Pálya a magasban (A távolságot mint üveggolyót... 5.

...levegőben)

  • Zeidler Miklós
  • 2007. augusztus 9.

Egotrip

A távolságot mint üveggolyót... 5. ...levegőben 1783. szeptember 19-én a versailles-i palota parkjában három kétségbeesett jószág, egy kacsa, egy kakas és egy bárány statisztált ahhoz a mutatványhoz, amely még a kényes ízlésű XVI. Lajos tetszését is elnyerte.

A távolságot mint üveggolyót... 5.

...levegőben

1783. szeptember 19-én a versailles-i palota parkjában három kétségbeesett jószág, egy kacsa, egy kakas és egy bárány statisztált ahhoz a mutatványhoz, amely még a kényes ízlésű XVI. Lajos tetszését is elnyerte. A főszereplő egy különös repülőszerkezet volt: rugalmas anyagból készült hatalmas, tojásdad kupola, melynek magassága a 19 métert is elérte. Rajta vesszőkosár függött, ebben várták sorsuk beteljesedését a kiválasztottak. A ballon már felszállás közben megsérült, így alig érte el az 500 méteres magasságot, máris süllyedni kezdett, s néhány perc múlva az egész alkotmány jó két mérfölddel arrébb lezuhant. Bár az állatok valamennyien túlélték a kirándulást, az uralkodó őrültségnek tartotta, hogy a szerkezet embert is szállítson. A bárányt - kárpótlásul az átélt izgalmakért - a királyi állatsereglet fogadta be, itt élte le hátralévő éveit teljes kényelemben. A kakas és a kacsa nem részesült hasonló jóvátételben; nekik a repülés, úgy tűnik, a munkakörükhöz tartozott.

A Montgolfier testvérek, Joseph és Étienne - mert hiszen az ő léggömbjükről van szó -, már több mint egy éve kísérleteztek a vadregényes Ardéche-ben, szülővárosuk, Vidalon-les-Annonay környékén, ahol családjuk, mely már a 14. század óta papírgyártással foglalkozott, közel száz éve virágzó papírmalmot üzemeltetett. A két fivér a cég hírnevének öregbítésén is fáradozott, amikor papírból és selyemből készült golyóbisaikkal az égbolt meghódítására törtek.

A repülő ballon híre azonnal bejárta Franciaországot, és bekerült a korabeli világsajtó - ekkor még viszonylag lassú - vérkeringésébe. Egy hónappal a versailles-i kísérletet követően - a királyi neheztelés ellenére - Jean-Francois Pil‰tre de Rozier, aki maga is Montgolfier-ék "csapatához" tartozott, Párizsban mégiscsak vállalkozott a felszállásra, igaz, 2200 m3-es, kipányvázott léggömbjével csak 81 méterig emelkedett. Ám még aznap újra a fedélzetre lépett, és André Giroud de Villette társaságában ezúttal 105 méteres magasságba jutott. Pil‰tre nem érte be ennyivel, s immár szabadrepülést tervezett. Hosszú ideig tartott, míg sikerült kieszközölnie az udvar engedélyét - a király inkább halálraítéltekkel végeztette volna a kockázatos kísérletet -, november 21-én azonban Francois Laurent d'Arlandes márkival együtt mégis útra kelhetett. A Bois de Boulogne nyugati szélén álló Ch‰teau de la Muette parkjából szálltak fel, ezerméteres magasságban repültek el a Tuileries kertje fölött, s az uralkodó nyugati szél végül a keleti városhatáron túl, Butte aux Cailles-ig vitte őket. A 9 km-es utat 25 perc alatt tették meg; ma a metró egy átszállással ugyanezt a menetidőt produkálja.

A léggömbözés ezzel visszavonhatatlanul sporttá vált, kitört a ballonmania. Hirtelen mindenki léggömböt akart építeni, és repülni vágyott, sőt lehetőleg mindenki másnál magasabbra és messzebbre akart jutni, több időt akart eltölteni a levegőben. A léggömbdivat erejére jellemző, hogy XVI. Lajos 1784 elején egy tucat montgolfiére-t küldött a kínai császárnak tisztelete jeléül - és nyilván kérkedésből is.

