tankönyvben fellelhető közhelyre: kezeljük az eseményeket hírértékükön, fontosságukat mérlegelve. A Magyar Hazugság és Halál Pártja, akár frakciót alakíthat, akár nem, leginkább nyilatkozgatni fog, mégpedig valószínűsíthetően nem sok hírértékűt, inkább olyat, ami túl van a tűréshatáron. Muszáj neki.

A MIÉP ugyanis csak általunk, médiamunkások által létezik, arra van utalva, amire jól felfigyelünk és felháborodottan világgá harsogunk. A MIÉP mi vagyunk.

A médiatörvény által előírt pártatlanság, kiegyensúlyozottság stb. semmilyen szinten nem csorbul, ha álneutrális/álnaiv közszolgálati hangon nem kérdezzük meg naponta a MIÉP elnökét vagy református püspökét a tőzsde, az alapszerződések, a magyar családok helyzetéről. A szólás- és sajtószabadság pláne nem csorbul, hiszen van saját lapja, a Heti Paranoia - viszont olyan nincs, hogy alanyi jog napi tévészereplésre. A médiatörvény által előírt pártatlanságra, kiegyensúlyozottságra stb. ott van a Fidesz - MPP, az MSZP, az MDF, az SZDSZ és a kisgazdapárt, esküszöm, hogy öten legalább nyolcféle álláspontot fognak képviselni pro és kontra. Ha viszont Csurkát nyomatjuk, nemcsak hogy egyenrangú partneri státust adunk szalonképtelen önképzőkörének, de kimerítjük a médiatörvény "tudatosan nem észlelhető reklám" kategóriáját is: "Olyan reklám, melynek közzétételekor - az időtartam rövidsége vagy más ok következtében - a műsorszám nézőjére, hallgatójára a lélektani értelemben tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű hanghatás, fényhatás keltette inger hat."

Ettől eltekintve persze meg kellene nézni, milyen hang- és fényingerek hatására jött elő a diplomás, budai úri középosztályból az a csöndes, passzív-agresszív protestáló lendület, ami a MIÉP-et a Kossuth térre katapultálta; hogy miért és mi ellen lázonganak a konformista közalkalmazottak, orvosok, BKV-ellenőrök; hogy miért menekülnek a szabadság elől a rendszerváltás nyertesei, mi lehet az a kérdés, amire antikapitalista/antiszemita hevület a válasz. Ez már komoly újságírói munka lenne. Csurkát a stúdióba hívni nem az.

Hogy személyes példával is elöl járjak, és talán a MIÉP is fellélegezzen: úttörőcsapatom zászlaja előtt fogadom, hogy ha az orvos másképp nem rendeli, a MIÉP nevét többet le nem írom, elnökének nevét számra nem veszem. Csurka Istvánt a saját élőmnek tekintem.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.