Kálmán C. György: Magánvalóság (Ne minősítsünk!)

  • 1999. április 1.

Egotrip

Kálmán C. György

Magánvalóság

Ne minõsítsünk!

Most azért kicsit megijedtem.

Kedves MaNcs, kedves Olvasó, törölgessük a szemünket, lehet, hogy hamarosan el kell búcsúznunk egymástól. Vagy ha nem, akkor ne várj többé e hasábokon odamondogatásokat, elfogultságtól csöpögõ ítéleteket, gonosz megjegyzéseket. Nem, mindennek van határa.

Magam is egyetemi oktató (is) vagyok, s lehet, hogy az sem sokáig. Vagy-vagy. Épp most azonnali-kérdezett Erkel Tibor (MIÉP) a parlamentben pályatársam, György Péter ügyében, aki egy írásában valami csúnyát mondott bizonyos emberekrõl, alig is merném megismételni, tessenek képzelni, neonácinak volt pofája nevezni a MIÉP Bocskai Akadémiáját (nem én mondtam! õ volt! én nem mondtam!), s Erkel képviselõ azt firtatta, vajon meddig taníthat egy efféle nemzetközi, anarchista, nemzetellenes, közveszélyes ember a budapesti bölcsészkaron.

Nem, hát mindig is mondtam én, nem szabad ilyeneket mondani, mert még megütheti az ember a bokáját.

Mélyen egyetértett a MIÉP-es képviselõvel a rendkívül elfoglalt Pokornit helyettesítõ államtitkár, hogy ez bizony csúnya dolog, nem szabad embereket minõsíteni, van, ugye, szabad véleménynyilvánítás, és van, ami ezen túlmegy. De hát, sajnos, mondta mélységes együttérzéssel a rendkívül elfoglalt Pokornit helyettesítõ államtitkár, a minisztérium az egyetemi autonómia miatt nem rúgathatja ki György Pétert. Legföljebb abban bízhatunk, hogy majd a szellemi élet jól kiközösíti õt, aki ilyen csúnyán minõsítget.

Azóta próbálom felidézni csekély jelentõségû munkásságom törmelékeit, vajon nem minõsítettem-e magam is valakit valaha. Azt ugyanis nem szabad, mert akkor ha nem is rúgat ki engem a tisztelt minisztérium, azt azért joggal várja el, hogy engem jól kiközösítsen a szellemi élet. Én például, hogy valamit törlesszek, ezennel kiközösítem György Pétert, szerintem õ egy rohadt, szar, szemét alak, nemzetközi, anarchista, nemzetellenes, közveszélyes ember, az ilyen ne tanítson. Mert minõsít, az a gané. Azt meri írni Szentmihályi Szabó Péterrõl, Bíró Zoltánról, M. Kiss Zoltánról, hogy részvételükkel a Bocskay Akadémián neonácikká lettek, az minõsít, a rohadék, posztkommunista szadeszes.

Mit mondhatnék például én Szentmihályi Szabó Péterrõl, Bíró Zoltánról, M. Kiss Zoltánról, a MIÉP-rõl, a Bocskay Akadémiáról? Annyi mindent lehet mondani, miért mondanám rögtön azt, hogy neonáci. Például - nem minõsíteném. Vagy azt mondanám, hogy derék, nemzeti érzelmû konzervatív urak ezek, a párt a polgári erõk buzgó támogatója, az Akadémia meg a legújabb magyar nemzeti érzelmû konzervatív tudományosság letéteményese. És akkor mi van? Ezt is lehet mondani, és az ember nem veszélyezteti az állását.

Még egy kicsit egymás fülébe búgott Erkel képviselõ és Pálinkás államtitkár, elõbbi megállapította, hogy a Muzsikás együttes (különösen pedig a Sebestyén Márta) nem olyan, mint György Péter, utóbbi háborgott, és sajnálkozott a méltánytalanságon. Nagyon parlamentáris, nagyon kulturált, nagyon európai, nagyon magyar jelenet volt. Nem minõsítem. Isten ments.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.