Para

Kovács Imre: én

  • 1999. november 11.

Egotrip

Ezt csak azért írom, mert magam is elborzadtam attól, amit a múlt héten írtam, úgyhogy engedtessék meg nekem egy csipetnyi önreflexió, mintegy űzni a démont, unalmat, igazságot el.

Kacagva ébredtem, aztán még rátettem egy lapáttal.

Ezt csak azért írom, mert magam is elborzadtam attól, amit a múlt héten írtam, úgyhogy engedtessék meg nekem egy csipetnyi önreflexió, mintegy űzni a démont, unalmat, igazságot el.

Végül is a belső pokol, amit neves szerzők sikeres ponyvákban már annyiszor megénekeltek, csak egy félhülye, Baba utcai értelmiségi manír, az igazi pokol egyszerre kívül és belül, de erről most nem, mert szerves fogadalmam köt ahhoz, hogy vidám dolgokról értesítsem Önöket így halottak és nevem napja után. Mert igenis vannak az életben szép dolgok, gondoljunk csak a karácsonyfára, a húsvéti nyuszira vagy a legutóbbi időközi választások eredményére.

De most a reggelekről.

Felkeltem, a szokottnál némileg később, de Iim idejénél hamarabb, mégis azt láttam, hogy nyitott szemmel egérkedik szemben, a takaró fedezéke mögül. Innentől kiestem a ritmusból, de kíváncsian vártam, mi lesz, mindaddig, míg meg nem hallottam a matávos kávéfőző szörcsögését, lekéstem tehát, lekéstem erről is, pedig a napirend azt követeli, hogy ébredés után megkérdezzem: kávét vagy teát?, de most akkor le vagyok késve, mi jöhet még, gondoltam, mi jöhet, de a szellőztetés és a távkapcsoló megkeresése szerencsésen kizökkentett ebből.

Ez persze nem rombolta le vidámságomat, hideg front, gondoltam, hideg front lehet, attól szoktam sokáig aludni, és attól ébredek vidáman, úgyhogy felültem, és megkérdeztem Iimet: tegyek-e bele szlovák konyakos bonbont, vagy maradjunk a szokásos egy cukor, kis tejszín dolognál, amit úgy szeret.

Odakint megint öltek, félórás volt a nappal, halállal terhes, és minden frissdiplomás rendező kameráért üvöltött, olyan, de olyan volt az ég, a tenger összeizélt a földdel, a fény pedig a sötétséggel bagzott, mintha a végítélet nagy órájában blokkolnia kéne a műszakot, és megint igaz lett a sóhaj: nem érdemes, nem érdemes.

Iim nem kért a szlovák nyalánkságból, maradt a szokásosnál, én meg kimásztam a konyhába, hogy a lefőtt kávét csuporba öntsem és behozzam, ahogy már ilyenkor szokás, kék műanyag tálcára rakva, méregzöld bögrében, arany kanállal az egész vidám reggeli baszást.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.