Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2002. június 20.

Egotrip

Sanyi segédmunkás házibulinak nevezte, de amennyivel kevesebb volt annál, annyival több is, már csak ha közvetlen környezetromboló hatását tekintjük, nem beszélve egyéb káros következményeiről.
Sanyi segédmunkás házibulinak nevezte, de amennyivel kevesebb volt annál, annyival több is, már csak ha közvetlen környezetromboló hatását tekintjük, nem beszélve egyéb káros következményeiről.

Sanyi segédmunkás irreverzíbilis weddingfóbiában szenvedett, de nem szerette a magányt, ezért néha magával ragadta a közértes Évát, és hazavonszolta, hogy ne magában kelljen hallgatni a diszkófunkyt. Ilyenkor legtöbbször társaság is akadt, elsősorban a magevéstől megcsömörlött Attila személyében, aki magával hozta pár barátját. Mindannyian az ivaros szaporodás feltétlen hívei voltak, de a dolog nem erről szólt elsősorban, hanem a kompromisszumok nélküli agyeldobásról, amiben elsősorban keverés útján készült alkoholos italok segítettek, melyeket az ugyancsak alkoholista büfés rendre félrecímkézett, ezért nem kis örömöt okozott kitalálni, hogy milyen előfeltevéssel ízesült az egyébként következetesen körtepálinkának beállított folyadék.

Ha nem sikerült meghatározni, hát nem sikerült. A külső szemlélő a következő három-négy napban azt tapasztalhatta, hogy a társaság a padlón fekszik, a kutyák pedig békésen mászkálnak rajtuk, miközben szól a diszkófunky, és látszólag nem történik semmi.

A ház nem volt nagy, és csak egy ággyal rendelkezett a galérián, amit Sanyi segédmunkás lefoglalt, hogy onnan szemlélje időről időre, egyre növekvő értelmetlenséggel az alant elterülő látványt, kazettát cseréljen, majd visszaaludjon. Utazás mozgás nélkül, ahogy a Dűne című filmben elhangzik jelentőségteljesen, és tényleg: féregjáratok a világ testében, rendezettség az irracionális-transzcendentális végtelenben, napokkal terhes, alvó macskák a radiátoron, időjellegű Killing-vektorok, nem Abelian-féle szerephatás-változatlanság és legvégül a csemege, a szupergravitáció tizenegy dimenziós Kaluza-Klein-féle kezelése.

A kutyák unatkoztak egy darabig, aztán valami elfoglaltság után néztek, ami kutyáknál elég egyszerű, mert vagy rágnak valamit, vagy mennek valahová, és most mindkettőt megtehették, úgyhogy tulajdonképpen elég jól elvoltak. Az egyik játék különösen sokáig tartott. Tartósabb volt, mint a nagy szilárdságú tobozok vagy a műanyag csontok, mégis volt benne valami mélységesen emberi. Aztán elfogyott ez is, elmentek a szomszédba enni, aztán visszajöttek, és várták, hogy gazdáik magukhoz térjenek.

Attila már másnap visszajött, és férfias tartózkodással turkált a szemétben, majd felhős tekintettel bejárta a kertet. Sanyi segédmunkás segített neki keresni, de aztán megunta. Attila azóta is visszajár, és bizonygatja, hogy meg kell lenni valahol a vadonatúj fogsorának, mert fogsorok nem vesznek el csak úgy, de Sanyi segédmunkás egyre növekvő ingerültséggel hajtja el. Attila hónapok óta böngészi az avart, és úgy néz ki közben, mint egy ijedt vénasszony, akinek a mise alatt szatyrába folyt a zacskóstej, de nem adja fel.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.