Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. január 29.

Egotrip

Szűken vettem a kanyart, rajtam maradt a bejárat egy jelentős hányada, ráadásul odabent, közvetlenül az ajtó mögött két ember állt, és jegyeket árult az esti proletárfelmutatásra, amire végül is érkeztünk, mert szórakozni jó és kívánatos az egész heti lélekölő munka után.

Szűken vettem a kanyart, rajtam maradt a bejárat egy jelentős hányada, ráadásul odabent, közvetlenül az ajtó mögött két ember állt, és jegyeket árult az esti proletárfelmutatásra, amire végül is érkeztünk, mert szórakozni jó és kívánatos az egész heti lélekölő munka után.

A szemközti kupleráj elé parkolunk, aztán eldarálunk egy rövid imát a műszerfalra dőlve, miközben a szemfüles járőrök lecsapnak mögöttünk egy bizonytalanul parkoló Daciára. Érzem, ahogy Isten keze lassan ránehezedik a vállamra, aztán barátságosan meglegyint. Lenyalom a pengéről a zsírt, zsebre teszem a tükröt. Isten szaga villámgyorsan az agyamig ér, lustán átnézek a falakon. Kiszállok, aztán rászakadok az égre.

Koromnál fogva meglehetősen korlátozott azoknak a helyeknek a száma, ahova kiskorú kísérő nélkül beléphetek, de azok legalább stabilak, megvan a saját piszoárom a homlokmagasságban kikoptatott csempével, nem kell egész éjjel felturbózott kamaszokat néznem, akik időről időre végigsöpörnek a tekintetükkel, mint egy próbaidős fegyőrt az életfogytosok, aztán egy félmosollyal elfordulnak, és már nem is emlékeznek rám.

Nem, vannak rendes helyek, ahol ilyen védett korban lévő, félig masztodon, félig rénszarvas habitusú alakok elüldögélhetnek egy sarokban, na jó, nem az asztaloknál, de közvetlenül a mosdó ajtaja előtt, ami ugye több szempontból még izgalmasabb is.

Hajnali kettő körül aztán már jut asztal is, és hozzá társaság, bár ekkorra már általában mindegy, de most nem, valahogy lassabban fog rajtam az átok, és majdnem józanul szemlélem, ahogy a szemben ülő naiv művész göcsörtös mutatóujjával az arcom előtt hadonászik, és boldogan ordítva közli: "Orrszőrkorpa." Befelé nevetek, csak a bal szemem táncol. Egy nagy, fekete semmit képzelek el, ahogy lelki kezeimmel belelököm az imbecillis tréfamestert, aki eközben, megcáfolva minden statikai feltételezést, meghatódva zuhan a földre székével együtt, és magával ránt egy születésnapi bulit tartó szociológus évfolyamot. Tizenhat leendő szociológus egyetlen kupacban. Ökölnyi langyos sör egy visszaválthatatlan üvegben. És persze a megbeszélt vérrög, ahogy kúszik felfelé a könnycsatornán.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.