Legát Tibor: Pop

  • 2002. április 11.

Egotrip

Ritkán iszom, de akkor nagyon. Ritkán mozdulok ki otthonról, de akkor részegen. Akik nem ismernek, alkoholista szarnak ismernek. Szerencsére a rajongók ilyenkor otthon ülnek, és a lemezeimet hallgatják.
Ritkán iszom, de akkor nagyon. Ritkán mozdulok ki otthonról, de akkor részegen. Akik nem ismernek, alkoholista szarnak ismernek. Szerencsére a rajongók ilyenkor otthon ülnek, és a lemezeimet hallgatják.

A hátsó ülésen egy nímand, aki Halász Péter titkáraként mutatkozott be, Magda Marinko öccse, két filmrendező meg egy kiugrott pap, Gézának hívják. Én a sofőr mellett, ölemben valami Maja nevű tizenhat éves csaj. Azt állítja magáról, fotómodell és táncosnő, azt állítom róla, a lányom és a szeretőm. A csomagtartóban a Blikk fotóriportere és három cigányzenész.

Klasszikus kompánia, Bulgakov tollára való. Mint ahogy az este további része is.

Idegen pálya, a *** Múzeum felé vesszük az irányt, írók tartanak felolvasóestet, utána diszkó. Farkasbundát és Ray Ban napszemüveget viselek, kisujjamon halálfejes pecsétgyűrű, fejemen kínai alsógatya. Kérdem a taxist, ismeri-e a hetvenegyes Bowie-lemezt, a Hunky Doryt? Ismeri-e Marc Bolant? Ian Huntert? Brian Connollyt? Brian Enót? Bryan Ferryt? Brian Jonest? Legalább Brian Epsteint, bazmeg! Egyre csak azt mondja, nem, nem, nem. Megkérdem, fagyos téli hajnalon nyert-e már emblémás zoknit betelefonálós műsoron? És elment érte a város másik végébe? És hordja? A gyerek? A kisebbik? Egy van csak? Még?

Valamit morog, csak a köcsög szót értem, keze a CB-rádión matat, de egy ropogós kétezres megállítja.

Steve Harley And Cockney Rebels névre kérek áfás számlát.

Odabent hosszú asztalnál az írók, előttük vázák, ropik, sörök. Korombeliek.

Egyikük panyókára vetett, madárszaros Bundeswehr-dzsekiben a saját szövegével birkózik. Folyamatosan motyog, néha elakad, de annyit azért megértek, hogy Mari... hasis... úttörőtábor... apám Skoda 100-asa... Amszterdam... Ibolya presszó. Ja, és persze Prága. Többször is.

A felolvasás végén mindenki bólogat. Van moderátor, ő is motyog. Feltűnő, hogy teljesen kiszámítható gesztusait a közönség mosollyal értékeli. Olyan összekacsintóssal. Mint amikor a hatvanas években Arkagyij Rajkin, a közkedvelt szovjet humorista azt mondta: "Válámi ván..." Mindenki tudta, mikor mondja, de nem ez volt a fontos. Szerették.

A moderátort is szeretik.

Engem nem szeretnek.

A tizenkettedik tequila még aranyból van, a tizenharmadik is. A tizennegyediket elissza előlem Halász Péter titkára, a tizenötödik mint a kő.

Nemrég hallottam egy történetet, nektek adom. A kilencvenes évek közepén fiatal költők bújtak elő az egyetemi előadótermekből, szépek voltak, illatosak. Folyóiratukra egy alapítvány adott pénzt, éppen annyit. Az utolsó szám nem jelent meg, mert közülük az egyik eltapsolta a nyomdaköltséget. Ha elissza, kártyázza, ringyózza, nincs történet. De ő konyhabútort vett belőle. Konyhabútort.

Nem bízhatsz senkiben harminc alatt.

Mellettem egy különösen ellenszenves fiú, aki zsíros, hosszú hajával úgy néz ki, mint Noddy Holder a Slade-ből, bort követel. Noddy Holdernek azért nem voltak ennyire proli vonásai, pedig.

Közlöm vele.

Leszólítok egy költőnőt, akit múltkor a tévében, egy éjszakai beszélgetős műsorban láttam. A nő szerepe a médiában.

- Pardőz, csak nem Miss ´81-hez van szerencsém?

- Ilyen öregnek látszom?

- Én a nyolcvanegy eladott verseskötetére gondoltam, asszonyom. Tán tévedek? Nem magát mérik a Rákóczi téri kilós könyvesboltban 1900 forint helyett harmincért? Did you wanna be a rock and roll star, baby?

Remegni kezd, eltorzul az arca, zsigerből reagál:

- A kurva anyádat!

- Az enyém nem volt az - válaszolom rutinosan, erre zavarba jön.

Többen figyelmeztetnek, jobban tenném, ha hazamennék.

A tizenhatodik tequila, mint a vér, a tizenhetedik, mint a sár, a tizennyolcadik kommersz barack, a tizenkilencediknél elfogy a pénzem, a huszadikra meghív egy nagyon beteg férfi. Szája cserepes, széntabletta-fogai vannak, szürke ínye. Büdös. Nagyon büdös. Az egyetlen a társulatból, aki valóban írt regényt, és aki még nálam is részegebb.

- Popsztár - mondja, de nem rám, hanem a sarokban sütkérező tárcaakrobata és megélhetési paranoiás felé mutat, akit nagy seggű, kordnadrágos lányok, miskinek, lakájok és hiénák vesznek körül. Megpróbál integetni - húú -, aztán magára önti a tequiláját, és rám az enyémet. Húú. Érzem, primadonnásra akarta venni, mégis rekedt röfögés lett csupán. Szónoklatba kezd.

- Akinek közönsége van, olyan, mint a tábortűz: kettőn áll. Ha nem rakják, nem lobog. Mókuskerék. Aranyköpések mindenfelé. Mindenkinek. Mindig. Folyamatos bizonyítási kényszer, mert különben körbeállják és lehugyozzák. Le se szarják. Akkor meghal. Tudod, mi a különbség közted meg a vén fasz között?

- Gondolom, semmi.

- A te önimádatod csak álca. Tudod, mennyire megalázott és kiszolgáltatott vagy, ebből merítesz erőt. Tisztában vagy vele, szart csinálsz, és ez fájdalmat okoz. ´ viszont csak egy dolgot álcáz, a tehetségtelenségét. És nézd, mennyire ügyetlenül! Nézd, mennyire élvezi, ahogy olvasottságával henceg. Névmágia, szójátékok, sziporkázás. A kis hülyék persze beérik ennyivel.

- És a nagy hülyék? Te?

- Tudják, tudom, nemcsak az írás marad meg, hanem minden. Az is, ami kimondatlan.

Most úgy érzem, mintha jéggel kenték volna be a nyakamban lógó aranykeresztet.

- Neki is volt közönsége - ennyire futja.

- Neki, neki! Belőle tökéletesen hiányzott mindaz, amit úgy hívunk, emberi értékek. Ha jobban tetszik: önzés. Ezt a közönség nem érthette meg, ezt halandó nem foghatja föl. Pedig ez a lényeg. És kizárólag csak ez.

Tudom, most arra vár, azt mondjam neki, mester, és a szerencsétlen nem is sejti, ezzel a képébe vágnám: "Te sem vagy különb!" De aztán meglátom, nadrágja árnyékot vet, és nagyon megsajnálom.

Bepisált. Észrevétlenül, mint egy angyal.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.