Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. november 22.

Egotrip

Sanyi segédmunkás a Sündörgőben szerezte be szerszámait, úgy is mondhatnám, hogy a Sündörgő volt az ő OBI-ja, ahol záróra felé már szinte mindenhez hozzá lehetett jutni kedvezményes áron, többek között így vásárolt Wartburgot, gáztűzhelyt, betonkeverőt és láncfűrészt is. Utóbbiról szól ez az írás, de előbb röviden elmesélem a Wartburg történetét, mert az sem tanulságok nélküli.

Nyers hal

Sanyi segédmunkás a Sündörgőben szerezte be szerszámait, úgy is mondhatnám, hogy a Sündörgő volt az ő OBI-ja, ahol záróra felé már szinte mindenhez hozzá lehetett jutni kedvezményes áron, többek között így vásárolt Wartburgot, gáztűzhelyt, betonkeverőt és láncfűrészt is. Utóbbiról szól ez az írás, de előbb röviden elmesélem a Wartburg történetét, mert az sem tanulságok nélküli.

A Wartburg Erdész Béláék háza mellett állt a lejtőn, és azért vette fel ezt a testhelyzetet, mert egy fatörzs fúródott csomagtartójába, megakadályozva ezzel a legurulásban. A befúródás egy rosszul sikerült éjszakai bevásárlás eredménye volt, viszont megszüntetéséhez láncfűrész szükségeltetett.

A Sündörgőben köttetett az üzlet: Wartburg 10 000 Ft, láncfűrész 5000, tehát 14, plusz egy kanna kannás bor ingyen.

Innentől az események felgyorsultak. Sanyi mamájára bízta a dobermant, aki (mármint a mama) a Magyar Aszfaltnál dolgozott humánerőforrás-menedzserként, és elindult (mármint Sanyi) az erdőbe, egyik kezében láncfűrésszel, a másikban a kannával, hogy kiszabadítsa a Wartburgot.

A telep lakói először a zúgást hallották meg, majd a fűrész zajába vegyült, ritmikus hú, ez kurva jó! kiáltásokat és dalfoszlányokat, melyek mind-mind a láncfűrészről szóltak.

Ezalatt Sanyi mamája ebédelni indult az üzemi étkezdébe, és kolléganőire bízta Dinamót, a dobermant, külön megkérve a kollektívát, hogy nagyon vigyázzanak rá.

Sajnos ezt Dinamó félreértette, és azt hitte, hogy neki kell vigyázni a nőkre.

Délután kettőre összeállt a felejthetetlen erdei tabló. A rengetegből láncfűrésszel kísért énekszó szűrődik be az irodába, ahol harminc családanya ül feszülő hólyaggal mozdulatlanul, mert egy doberman őrzi a küszöböt, és a legkisebb rezdülést is megtorolja. Ekkor - szinte ugyanabban a pillanatban - belép Sanyi mamája, illetve elszabadul a Wartburg.

A mosdó felé rohanó nők még hallják, ahogy először a kivágott fa zúzza össze Erdész Béla és Csiga Melinda otthonának tetőszerkezetét, majd az épp hogy csak poroszkáló Wartburg betöri a konyha falát.

Egy pillanatnyi néma (tényleg, milyen lehet még?) és némileg vészjósló csönd után Sanyi belekezd a Jó fűrész, ritmusra jár kezdetű versszakba, de valamiért elhallgat.

Enni lehet a csöndet. Csak a természetben van ilyen.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.