Kálmán C. György: Magánvalóság (Hápépé)

  • 1998. április 30.

Egotrip

Tizennyolc éves kis barátnőm (aki [sajnos] annyira fiktív, amennyire csak emberileg lehetséges) fel szeretne vételizni valamely (kevésbé fiktív) egyetem jogi karára, de éppen a katolikus egyetemtől (cseppet sem fiktív) kicsit elment a kedve. Nem eléggé hívő, szegénykém.

Tizennyolc éves kis barátnőm (aki [sajnos] annyira fiktív, amennyire csak emberileg lehetséges) fel szeretne vételizni valamely (kevésbé fiktív) egyetem jogi karára, de éppen a katolikus egyetemtől (cseppet sem fiktív) kicsit elment a kedve. Nem eléggé hívő, szegénykém.

Elolvasván az (abszolút valóságos) újságokban az Alkotmánybíróság döntését és a minisztérium morgolódását az ügyben, hogy a katolikus egyetemnek van-e joga beszámítani az igazolt hittantudást (más források szerint: a hitéleti aktivitást) a felvételibe plusz pontszámként (AB: igen; MKM: na ne, már hogy), hamar döntésre jutott. Mert ugye, ha buzgó hívő volna, de a felvételije, hát, hm, nem sikerülne igazán jól, akkor öt évig hallgathatná a folyosói suttogást a háta mögött, hogy ő amolyan hápépés (hitéleti/hittani plusz pontszámos), szegény, nem kell tőle túl sokat várni. Meg úgy is gondolja, hogy az egyetemen nem hitélni kell, ne várják tőle, hogy a törvények helyett a Törvények ismeretében mélyedjen el.

Kapja hát magát, s mivel már azt sem tudja, melyik valláshoz nem tartozik, térül-fordul, megjárja a helyi katolikus, protestáns és zsidó lerakatokat, pecsétes igazolást hoz valamennyitől, hogy ő ugyan soha, egy percet sem töltött hittanórákon. Misén, istentiszteleten soha nem járt, a parancsolatok némelyikét bizonyíthatóan megszegte. Azt sem tudja, hol lakik az úristen. Nincsen megkeresztelve, körülmetélve, bérmálva, konfirmálva, bár- (bát-)micvózva, újraalámerítkezve, templomot belülről csak képen látott.

Ennyi csak elég néhány ponthoz az állami egyetemen. Gondolná az ember.

Mert ugye nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy a hápépések valami olyan tudás birtokában lépik át a tudomány (ez esetben valóban megszentelt) csarnokának küszöbét, amely későbbi tanulmányaikban nagy segítségükre lesz majd. Aki római jogból bukdácsol, annak nem teszik majd fel mentőkérdésként a hét főbűnt. Hanem akkor? Hanem akkor nyilván arról, hogy éppen ilyen hallgatók kellenek annak az egyetemnek, akik jóravaló, jámbor, vallásos emberek (s az vajon mindegy, hogy történetesen krisnások-e avagy zsidók, avagy hitesek, avagy mezei katolikusok?), akik aktívan, hetente többször hitéletet élnek, a pap bácsi mesélt nekik a Sinai hegyéről és/vagy a szeplőtelen fogantatásról, szépen kiöltözve ott voltak minden jeles napon a templomban. Vagyis a viselkedés, az előélet, a jó nevelés itten a lényeg. Mármost ha ezért előnyt élvezhet valaki, akkor valamely más beállítottságú egyetemen viszont éppen azért kellene pontszámokat kapnia, mert mindezt nem tette, mert bölcsen megtartóztatta magát a hittanórák és a templomi ácsorgások unalmától, mert mindazt nem hitte, amit a hápépések igen.

Sok a jelentkező, valahogyan válogatni kell. Csekély erőfeszítéssel meg lehetne indokolni, hogy matematikusnak azok alkalmasabbak, akik tornából fel voltak mentve, közgazdásznak azok, akik jártak karénekre, bölcsésznek a sakk szakkörösök, orvosnak azok, akiknek rajzból hármasnál soha nem volt jobb jegyük. Így kerek a világ.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.