Kritikai iskola

Komplexusok és mellékhatások

  • Ádám Zoltán
  • 2011. június 2.

Egotrip

A magyar politika legsúlyosabb komplexusát Gyurcsány Ferencnek hívják. Gyurcsány jelenléte, múltja, jövője, aktivitása annyi mindenkinek szúrja a szemét, oly sokakban kelt indulatokat, félelmeket vagy épp szorongást, mint valószínűleg senki más a jelenlegi magyarországi politikai színpadon. Egy, a népszerűségi listák legalján tanyázó bukott miniszterelnök esetében ez némiképp meglepő fejlemény: ugyan mivel képes maga körül folyamatosan indulatokat kavarni, félelmeket gerjeszteni, pártvezetését az őrületbe kergetni, és a közvéleményt izgalomban tartani, hogy Facebook-bejegyzéseiről úgyszólván élőben tudósít a napi sajtó? Mitől olyan izgalmas ez az ember, hogy liberális kritikusai - akik ország-világ előtt nevetségessé vált, megcsalt szerelmesekként talán a legszenvedélyesebben utálják - folyton azt róják a szemére, hogy úgymond elszívja a levegőt az igazi liberális újjászületés hírnökei elől? Mintha legalábbis valamilyen különleges képessége volna a számára adott tér kitöltésére, a közérdeklődés szabad vegyértékeinek lekötésére, a közönség kábulatban tartására. És közben - kétség nem fér hozzá - folyton csal, trükközik, mániákus igazmondásával saját táborát gyengíti, hatalmi intrikál és platformot épít, szétver és összetapaszt, mozgósít és lebénít, felemel és a mélybe taszít, a nem kívánt rész törlendő. Tamás Gáspár Miklós a múlt heti Narancsban közel négy oldalon át taglalta ennek a jelenségegyüttesnek az összetevőit és a Gyurcsány-mítosz mozgatórugóit, hogy végül, ha jól értem, oda jusson, hogy Gyurcsány ideálisan testesíti meg a kommunista-kapitalista archetípusát, amelyet ki-ki saját ízlésének és történelmi szocializációjának megfelelően a legkisebb intellektuális erőfeszítés árán a legnagyobb élvezettel utálhat. Gyurcsányt a felvilágosodás ellenfelei pusztítják el, mondja TGM, ami érző szívű embernek akkor is fáj, ha az általa folytatott álbaloldali-neoliberális politika végső soron maga is felvilágosodásellenes (hatásmechanizmusait nézve pedig voltaképp emberiség elleni bűntettnek tekinthető). De TGM vajon miért nem tartja mindezt a dolgozó nép vérén élősködő kapitalista piócaelit tágabb történelmi összefüggésben érdektelen egymás közti leszámolásának? Gyurcsány, úgy tűnik, mindenkinek megmozgatja a fantáziáját.

A magyar politika legsúlyosabb komplexusát Gyurcsány Ferencnek hívják. Gyurcsány jelenléte, múltja, jövője, aktivitása annyi mindenkinek szúrja a szemét, oly sokakban kelt indulatokat, félelmeket vagy épp szorongást, mint valószínűleg senki más a jelenlegi magyarországi politikai színpadon. Egy, a népszerűségi listák legalján tanyázó bukott miniszterelnök esetében ez némiképp meglepő fejlemény: ugyan mivel képes maga körül folyamatosan indulatokat kavarni, félelmeket gerjeszteni, pártvezetését az őrületbe kergetni, és a közvéleményt izgalomban tartani, hogy Facebook-bejegyzéseiről úgyszólván élőben tudósít a napi sajtó? Mitől olyan izgalmas ez az ember, hogy liberális kritikusai - akik ország-világ előtt nevetségessé vált, megcsalt szerelmesekként talán a legszenvedélyesebben utálják - folyton azt róják a szemére, hogy úgymond elszívja a levegőt az igazi liberális újjászületés hírnökei elől? Mintha legalábbis valamilyen különleges képessége volna a számára adott tér kitöltésére, a közérdeklődés szabad vegyértékeinek lekötésére, a közönség kábulatban tartására. És közben - kétség nem fér hozzá - folyton csal, trükközik, mániákus igazmondásával saját táborát gyengíti, hatalmi intrikál és platformot épít, szétver és összetapaszt, mozgósít és lebénít, felemel és a mélybe taszít, a nem kívánt rész törlendő. Tamás Gáspár Miklós a múlt heti Narancsban közel négy oldalon át taglalta ennek a jelenségegyüttesnek az összetevőit és a Gyurcsány-mítosz mozgatórugóit, hogy végül, ha jól értem, oda jusson, hogy Gyurcsány ideálisan testesíti meg a kommunista-kapitalista archetípusát, amelyet ki-ki saját ízlésének és történelmi szocializációjának megfelelően a legkisebb intellektuális erőfeszítés árán a legnagyobb élvezettel utálhat. Gyurcsányt a felvilágosodás ellenfelei pusztítják el, mondja TGM, ami érző szívű embernek akkor is fáj, ha az általa folytatott álbaloldali-neoliberális politika végső soron maga is felvilágosodásellenes (hatásmechanizmusait nézve pedig voltaképp emberiség elleni bűntettnek tekinthető). De TGM vajon miért nem tartja mindezt a dolgozó nép vérén élősködő kapitalista piócaelit tágabb történelmi összefüggésben érdektelen egymás közti leszámolásának? Gyurcsány, úgy tűnik, mindenkinek megmozgatja a fantáziáját.