Persze egymást követték a rekordok is. Ehhez jó hátteret adtak a levegőnél könnyebb gázokkal végzett ballonkísérletek, amelyek már a 18. század közepe óta folytak Angliában, majd Franciaországban is. A francia Jacques Charles-nak sikerült először megtalálnia a módját, miként használható az egyébként igen drága és robbanásveszélyes hidrogén a léggömbök feltöltésére. (Az általa konstruált charliére felépítése lényegében megfelel a mai, propánnal töltött ballonokénak.) Tíz nappal Pil‰tre repülése után Charles és társa, No‘l Robert a Tuileries-ből indult útnak. Léggömbjük jóval kisebb volt - mindössze 380 m3 -, mégis két órán át repítette utasait, s 35 km-re északkeletre, Nesles-la-Vallée faluban tette le őket. Charles itt újra felszállt - immár egyedül - s az általa tökéletesített altiméterrel magasságméréseket végzett egészen 3300 méterig.

Pil‰tre és az idősebbik Montgolfier, Joseph erre egy gigantikus léggömb megépítésével válaszolt, amelyet nagy távolságok megtételére terveztek. A selyemkupola, melynek szabásán és varrásán 150 szakember dolgozott, tízszer akkora volt, mint az addig használt legnagyobb ballon, s a maga 23 270 m3-es térfogatával akár a mai óriásléggömbökkel is vetekedhetne. A léggömb 1784. január 19-én indult Lyonból Párizsba, gondolájában heten foglaltak helyet: Pil‰tre és Montgolfier, valamint a ballon készítője, továbbá négy arisztokrata mecénás. A felszállás pillanatában még egy lelkes ifjú is felkapaszkodott a kosárba, de őt - a túlsúly kockázatától tartva - egyszerűen kidobták az emelkedő kosárból. Az összegyűlt mintegy százezres közönség számára már ez sem volt akármilyen mulatság, pedig az igazi látványosság még csak most következett. Nem sokkal a felszállás után ugyanis a szél hirtelen megfordult, és a léggömböt újra a starthely felé sodorta, ráadásul a kupola is hosszan felhasadt, a léggömb menthetetlenül lezuhant, utasai alaposan öszszeverték magukat, s a földön még a ballon is hamuvá égett. A kísérlet tehát tökéletes kudarcot vallott, olyannyira, hogy a léggömb a felszállás helye mögött ért földet - igaz, ez is egyfajta rekord.

A lyoni baleset rámutatott a léghajózás veszedelmeire, s ennek nyomán átmenetileg Európa több országában is betiltották a kísérleteket. Ám ahogy a léggömbök által elért magasság és sebesség növekedett, úgy nőtt a szerencsétlenségek száma is. Maga Pil‰tre is balesetben halt meg, amikor 1785. június 15-én egy hatalmas charliére fedélzetén megkísérelte az átkelést Angliába, s a ballon szakadását követően a konstruktőrrel, Pierre Romainnel együtt lezuhant. Jean-Pierre Blanchard, akinek 1785. január 7-én először sikerült átrepülnie a Csatornát - kedvező nyugati széllel Dover felől -, 1808-ban Hágában egy bemutató során tulajdon léggömbjén kapott szívrohamot, 20 méter magasból kizuhant, és az elszenvedett sérülések következtében néhány hónappal később meghalt. Fia is a léghajózás áldozata lett, őt még az 1790-es években egy amerikai bemutatón érte halálos baleset. Blanchard második felesége, Madeleine Sophie Armant 1819-ben vesztette életét, miután léggömbje a levegőben kigyulladt.

Majdnem tragédiával végződött egy francia léggömbös spanyolországi bemutatója is - mint arról a Magyar Hirmondó 1784. február 28-i száma beszámolt. A repülő golyóbissal végzett kunsztokat a közönség sehogy sem volt képes felérni ésszel, ördögi mesterkedést orrontott, s egyszerre megrohanta a dermedt mutatványost. S ekkor megtörtént az, amire senki sem számított. Váratlanul megjelentek a spanyol inkvizíció közegei, és tüntetőleg elhurcolták a franciát, a nép pedig, látván, hogy a veszedelmes ember jó kezekbe került, megnyugodva eloszlott. Az inkvizítorok persze elengedték a mutatványost, aki így megmenekült attól, hogy őbenne tiszteljük a ballonmania első áldozatát.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.