Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. január 29.

Egotrip

Szűken vettem a kanyart, rajtam maradt a bejárat egy jelentős hányada, ráadásul odabent, közvetlenül az ajtó mögött két ember állt, és jegyeket árult az esti proletárfelmutatásra, amire végül is érkeztünk, mert szórakozni jó és kívánatos az egész heti lélekölő munka után.

Szűken vettem a kanyart, rajtam maradt a bejárat egy jelentős hányada, ráadásul odabent, közvetlenül az ajtó mögött két ember állt, és jegyeket árult az esti proletárfelmutatásra, amire végül is érkeztünk, mert szórakozni jó és kívánatos az egész heti lélekölő munka után.

A szemközti kupleráj elé parkolunk, aztán eldarálunk egy rövid imát a műszerfalra dőlve, miközben a szemfüles járőrök lecsapnak mögöttünk egy bizonytalanul parkoló Daciára. Érzem, ahogy Isten keze lassan ránehezedik a vállamra, aztán barátságosan meglegyint. Lenyalom a pengéről a zsírt, zsebre teszem a tükröt. Isten szaga villámgyorsan az agyamig ér, lustán átnézek a falakon. Kiszállok, aztán rászakadok az égre.

Koromnál fogva meglehetősen korlátozott azoknak a helyeknek a száma, ahova kiskorú kísérő nélkül beléphetek, de azok legalább stabilak, megvan a saját piszoárom a homlokmagasságban kikoptatott csempével, nem kell egész éjjel felturbózott kamaszokat néznem, akik időről időre végigsöpörnek a tekintetükkel, mint egy próbaidős fegyőrt az életfogytosok, aztán egy félmosollyal elfordulnak, és már nem is emlékeznek rám.

Nem, vannak rendes helyek, ahol ilyen védett korban lévő, félig masztodon, félig rénszarvas habitusú alakok elüldögélhetnek egy sarokban, na jó, nem az asztaloknál, de közvetlenül a mosdó ajtaja előtt, ami ugye több szempontból még izgalmasabb is.

Hajnali kettő körül aztán már jut asztal is, és hozzá társaság, bár ekkorra már általában mindegy, de most nem, valahogy lassabban fog rajtam az átok, és majdnem józanul szemlélem, ahogy a szemben ülő naiv művész göcsörtös mutatóujjával az arcom előtt hadonászik, és boldogan ordítva közli: "Orrszőrkorpa." Befelé nevetek, csak a bal szemem táncol. Egy nagy, fekete semmit képzelek el, ahogy lelki kezeimmel belelököm az imbecillis tréfamestert, aki eközben, megcáfolva minden statikai feltételezést, meghatódva zuhan a földre székével együtt, és magával ránt egy születésnapi bulit tartó szociológus évfolyamot. Tizenhat leendő szociológus egyetlen kupacban. Ökölnyi langyos sör egy visszaválthatatlan üvegben. És persze a megbeszélt vérrög, ahogy kúszik felfelé a könnycsatornán.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.