Para

Kovács Imre: Én

  • 1997. július 31.

Egotrip

Itt van vége, elfolyó, semmis csík a végtelen, lezárhatatlan, bebeszélős nyál, nehogy már én legyek... ugye?! dehogy. Bevégeztetett, elviszik Bélát, mint a macskát szarni, halott, nehogy már te mondd meg, ugye halott?! Lassú tűz, ikes igék, bevállalt mondatok, én hoztam ide, amikor... amikor persze. Van egy ilyen rettenetes pillanat, ránk hűl, szinte nekünk kell azonosítani, felismerni, mintegy, mondjuk, hogy Béla, persze, te vagy, nyugodjál békében, milyen jó, felismerő verseny meg ilyenek.

Itt van vége, elfolyó, semmis csík a végtelen, lezárhatatlan, bebeszélős nyál, nehogy már én legyek... ugye?! dehogy. Bevégeztetett, elviszik Bélát, mint a macskát szarni, halott, nehogy már te mondd meg, ugye halott?! Lassú tűz, ikes igék, bevállalt mondatok, én hoztam ide, amikor... amikor persze. Van egy ilyen rettenetes pillanat, ránk hűl, szinte nekünk kell azonosítani, felismerni, mintegy, mondjuk, hogy Béla, persze, te vagy, nyugodjál békében, milyen jó, felismerő verseny meg ilyenek.

Aztán a külföldi utak: Iraklion, Lisszabon, Miskolc, láthatási engedély, kipécézett apák és meglovagolt pillanatok. Én tényleg befizettem, nekem ne tessék mondani, hogy halálprés meg ilyenek. Úgy félek, bírók jönnek, ha nem, meg ülnökök, leveszik rólam a dzsekit, sőt annyira fáj, annyira megremeg, sehol a harmónia, amit pedig évek óta, hogy ne mondjak sokat, évek óta, vagy talán még régebben, kolibri őrjöng, kis szárnyával verdes, akár a felejthetetlen motor. Ölni.

Tóni, maga nem az én postásom... Jó, kelletlenül megbocsát a telhetetlen én, aki mindig, végül is születésnap, ünnepszerű másnap, gyertek ti is, kidobott vörösboros üveg a játékterem előtt.

Brassói aprópecsenye, pulykából, lehetetlen, pedig dehogy, hostess, stewardess, madness, sokan vagyunk kevesen, lépegetünk, kortyolunk, nyelünk, de be ne férjen, bólint az éhes terminátor, itt a filmed, nyelhetől, majd én megrendezem, kimegyek eléd, nézem, ahogy leszáll a géped, tolom a lépcsőt, rajta leszől, milyen jó, így lejönni, ugye?!

Igenis, van ez a nő, senki sem a postása, önálló entitás, születésnapja van, boldog, nevetnek ám a nyugdíjasok, igazi örömünnep az Eldorádóban, kacag az apró kohász, a mi kutyánk kölyke, fáradt, leadhatatlan olaj.

Gondold végig, ahogy zuhansz, emeletenként egy pillanat.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.