Kálmán C. György: Magánvalóság (Mágia)

  • 2001. május 24.

Egotrip

Senki ne mondja, hogy az új évezredben Európa közepén kiveszett volna a mágikus gondolkodás a vezető értelmiségből.

Mágia

Senki ne mondja, hogy az új évezredben Európa közepén kiveszett volna a mágikus gondolkodás a vezető értelmiségből.

Manapság elképesztő stilisztikai mutatványokat végeznek az újságírók, hogy kikerüljék az "Orbán Viktort meggyilkolni" kifejezést, egyáltalán: hogy Orbán Viktor neve és a (bér)gyilkosság még véletlenül se forduljon elő egy mondatban. (Mert nem úgy van az, kedves Hammer Ferenc a múlt heti MaNcsból, hogy, idézem, "a >>megölni>miniszterelnökigazi nevük, hogy meg ne leljék őket az ártó erők), ne kelljen kimondani (vagy leírni) az egyértelmű tényt. A kimondás a rémséges veszedelemnek vagy a rettenetes mocsoknak a felidézése, s ezzel akár előidézése volna. Hogy az a bizonyos orosz izé... hát szóval nem rendes ember, valami szörnyűséges izé... dolgot művelne az izé... miniszterelnökkel.

Egyébként hatásvadász mivoltában is tök érdektelen kérdés hangzott el, Frei Tamás egy népszórakoztató kókler, mélysége semmi, olykor bulvárszinten persze lehet érdekes is, amit csinál. A kérdésnek, amit föltett, semmi súlya nincs. Gondoljunk el például egy normális országot, ahol egy kereskedelmi adó sztárriportere megkérdezi a Rossz Fiút, mennyiért tenné el láb alól Victor Orbant, aki mondjuk ennek a normális országnak volna a miniszterelnöke. Erre Victor Orbannak eszébe nem jutna reagálni, hosszas újságírói faggatózásra esetleg mondana valami vicceset, amilyet az államférfiak szoknak, aztán annyi. Semmi háborgás, értelmiségi segédcsapatok kiáltványozása, semmi vizsgálat és személyi konzekvenciák. Istenkém, annyi hülyeség van mindenféle bulvárlapban, kereskedelmi csatornán. Akinek ilyen a színvonala, olvassa és nézze.

De mivel ebben az országban élünk, ahol a kormány súlyos pracliját (óvólag, figyelmeztetőleg, bátorítólag, rosszallva) a sajtó vállára helyezi, és semmi nem kerüli el bölcs figyelmét, ebből a baromságból ügy bír lenni. Utána pedig Frei és Juszt viadala, amely a fent említett normális országban a rosszabb botránymagazinok sokadik oldalán lenne kis hír, olyan szintű, mint hogy melyik bemondónő kivel fut újabban, vagy hogy hányat kölykedzett a jeles díva macskája. Pedig hát csak a sajtó aljáról van szó, riporterek szenzációhajhászásáról és ügyeskedéséről, stiklikről és ellenstiklikről. Hogy ez mitől lenne politikai kérdés? Vagy akár sajtóetikai? Ugyan már.

Próbáljuk eljátszani a normális országot! Szarjunk az egészre!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.