Kritikai iskola

Komplexusok és mellékhatások

  • Ádám Zoltán
  • 2011. június 2.

Egotrip

A magyar politika legsúlyosabb komplexusát Gyurcsány Ferencnek hívják. Gyurcsány jelenléte, múltja, jövője, aktivitása annyi mindenkinek szúrja a szemét, oly sokakban kelt indulatokat, félelmeket vagy épp szorongást, mint valószínűleg senki más a jelenlegi magyarországi politikai színpadon. Egy, a népszerűségi listák legalján tanyázó bukott miniszterelnök esetében ez némiképp meglepő fejlemény: ugyan mivel képes maga körül folyamatosan indulatokat kavarni, félelmeket gerjeszteni, pártvezetését az őrületbe kergetni, és a közvéleményt izgalomban tartani, hogy Facebook-bejegyzéseiről úgyszólván élőben tudósít a napi sajtó? Mitől olyan izgalmas ez az ember, hogy liberális kritikusai - akik ország-világ előtt nevetségessé vált, megcsalt szerelmesekként talán a legszenvedélyesebben utálják - folyton azt róják a szemére, hogy úgymond elszívja a levegőt az igazi liberális újjászületés hírnökei elől? Mintha legalábbis valamilyen különleges képessége volna a számára adott tér kitöltésére, a közérdeklődés szabad vegyértékeinek lekötésére, a közönség kábulatban tartására. És közben - kétség nem fér hozzá - folyton csal, trükközik, mániákus igazmondásával saját táborát gyengíti, hatalmi intrikál és platformot épít, szétver és összetapaszt, mozgósít és lebénít, felemel és a mélybe taszít, a nem kívánt rész törlendő. Tamás Gáspár Miklós a múlt heti Narancsban közel négy oldalon át taglalta ennek a jelenségegyüttesnek az összetevőit és a Gyurcsány-mítosz mozgatórugóit, hogy végül, ha jól értem, oda jusson, hogy Gyurcsány ideálisan testesíti meg a kommunista-kapitalista archetípusát, amelyet ki-ki saját ízlésének és történelmi szocializációjának megfelelően a legkisebb intellektuális erőfeszítés árán a legnagyobb élvezettel utálhat. Gyurcsányt a felvilágosodás ellenfelei pusztítják el, mondja TGM, ami érző szívű embernek akkor is fáj, ha az általa folytatott álbaloldali-neoliberális politika végső soron maga is felvilágosodásellenes (hatásmechanizmusait nézve pedig voltaképp emberiség elleni bűntettnek tekinthető). De TGM vajon miért nem tartja mindezt a dolgozó nép vérén élősködő kapitalista piócaelit tágabb történelmi összefüggésben érdektelen egymás közti leszámolásának? Gyurcsány, úgy tűnik, mindenkinek megmozgatja a fantáziáját.

A magyar politika legsúlyosabb komplexusát Gyurcsány Ferencnek hívják. Gyurcsány jelenléte, múltja, jövője, aktivitása annyi mindenkinek szúrja a szemét, oly sokakban kelt indulatokat, félelmeket vagy épp szorongást, mint valószínűleg senki más a jelenlegi magyarországi politikai színpadon. Egy, a népszerűségi listák legalján tanyázó bukott miniszterelnök esetében ez némiképp meglepő fejlemény: ugyan mivel képes maga körül folyamatosan indulatokat kavarni, félelmeket gerjeszteni, pártvezetését az őrületbe kergetni, és a közvéleményt izgalomban tartani, hogy Facebook-bejegyzéseiről úgyszólván élőben tudósít a napi sajtó? Mitől olyan izgalmas ez az ember, hogy liberális kritikusai - akik ország-világ előtt nevetségessé vált, megcsalt szerelmesekként talán a legszenvedélyesebben utálják - folyton azt róják a szemére, hogy úgymond elszívja a levegőt az igazi liberális újjászületés hírnökei elől? Mintha legalábbis valamilyen különleges képessége volna a számára adott tér kitöltésére, a közérdeklődés szabad vegyértékeinek lekötésére, a közönség kábulatban tartására. És közben - kétség nem fér hozzá - folyton csal, trükközik, mániákus igazmondásával saját táborát gyengíti, hatalmi intrikál és platformot épít, szétver és összetapaszt, mozgósít és lebénít, felemel és a mélybe taszít, a nem kívánt rész törlendő. Tamás Gáspár Miklós a múlt heti Narancsban közel négy oldalon át taglalta ennek a jelenségegyüttesnek az összetevőit és a Gyurcsány-mítosz mozgatórugóit, hogy végül, ha jól értem, oda jusson, hogy Gyurcsány ideálisan testesíti meg a kommunista-kapitalista archetípusát, amelyet ki-ki saját ízlésének és történelmi szocializációjának megfelelően a legkisebb intellektuális erőfeszítés árán a legnagyobb élvezettel utálhat. Gyurcsányt a felvilágosodás ellenfelei pusztítják el, mondja TGM, ami érző szívű embernek akkor is fáj, ha az általa folytatott álbaloldali-neoliberális politika végső soron maga is felvilágosodásellenes (hatásmechanizmusait nézve pedig voltaképp emberiség elleni bűntettnek tekinthető). De TGM vajon miért nem tartja mindezt a dolgozó nép vérén élősködő kapitalista piócaelit tágabb történelmi összefüggésben érdektelen egymás közti leszámolásának? Gyurcsány, úgy tűnik, mindenkinek megmozgatja a fantáziáját.

