Para

Kovács Imre: Én

  • 1997. november 6.

Egotrip

Platina orrnyálkahártyára gyűjtök, gyömöszölöm a lét a cserépkrokodilba, amit Balatonarácson vettem egy szabadidő-shopban még a nyáron. Ilyen viccesre van véve a figura, magából kivetkőzőfélben lévő gyík frivolan visszanéz a válla fölött, közben teli szájjal nevet, már amennyire ez az aligátorszabásúaknál lehetséges, a tetején meg van egy nyílás, amin bele lehet dobni a pénzt, de az igazi truváj, hogy alul kerek lyukban végződik, ilyeténképpen ha megtelik, nem kell (ó barbarizmó) földhöz vágni, hogy kinyerjük belőle az összegyűjtött javakat, hanem elég kipattintani a gumiajtót, és máris számolatlanul hullik alá a pénz.

Platina orrnyálkahártyára gyűjtök, gyömöszölöm a lét a cserépkrokodilba, amit Balatonarácson vettem egy szabadidő-shopban még a nyáron. Ilyen viccesre van véve a figura, magából kivetkőzőfélben lévő gyík frivolan visszanéz a válla fölött, közben teli szájjal nevet, már amennyire ez az aligátorszabásúaknál lehetséges, a tetején meg van egy nyílás, amin bele lehet dobni a pénzt, de az igazi truváj, hogy alul kerek lyukban végződik, ilyeténképpen ha megtelik, nem kell (ó barbarizmó) földhöz vágni, hogy kinyerjük belőle az összegyűjtött javakat, hanem elég kipattintani a gumiajtót, és máris számolatlanul hullik alá a pénz.

Ez persze illúzióromboló, mert az adok-kapok elv sérül, hiszen amikor a cserépállatot még ténylegesen fel kellett áldozni, legalább volt valami tétje az akciónak: pénzt kapok, cserépmalacot török, de hol van ez már.

Kipattintom az ajtót, kiszórom a pénzt. Nem túl sok. Tizennyolcezer-hatszázvalamennyi, ezért nem adnak olyat, amilyet szeretnék, de már kint van.

Az ablak előtt végső nagyvonaglását éli a díszbab, leveleitől megfosztva kapaszkodik az erkély rácsába, és neveli egyetlen termését, egy elfajzott hüvelyt. Már napok óta vitatkozunk, hogy melyikünk szüreteljen, Iim szerint ez a férfi dolga, szerintem meg nem.

Õ most egyébként nincs itthon, egyedül ülök a világosbarna padlószőnyegen, előttem pénzhalom, várom, hogy felhívjon, ilyenkor olyan nyimnyám vagyok, egy elesett poénvadász, figyelem a lift hangjait, közben meg szól a Kossuth rádió, de az is olyan nyamvadtan, szánalmasan, mintha, pedig dehogy.

Az összeg kecsegtető, kifejezetten csábít nem célszerű hasznosításra, olyan esetlenül nem kerek részben, részben pedig igenis, pont öt és félszer annyi, amennyi kellene, ha nem lenne meg az elhatározás.

Behúzom a függönyt és felkapcsolom a világítást. Huszonötös izzók egy vajszínű foglalatban. Kalácsot adok a kutyának tükörtojással, visszafogottan fűszerezve. Eszi. Aztán hallom, ahogy iszik. Engedek vizet. Leeresztem. Kinyitom az ablakot. Felveszem a telefont.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.