Kálmán C. György: Magánvalóság (Hápépé)

  • 1998. április 30.

Egotrip

Tizennyolc éves kis barátnőm (aki [sajnos] annyira fiktív, amennyire csak emberileg lehetséges) fel szeretne vételizni valamely (kevésbé fiktív) egyetem jogi karára, de éppen a katolikus egyetemtől (cseppet sem fiktív) kicsit elment a kedve. Nem eléggé hívő, szegénykém.

Tizennyolc éves kis barátnőm (aki [sajnos] annyira fiktív, amennyire csak emberileg lehetséges) fel szeretne vételizni valamely (kevésbé fiktív) egyetem jogi karára, de éppen a katolikus egyetemtől (cseppet sem fiktív) kicsit elment a kedve. Nem eléggé hívő, szegénykém.

Elolvasván az (abszolút valóságos) újságokban az Alkotmánybíróság döntését és a minisztérium morgolódását az ügyben, hogy a katolikus egyetemnek van-e joga beszámítani az igazolt hittantudást (más források szerint: a hitéleti aktivitást) a felvételibe plusz pontszámként (AB: igen; MKM: na ne, már hogy), hamar döntésre jutott. Mert ugye, ha buzgó hívő volna, de a felvételije, hát, hm, nem sikerülne igazán jól, akkor öt évig hallgathatná a folyosói suttogást a háta mögött, hogy ő amolyan hápépés (hitéleti/hittani plusz pontszámos), szegény, nem kell tőle túl sokat várni. Meg úgy is gondolja, hogy az egyetemen nem hitélni kell, ne várják tőle, hogy a törvények helyett a Törvények ismeretében mélyedjen el.

Kapja hát magát, s mivel már azt sem tudja, melyik valláshoz nem tartozik, térül-fordul, megjárja a helyi katolikus, protestáns és zsidó lerakatokat, pecsétes igazolást hoz valamennyitől, hogy ő ugyan soha, egy percet sem töltött hittanórákon. Misén, istentiszteleten soha nem járt, a parancsolatok némelyikét bizonyíthatóan megszegte. Azt sem tudja, hol lakik az úristen. Nincsen megkeresztelve, körülmetélve, bérmálva, konfirmálva, bár- (bát-)micvózva, újraalámerítkezve, templomot belülről csak képen látott.

Ennyi csak elég néhány ponthoz az állami egyetemen. Gondolná az ember.

Mert ugye nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy a hápépések valami olyan tudás birtokában lépik át a tudomány (ez esetben valóban megszentelt) csarnokának küszöbét, amely későbbi tanulmányaikban nagy segítségükre lesz majd. Aki római jogból bukdácsol, annak nem teszik majd fel mentőkérdésként a hét főbűnt. Hanem akkor? Hanem akkor nyilván arról, hogy éppen ilyen hallgatók kellenek annak az egyetemnek, akik jóravaló, jámbor, vallásos emberek (s az vajon mindegy, hogy történetesen krisnások-e avagy zsidók, avagy hitesek, avagy mezei katolikusok?), akik aktívan, hetente többször hitéletet élnek, a pap bácsi mesélt nekik a Sinai hegyéről és/vagy a szeplőtelen fogantatásról, szépen kiöltözve ott voltak minden jeles napon a templomban. Vagyis a viselkedés, az előélet, a jó nevelés itten a lényeg. Mármost ha ezért előnyt élvezhet valaki, akkor valamely más beállítottságú egyetemen viszont éppen azért kellene pontszámokat kapnia, mert mindezt nem tette, mert bölcsen megtartóztatta magát a hittanórák és a templomi ácsorgások unalmától, mert mindazt nem hitte, amit a hápépések igen.

Sok a jelentkező, valahogyan válogatni kell. Csekély erőfeszítéssel meg lehetne indokolni, hogy matematikusnak azok alkalmasabbak, akik tornából fel voltak mentve, közgazdásznak azok, akik jártak karénekre, bölcsésznek a sakk szakkörösök, orvosnak azok, akiknek rajzból hármasnál soha nem volt jobb jegyük. Így kerek a világ.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.