Gyurcsány bukása, és ebben Kis Jánossal értek egyet, a baloldal modernizációjára tett kísérlet bukása volt. Gyurcsány kormányzásának lényegét a súlyos kormányzati hibák és a kalandor politikai lépések tömegével együtt is a modernizáció- és rendszerváltás-párti, liberális, prokapitalista baloldali identitás megteremtése és működésbe hozása jelentette. Új baloldali mítoszt akart teremteni, és bizonyos értelemben teremtett is, igaz, nem mondhatni, hogy a kívánt eredménnyel. Párton belüli ellenfelei az őszödi beszéd kiszivárogtatásával a győztes választásokat követően kevesebb mint fél évvel defenzívába szorították, a liberálisoktól importált reformdühe pedig szembeállította saját szavazótábora nagy részével. 2008 tavaszára így létrejött a négyötödös jobboldali többség, a továbbiakban pedig nem a bal- és jobboldal közötti küzdelem, hanem a jobboldalon belüli erőviszonyok alakulása vált a magyar politika fő kérdésévé. Ennyiben, eltérő történelmi körülmények és társadalmi adottságok közepette ugyan, de nálunk is előállt a 2000-es évek közepétől jellemző lengyelországi helyzet.

Az elvesztett népszavazás után Gyurcsány még tett ugyan egy jelentékeny és nem is egészen eredménytelen kísérletet megingott kormányzati pozíciói stabilizálására, ám a világgazdasági válság egy nála kedvezőbb helyzetű miniszterelnököt is lemondásra kényszerített volna. 2009 tavaszán távozott a hatalomból, modernizációs kísérlete pedig - ma már látszik - annak ellenére is összeomlott, hogy a Bajnai-kormány gyakorlatilag valamennyi lényeges közpolitikai kérdésben az általa kijelölt nyomvonalon haladt, miközben modernizációs retorikája az övénél is erősebb volt. Persze könnyű volt Bajnainak: a kormányzására feltett politikai tétek nélkül a feladata az ország működőképességének fenntartására korlátozódott. Az MSZP eközben a választásokig hátralévő egy évben nekilátott saját modernizációellenes fordulatának: a piacpárti hangütés visszavételének, a liberalizmus kárhoztatásának és a kormányképtelen populizmus újrahangolásának.

Ez az a magyar (és az európai) baloldal történetében nagyon is jelentős hagyományokkal rendelkező politikai platform, amivel Gyurcsánynak nincs kedve még egyszer közösséget vállalni. A kiskirályok, pártpénztárnokok és lábon alapszervezetet vásárlók kultúrájával szemben is nyilván vannak fenntartásai, politikailag azonban ennek kezelésénél is nehezebb feladat volna számára egy, a saját múltjába forduló pártot újra versenyképes helyzetbe pozicionálni. Versenyképes helyzetbe abban az értelemben, hogy az ismét modernizációs alternatívává váljon. Mindezt felmérve Gyurcsány mára valószínűleg elszánta magát a szakításra. Ennek természetesen komoly kockázatai és mellékhatásai vannak. Elsősorban az, hogy belátható időn belül sem a megmaradó MSZP, sem az új Gyurcsány-párt nem kerül a kormányzás esélyének közelébe. Egy populista-antiliberális MSZP esetében azonban ez nem feltétlenül baj, az új Gyurcsány-párt esetében pedig nagyon is fontos kooperációs stratégiákat eredményezhet egy új, még meg nem született liberális jobboldal felé.

Ahogyan Lengyelországban a liberális konzervatívok váltották le a populista-antiliberális jobboldalt, ehhez a fordulathoz valószínűleg Magyarországon is szükség lesz egy ilyen alakulatra. Ez utóbbi pedig - szemben a Gyurcsány elleni büntetőeljárás kezdeményezésének szégyenét magán viselő, gazdaságpolitikailag antiliberális LMP-vel - igenis együttműködhet majd a modernizáció baloldali híveivel. Egy ilyen kooperáció jelentheti majd a magyar demokrácia konszolidálásának legígéretesebb esélyét, a bal- és jobboldal közötti konszenzusépítés lehetőségének újrateremtését.

Hogy Gyurcsány erre széles körű személyes elutasítottsága miatt eleve alkalmatlan? Lehet. Ám egyrészt okkal feltételezhetjük, hogy a démonizált Gyurcsány az őt démonizálók politikai tekintélyének hanyatlásával párhuzamosan nyeri majd vissza a megbecsültségét, körülbelül úgy, ahogy az annak idején Bokrossal és Orbánnal történt. Másfelől új pártja élén Gyurcsány nem egy váltópárt vezetője lesz, hanem legjobb esetben egy, a kormányzás átvételére aspiráló pártszövetség tagja. Ezt felismerve idejekorán nyilvánvalóvá teheti, hogy elsődleges célja nem a miniszterelnöki poszt visszaszerzése, hanem a hatalomváltás elősegítése, enyhítve a személyével kapcsolatos komplexusokat és mellékhatásokat. Van mit - és ezt neki kell tudnia a legjobban.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.