Seres László: Dekóder

  • 1997. november 6.

Egotrip

Már megint olaj, illetve még mindig, újra és újra, hol régi, hol új ismerősökkel, cégekkel, fb- és it-tagokkal - olyan ez, mint egy véget nem érő tévés szappan-rémálom. A hatalom olyan olajozottan működik, hogy egy árva homokszem sem kerülhet a sok megkent szereplő közé. Borulni pláne nem borulhat egy ekkora baráti bili, amit tág értelemben "kormányzatnak" nevezünk, legfeljebb időnként közbejön egy kis médiarumli, kis nyomozás, vámeljárás, csempészés, vámtartozás, okirat-hamisítás, adósíbolás, leszámolás, ilyenek; az vesse rájuk az első olajvezetéket, aki nem akart mindig is hto-val visszaélni és sok pénzt csinálni. Ha az ember elég ügyesen él vissza, akkor kisebb a valószínűsége annak, hogy rajtakapják, mint annak, hogy egy kanadai fogadáson az emberrel barátságosan kezet ráz egy volt gettóparancsnok, vagy hogy az ember brüsszeli házában megtalálják a néhai családját.

Már megint olaj, illetve még mindig, újra és újra, hol régi, hol új ismerősökkel, cégekkel, fb- és it-tagokkal - olyan ez, mint egy véget nem érő tévés szappan-rémálom. A hatalom olyan olajozottan működik, hogy egy árva homokszem sem kerülhet a sok megkent szereplő közé. Borulni pláne nem borulhat egy ekkora baráti bili, amit tág értelemben "kormányzatnak" nevezünk, legfeljebb időnként közbejön egy kis médiarumli, kis nyomozás, vámeljárás, csempészés, vámtartozás, okirat-hamisítás, adósíbolás, leszámolás, ilyenek; az vesse rájuk az első olajvezetéket, aki nem akart mindig is hto-val visszaélni és sok pénzt csinálni. Ha az ember elég ügyesen él vissza, akkor kisebb a valószínűsége annak, hogy rajtakapják, mint annak, hogy egy kanadai fogadáson az emberrel barátságosan kezet ráz egy volt gettóparancsnok, vagy hogy az ember brüsszeli házában megtalálják a néhai családját.

Ha el akarjuk kerülni a felelősségre vonást, akkor nem elég mondjuk bulikon lefényképezkednünk a belügyminiszterrel - jól tudjuk, hogy az ilyenfajta látványos akció sem véd meg attól, hogy a) mindenki bűnösnek, az alvilág fejének tartson; b) ismeretlenek távirányítással több száz puzzle-darabot robbantsanak egyéniségünkből és drága dzsipünkből. Darabokra szaggattatol. Nem, ha megúszásra játszunk, akkor kellő szinten kell visszaélni.

Kellő szintet úgy érünk el, ha ismerjük a kellő szinten lévőket, lehetőleg régről. Ha vagyonra és az ezzel járó titkos társadalmi elismertségre vágyunk, kevés a vállalkozói szellem: barátokra és posztokra van szükségünk. Aktuális barátokra, akik virtuális posztokra raknak. Jó, még így is elkaphatnak, ez sem garancia, csak feltétel, de a barátok hálózata nagyjából-egészében megmaradhat. Ma már persze nem a Toldi Gimnázium meg a fél történész rokonság a haverság fokmérője: az egész eleve a KISZ KB-ban vagy a volt BM adattárának vezetésénél kezdődik. Egy baráti fb-vel, it-vel érdemes jóban lenni. A mai sikeres vállalkozó helyreállítja a keleti piacokat, erősíti a népek barátságát, szüntelenül fejleszti tudását, ahol tud, segít, anyagilag is megbecsüli az idősebbeket, szereti és védi a villája előtti természetet, és úgy él, hogy méltó legyen a felügyelőbizottság vagy az igazgatótanács tagságára.

Szekeres Imrének persze igaza van, amikor azt ajánlja MSZP-s frakciótársainak, hogy lehetőleg kerüljék az it- és fb-tisztségeket - csak az indoklás, az érdekes egy csöppnyit. Azért bír ugyanis önmérsékletre a frakcióvezető, mert "még az it- és fb-tagok számára is sokszor átláthatatlanok egyes cégek ügyei". Ami kicsit különös, de legalább őszinte dolog az Imre részéről: nem azzal jön, hogy gyerekek, ne má´ bazeg, választás jön, oszt annyi, vagy mint a Sanyi, hogy felköp és alááll, nem. Az indoklás üzenete: ki a túró tudja, hogy mi történik egy olyan cégnél, amit mi felügyelünk és igazgatunk? Hát átláttunk mi valaha bármit is?

Lapzártakor ott tartunk, hogy csak az olajvezetékeket meg a konkrét szivattyúkat kezelő szak- és segédmunkásság van képben egy mai olajfirma export- és importtevékenységéről, ők legalább tudják, hogy x hektó ment ki Szlovákba, aztán láss csodát, x a köbön jött vissza Szlovákból, kissé szőkítve, de legalábbis melírozva. Egy it- vagy fb-tagnak erre persze nem lehet rálátása, hát honnan tudná ő, az egyszerű bankelnök, tanszékvezető tanár vagy mai kormánybiztos, hogy mi zajlik egy ilyen energia- vagy olaj-rt-nél, ahová ő véletlenül bekerült, ahol tinédzserek az ügyvezető igazgatók, ahol ovisok a könyvelők, és ahol fiktív titkárnők főzik a virtuális kávét? Ki tudja, mi történik az ember körül, miközben azzal van elfoglalva, hogy történjen valami? És ki tudja, hogy történik-e bármi is?

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.