Gyurcsány bukása, és ebben Kis Jánossal értek egyet, a baloldal modernizációjára tett kísérlet bukása volt. Gyurcsány kormányzásának lényegét a súlyos kormányzati hibák és a kalandor politikai lépések tömegével együtt is a modernizáció- és rendszerváltás-párti, liberális, prokapitalista baloldali identitás megteremtése és működésbe hozása jelentette. Új baloldali mítoszt akart teremteni, és bizonyos értelemben teremtett is, igaz, nem mondhatni, hogy a kívánt eredménnyel. Párton belüli ellenfelei az őszödi beszéd kiszivárogtatásával a győztes választásokat követően kevesebb mint fél évvel defenzívába szorították, a liberálisoktól importált reformdühe pedig szembeállította saját szavazótábora nagy részével. 2008 tavaszára így létrejött a négyötödös jobboldali többség, a továbbiakban pedig nem a bal- és jobboldal közötti küzdelem, hanem a jobboldalon belüli erőviszonyok alakulása vált a magyar politika fő kérdésévé. Ennyiben, eltérő történelmi körülmények és társadalmi adottságok közepette ugyan, de nálunk is előállt a 2000-es évek közepétől jellemző lengyelországi helyzet.

Az elvesztett népszavazás után Gyurcsány még tett ugyan egy jelentékeny és nem is egészen eredménytelen kísérletet megingott kormányzati pozíciói stabilizálására, ám a világgazdasági válság egy nála kedvezőbb helyzetű miniszterelnököt is lemondásra kényszerített volna. 2009 tavaszán távozott a hatalomból, modernizációs kísérlete pedig - ma már látszik - annak ellenére is összeomlott, hogy a Bajnai-kormány gyakorlatilag valamennyi lényeges közpolitikai kérdésben az általa kijelölt nyomvonalon haladt, miközben modernizációs retorikája az övénél is erősebb volt. Persze könnyű volt Bajnainak: a kormányzására feltett politikai tétek nélkül a feladata az ország működőképességének fenntartására korlátozódott. Az MSZP eközben a választásokig hátralévő egy évben nekilátott saját modernizációellenes fordulatának: a piacpárti hangütés visszavételének, a liberalizmus kárhoztatásának és a kormányképtelen populizmus újrahangolásának.

Ez az a magyar (és az európai) baloldal történetében nagyon is jelentős hagyományokkal rendelkező politikai platform, amivel Gyurcsánynak nincs kedve még egyszer közösséget vállalni. A kiskirályok, pártpénztárnokok és lábon alapszervezetet vásárlók kultúrájával szemben is nyilván vannak fenntartásai, politikailag azonban ennek kezelésénél is nehezebb feladat volna számára egy, a saját múltjába forduló pártot újra versenyképes helyzetbe pozicionálni. Versenyképes helyzetbe abban az értelemben, hogy az ismét modernizációs alternatívává váljon. Mindezt felmérve Gyurcsány mára valószínűleg elszánta magát a szakításra. Ennek természetesen komoly kockázatai és mellékhatásai vannak. Elsősorban az, hogy belátható időn belül sem a megmaradó MSZP, sem az új Gyurcsány-párt nem kerül a kormányzás esélyének közelébe. Egy populista-antiliberális MSZP esetében azonban ez nem feltétlenül baj, az új Gyurcsány-párt esetében pedig nagyon is fontos kooperációs stratégiákat eredményezhet egy új, még meg nem született liberális jobboldal felé.

Ahogyan Lengyelországban a liberális konzervatívok váltották le a populista-antiliberális jobboldalt, ehhez a fordulathoz valószínűleg Magyarországon is szükség lesz egy ilyen alakulatra. Ez utóbbi pedig - szemben a Gyurcsány elleni büntetőeljárás kezdeményezésének szégyenét magán viselő, gazdaságpolitikailag antiliberális LMP-vel - igenis együttműködhet majd a modernizáció baloldali híveivel. Egy ilyen kooperáció jelentheti majd a magyar demokrácia konszolidálásának legígéretesebb esélyét, a bal- és jobboldal közötti konszenzusépítés lehetőségének újrateremtését.

Hogy Gyurcsány erre széles körű személyes elutasítottsága miatt eleve alkalmatlan? Lehet. Ám egyrészt okkal feltételezhetjük, hogy a démonizált Gyurcsány az őt démonizálók politikai tekintélyének hanyatlásával párhuzamosan nyeri majd vissza a megbecsültségét, körülbelül úgy, ahogy az annak idején Bokrossal és Orbánnal történt. Másfelől új pártja élén Gyurcsány nem egy váltópárt vezetője lesz, hanem legjobb esetben egy, a kormányzás átvételére aspiráló pártszövetség tagja. Ezt felismerve idejekorán nyilvánvalóvá teheti, hogy elsődleges célja nem a miniszterelnöki poszt visszaszerzése, hanem a hatalomváltás elősegítése, enyhítve a személyével kapcsolatos komplexusokat és mellékhatásokat. Van mit - és ezt neki kell tudnia a legjobban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.