Magánvalóság

  • Kálmán C. György
  • 2006. május 11.

Egotrip

A csapat

Azért én ezt nagyon is megértem, valahol.

Én is így voltam ezzel. Csapatot alakítottam, benne voltak természetesen a testvéreim és a szüleim, aztán több felnőttet is belevettem. Örültek neki. Volt zászló, napló, és én voltam a parancsnok. De azért mindig úgy gondoltam, hogy ez nem is olyan csapat, mint a többi, mert itt a parancsnok (én) kifejezetten jóindulatú a csapat tagjaival, a tagok pedig valamennyien ismerik és szeretik egymást. Ha ismertem volna ezt a szót, bizonyára közösségnek neveztem volna. Számon tartjuk egymást, sokat beszélgetünk, el lehet mondani, hogy mi történt a héten, milyen kocsikat látott az ember. Odafigyelünk egymásra, például ha kirándulás közben valaki lemarad, esetleg éppen a parancsnok, mert meleg van, megcsípte a combját a csalán, és szorítja az új tornacipő, akkor a csapat tagjai megállnak és megvárják, sőt vissza is megy érte valaki. De ha nem a parancsnok marad le, akkor is. Nem kell megszidni. És meg kell védeni egymást.

Olyan is volt, hogy a parancsnok megbeszélést tartott a helyettesével (aki a parancsnok öccse volt), e célból lementek a kertbe, bebújtak egy bokor mögé, és a megbeszélés abból állt, hogy a parancsnok elmondta a Tervet. A helyettes nem mindig értette. Volt ellenség is, talán éppen a fasiszták, azok elől jól el kellett dugni a naplót.

Gyűlésen ki lehetett osztani az elvégzendő harci dolgokat, és ez olyan jó volt. A felnőttek általában csak úgy mentek előre, legfeljebb arra lehetett felszólítani őket, hogy halkan. A hadi ösvény biztosítását, az indulózást és a ráijesztést azért mégiscsak inkább a parancsnokság csinálta. Bizony, nehéz volt csapatgyűléseket tartani, mert a felnőttek mindig egymás között beszéltek, és nem figyeltek oda eléggé. De azért általában így is tudták, hogy mit a dolguk. A felfedező utakon (ahol többnyire maga a parancsnok vállalta a kém szerepét, előrerohant, és elrejtőzött a szikla mögött) olykor megálltunk, és megbeszéltük, kinek mi a feladata. Azt mondták, jó. Mindenki tudta, mi a dolga. Ezt a főparancsnokság meg is hálálta, amikor hazaértünk, tartottunk nekik színházat.

Vereséget soha nem szenvedtünk. Hiszen voltak titkos tervek.

A kertben ágakból nagyon szép sátrat készítettünk, volt benne spárga, csillogó, fényes rézdrótból készült tekercs, kölnisüveg titkos folyadékkal, sőt még gyufa is. Egy baba karját tűztük rá a kiálló faágra, mert vezérkari sátor volt. Itt készítettük a terveket, de a nagyobb testvéreim már nem jól fértek bele, ezért csak a helyettesemmel dolgoztunk. El kellett dönteni, hogy kit veszünk be a csapatba, és bizony volt, hogy valakit ki is zártunk. A Rózsi nagymamánk például soha nem jött velünk kirándulni, még ha csapatháború vagy felfedezés volt is, nem lehetett csapattag. A nagypapánk viszont teniszezett, és voltak nagyon hosszú kiluggatott papírszalagjai, ő maradhatott. Szóval ismerős nekem a vezérkari sátor is, ahol lázas munka, tervezgetés, titokzatos naplók megírása folyik.

Nehéz is nekem felidézni ezeket az időket. Mert szépek voltak; és mert régen voltak. De talán érthető, hogy azért én ezt nagyon is megértem, valahol. Nincsen az én szívem sem kőből, megmozdulnak azok a régi emlékek a tudatom mélyén, kicsit pityergek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."