Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. február 26.

Egotrip

Boci sajt érkezett a szemközti kis közértbe, meg az a fajta nyalóka, amit utoljára a hetvenes években lehetett kapni, kerek, lapos, fehér alapon színes virág, körben pedig sárga, és idővel lejön a nyeléről. Innentől szopogatós cukorként funkcionál, de az íze inkább a szintén klasszikus citrompótlóéra emlékeztet, annak kissé túl erőteljes garati felhangját leszámítva.

Boci sajt érkezett a szemközti kis közértbe, meg az a fajta nyalóka, amit utoljára a hetvenes években lehetett kapni, kerek, lapos, fehér alapon színes virág, körben pedig sárga, és idővel lejön a nyeléről. Innentől szopogatós cukorként funkcionál, de az íze inkább a szintén klasszikus citrompótlóéra emlékeztet, annak kissé túl erőteljes garati felhangját leszámítva.

A lényeg azonban a Boci sajt, ez a fogkrémes tubusba töltött ömlesztett csoda, amelynek adalékanyagait még most sem mertem megnézni, de gondolom, csak a szokásos, finom E1029 és a lágy, zamatos E3107. Ezen utóbbit a Halálhajó című film stáblistáján láttam, de mint mellékszereplőt, viszont maga a termék, a Boci sajt tökéletes, legalábbis múlt éjjel rajtakaptam Iimet, amint lámpaoltás után kilopakodott a konyhába, és kenyér nélkül, tubusból hódolt szenvedélyének, szívta a sajtot, aztán bűntudatos képpel óvakodott vissza. Azt állítja, hogy a Boci sajt messze jobb, mint a Cheeglar Muadib, ez a csak Tunéziában fellelhető rokfort, amit a megszületése előtt anyja testéből kimetszett kecskeembrió bőrében érlelnek, és csupán azokban az években szabad elkészíteni, amikor a Jupiter, a Mars és a Plutó egy vonalban áll, természetesen a Naphoz viszonyítva, kimozdítva ezáltal néhány ezer kilométerrel a Naprendszer tengelyét, mert ha nem, akkor a rajtakapott illegális Cheeglar Muadib-készítőnek pálmafát ültetnek a mellszőrzetébe, a sajtot pedig megetetik a kormányköltségen odautaztatott európai újságírókkal.

Én nem értek a sajtokhoz, de a Boci sajtot magam is kedvelem, bár ölni mondjuk nem ölnék érte, de amikor téliszalámiba csavart szalonnás marhaszemet csinálok, mindig ezzel locsolom be, mert a Camping fantázianevű, ugyancsak ömlesztett anyag kicsorog, a szilárdabb változatok pedig nem emelik ilyen egyenletesen a csarnokvíz pikáns ízét.

A Boci sajt azonban nem olcsó, a fentebb már szemköztiként jellemzett közértben 127 forint, ami azért erős, ennyiért szénkefét lehet kapni, de mindegy, az ember többet is megtesz a családjáért, mint megtudtam, négy darab jött összesen, egy arab szállító hozta, állítólag most már valahol vidéken készítik francheese rendszerben.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.