Eörsi István: OptiPista (Jámbor óhaj)

  • 1997. november 6.

Egotrip

Olaszországi csavargás októberben: csak e cikk megírása szempontjából szükséges mértékben részletezem gyönyöreit, hogy ne fájdítsam olvasóim szívét. Nem írok Páduáról, Luccáról, Nápolyról, sem a nápolyi öböl fürdőhelyeiről -sorolhatnám oldalakon át, hogy mi mindent hallgatok el merő emberszeretetből.

Olaszországi csavargás októberben: csak e cikk megírása szempontjából szükséges mértékben részletezem gyönyöreit, hogy ne fájdítsam olvasóim szívét. Nem írok Páduáról, Luccáról, Nápolyról, sem a nápolyi öböl fürdőhelyeiről -sorolhatnám oldalakon át, hogy mi mindent hallgatok el merő emberszeretetből.

Este érkeztem Mantuába. Az egyik oldalsó városkapun át bejutottam egy középkori várba. Innen a kanyargó, szűk utcák a reneszánsz főtérre, a Piazza Sordellóra vezettek. A különböző korszakok stílusjegyeit egymással összebékítő döbbenetes dóm, néhány csipkézett oromzatú fél évezredes építmény és a lenyűgöző méretű hercegi palota között csak úgy nyüzsögtek a bennszülöttek és turisták. Szerencsémre még akadt egy szoba a főtér menti kis hotelben, így hát ott maradtam éjszakára.

Másnap gyér kultúrtörténeti ismereteimet kibővítendő ellátogattam a vár épületében az inkvizíció kínzóeszközeit bemutató múzeumba. A bejárat közelében roppant méretű rajz: egy férfi lóg fejjel lefelé, szétfeszített lábait póznákhoz láncolták, két hadfi pedig éppen fűrészeli kétfelé; a fűrész fogai eltűntek már az áldozat alfelének vájatában. Tovább haladva szorító és nyújtó szerkezeteket vehettem szemügyre, az emberi szellem találékonyságának ékesszóló bizonyítékait. A székek, a karfák, a kéz- és lábbilincsek pántjai szöggel kiverve, a nyújtópadok csakúgy. Különösen tetszett egy elmés szerkezet, amely a szöges padra láncolt eretnek torkára is szöget szorított. Ezt az inkvizíció szolgája hátulról egy tekerőalkalmatosság segítségével addig tolhatta befelé, míg át nem fúrta a teológiai szempontból problematikus nézeteket valló személy torkát. Az eszközt egy rajz egészítette ki: ezen látható volt a kínzó és a kínzott, továbbá a kínzóeszköz végénél egy szerzetes, papírral és pennával, amint igen figyelmes, mondhatni, áhítatos arccal vár a lelki megigazulásra.

A múzeumból ismét a főtérre battyogtam, megnéztem két templomot belülről is, megcsodáltam a dóm klasszikus formáit, az öt hajót elválasztó korinthoszi oszlopokat, de közben nem mentek ki fejemből a kínzóeszközök. Legalább a kis hüvelykszorítót magammal hozhattam volna a zsebemben. Akkor egyszerre élvezhetném a mantuai látnivalókat: a kifinomult ízlést sugárzó építmények és műalkotások mellé odakívánkozik egy kis emlékeztető azokról a meghitt ceremóniákról, amelyek nélkül nem működhetett volna olyan zavartalanul az emberiség kultúráját nagyvonalúan előmozdító pápai hatalom. Az általa kifejtett pompa, a gazdagság felhalmozásának és élvezetének krisztusi szempontból amorális rendszere és módszerei segítettek életre hívni a reformációt, mely fellépése pillanatától kezdve új lendületet adott a XIII. század óta működött inkvizíciónak. De vajon a protestantizmus nem épp itt, az inkvizíció tőszomszédságában, egyházi védelem alatt bimbózott ki a legbűvöletesebben? "Itália festői talán sokkal hatékonyabban vitáztak a papsággal, mint a szász teológusok. Tiziano festményein a virágzó hús színtiszta protestantizmus. Vénuszának ágyéka sokkal alapvetőbb tézis, mint azok, amelyeket a német barát tűzött ki a wittenbergi templomkapura."

Sokszor eszembe jutottak Heinének ezek az 1835-ben írott sorai, miközben az itáliai művészet remekműveit csodáltam. Például a római Santa Maria sopra Minervában Michelangelo feltámadt, keresztes Krisztusával szemközt. Ez a Krisztus valóban Michelangelóé: meztelen antik isten, egy a férfiszépségre különösen fogékony művész márványba foglalt álma. Később valamelyik pápa ágyékkötőt adatott rá, más színű márványból, ami művészi szempontból merénylet ugyan, de éppen arra irányítja a figyelmet, amit titkolni szeretne: hogy Michelangelo szobrán a feszülő izomzat fellázadt a hely szelleme ellen. Mivel egy római útikalauzból arról értesültem, hogy Sebastian del Piombo festő ennek a Krisztusnak a márványtérdeit többre becsülte Róma valamennyi építményénél, lelkiismeretesen megcsodáltam a térdeket is.

Szállásomon elolvastam egy német szakdolgozatot a szóban forgó építményről. Ez a dominikánus templom, amelyet annyira csodáltam, az ellenreformáció központja volt. III. Pál pápa idején, 1542-től e falak közt ülésezett hetente a szent inkvizíció, hogy összeállítsa a tilalmas könyvek listáját. A könyveken kívül eretnekeket is megégettek itt a kíváncsi nép nagy örömére. 1571-ben V. Pius szintén a Santa Maria sopra Minerva dominikánusaival készíttette el a bűnös könyvek újabb listáját. Ebből a rendből kerültek ki ugyanis az ellenreformáció élharcosai, akiket - talán nem is kedvük ellenére - isten kutyáinak (Domini canes) becézett a műkedvelő etimológia. És bár később a jezsuiták buzgalma hátrébb szorította őket, a Galilei-pert még itt rendezték meg, ebben a kellemesen középponti fekvésű, szépséges épületben 1632-ben.

Olvasás közben hasonló érzés fogott el, mint korábban Mantuában: élvezhető-e gondtalan lélekkel a szépség, amely a pápaság szellemi börtönében keletkezett? Feltámadt bennem a jámbor óhaj, hogy bárcsak kiállítanának néhány kínzóeszközt valamennyi michelangelós, tizianós templom egy-egy mellékhajójában. Látványuk éppúgy nem csökkentené az áhítatot, ahogy a dohányzás gyönyöreit sem mérséklik a nikotin ártalmasságát a lelkünkre csomózó hatósági intelmek. Az esztétikai élményt pedig az összefüggések felismerésének boldogsága még el is mélyítené.

Ja igaz: szállásom felé a Campo dei Fiorin, a Virágok terén haladt át utam. Közepén egy szerzetes-szobor, Giordano Brunóé, akit itt égettek el 1600-ban. Ez a tér délelőttönként nagy virág- és gyömölcspiac. Ingeborg Bachmann osztrák költőnőnek feltűnt, hogy a szemetesek minden szombaton a szobor előtt égetik el a heti hulladékot. "Ismét felszáll a füst és lángok tekeregnek a levegőben. Egy asszony kiabál, a többiek vele ordítanak. Minthogy a lángok az erős fényben színtelenek, nem látható, hogy milyen magasra és milyen irányba csapdosnak. De a talapzaton a férfi tudja ezt, és mégsem von visza semmit."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.