Para

Kovács Imre: Én

  • 1997. november 27.

Egotrip

A Nincs Pardonban nincs csapolt sör. Ez így hülyén hangzik, de fontos leszögezni, mert egyszer azt írtam, hogy van, azóta pedig folyamatosan ezzel szívatnak, ha arra járok, elég csak leülnöm, rögtön jön a kérdés: finom a csapolt sör, he-he-he? Tök jó vicc, én is velük nevetek.

A Nincs Pardonban a hétfő este a legjobb, olyan a hangulat, mint a Rákóczi-kriptában november 7-én délután, én vagyok ott, meg Benedek Elek, de mi legalább nagyon, jó napot kívánok, kérek egy mentholos Amstelt, nevetünk, legalábbis befelé, milyen rohadtul szórakoztató, milyen rettenetesen szellemes, összekacsintunk, aztán tovább nyiszáljuk a halhatatlan lelkünket, tudva tudván, hogy nem is mentholos, csak Pils típusú, de mégis milyen jó tréfa, merthogy a zöld mást jelent cigiben és sörben, erre birodalmat lehetne alapozni, röhejes átfedés, ostoba vendég, én vagyok, bocsánat, tudom, nincs csapolt sör, kacagás, fogjuk egymás hasát, még egy sört, igen, mentholos, bárhangulat, lennék bár bárhol, vigyél el, könnyű szélhűdés, ne bénuljak le egészen, legyen egy részem, ami még tud ölni, önkezével véget vetni, sebaj, hogy vihart arat.

A Nincs Pardonban nincs pardon, meg csapolt sör, de szerintem erről már szóltam, nem vicces, nem kell nevetni, rohadjatok meg, önző, kis-stílű szociopaták.

Ilyenkor aztán megtelik az ég, csillagok vannak, meg hold, meg az apró, világító testek közötti sötétség, ami azért - lássuk be! - beszivárog a lét-nemlét fránya össztüzébe. Nekem is véradó a lányom. A kevesebb több lett volna. Egy nagy, hihetetlenül szöges bakanccsal táncolnék az aurátokon. Aztán küldjetek olvasói levelet, aztán álljatok elém a sorba, aztán legyen a ti mitrális billentyűtök olyan selejtes, mint az enyém!

A Nincs Pardonban nincs csapolt sör. Azért ilyenkor jól leülök, aztán gondolkozom, lehet, hogy most jön be a gondolat. Ilyen már volt egyszer, apám beszélt a fodrásznőkről, lassú, kimért mondatokban nevezte meg a megnevezhetetlent, a lábamon seb volt, és én azt hittem, hogy meghalok, de apám csak mondta, amit mondott, meg kellett volna ölnöm.

Húsz éve már.

A Nincs Pardonban nincs csapolt sör, apám él, a lányom ijedten makogja a telefonba, amire az anyja betanította, hogy nem szeret nálam lenni, nem jön többé. Nem végeztem semmit el, nem viselem tovább az ember nevet.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.