Mérő László: Maga itt a tánctanár?

Specialisták és generalisták

  • Mérő László
  • 2005. március 31.

Egotrip

A híres orvosprofesszor lánya egyszer kapott valami csúnya bõrfertõzést. A professzor természetesen elküldte a legjobb bõrspecialistákhoz, egyik a másik után kezelte a lányt a tekintélyes kolléga gyerekének kijáró maximális mûgonddal. Hónapok teltek el, de a fertõzés csak nem akart elmúlni. Ekkor a professzor jogász bátyja feltett egy váratlan kérdést: Figyelj, mit mondanál a kislánynak, ha Zalában lennél körorvos? Egyszerû kérdésre egyszerû válasz: borogassa kamillával. Három nap múlva kutya baja sem volt a lánynak.

 

Nem gondolom, hogy ez a történet a bõrspecialisták ellen szól. A kamillát õsidõk óta ismerjük, mégis még pár száz évvel ezelõtt is szinte mindenkinek volt valami makacs, kellemetlen és akkoriban gyógyíthatatlan bõrbetegsége. Azt, hogy ma nem ez a helyzet, éppen a sok speciális szernek és módszernek köszönhetjük. Csakhogy eközben leértékelõdött az a fajta általános tudás, amelynek segítségével azokat a problémákat is jó eséllyel kezelni tudjuk, amelyekre speciális, célzott megoldást egyelõre nem ismerünk.

A legtöbb egyetemista komoly válságon esik át, amikor megkapja a diplomáját. Mihez is értek én most valójában? Körülnéz néhány lehetséges munkahelyen, és látja, hogy amit a kollégái ott csinálnak, ahhoz például nem. Arra épp nem tanították meg az egyetemen. Ez éppúgy érvényes a mérnökre, a jogászra, a pszichológusra, mint a közgazdászra vagy a matematikusra. Joggal panaszkodnak hát a hallgatók, hogy nem eléggé gyakorlati a képzés?

Nem biztos. Az egyetem, azaz az universitas lényege éppen az, hogy egy általános képzést ad, amelynek segítségével a diplomásnak meglesz az alapja ahhoz, hogy specialistává váljék. Ebben különbözik a szakiskoláktól vagy a fõiskoláktól. Aki elvégez egy fõiskolát, az nagyjából tudja, mihez ért. Azután vagy van szükség erre a speciális szakértelemre, vagy nincs. Ha nincs, akkor valami teljesen újat kell majd kitanulnia. Az egyetem után nem ez a helyzet. Az egyetemistát arra edzették öt éven át, hogy bármikor meg tudjon tanulni valami egészen újat, meglegyen hozzá az általános szakmai alapja, és legyen gyakorlata az egészen új dolgok megtanulásában. Csak megtanulnia kell valami újat, nem kitanulnia.

Ebbõl a szempontból majdnem mindegy, hogy valaki a római jog, a differenciálegyenletek vagy az ószláv grammatika tanulmányozásával szerezte meg ezt a képességet. Ezek mindegyike ad egy olyan általános orientációt, amelynek segítségével egy nagyon tág területen nagyon sokféle problémához értelmesen hozzá tud szólni az ember. Más szóval: az egyetem generalistákat képez. Ugyanakkor az egyetem után, aki akar, viszonylag gyorsan specialistává válhat. De mintha mostanában egyre több jól képzett genaralistát is igényelne a munkaerõpiac.

Ha el kellene jutnom valahová a dzsungelben, látszólag nem sok hasznát venném az egyetemi tanulmányaimnak. Mit értek én a dzsungelhez, arról egyetlenegy elõadás sem szólt a matematikus szakon. Csakhogy máshol sem: sehol a világon nincs dzsungelológia szak. Az általános felkészültségem döntené el, hogy elérném-e a célt, és egyáltalán, túlélném-e a vállalkozást. Mindenesetre nem speciális, hanem inkább általánosan hasznos eszközöket vinnék magammal: egy macsetét, néhány doboz gyufát (lehetõleg vízállót) és mondjuk egy svájci bicskát. És jármûnek is valószínűleg inkább egy traktort választanék, mint egy sportkocsit.

Én városi ember vagyok, sok olyasmivel el lehet kápráztatni, ami más számára teljesen természetes. Az utóbbi évek számomra legérdekesebb kiállítását például a Monet és barátai, valamint a Négy évszázad francia festészete közvetlen folytatásaként láttam, idõben is és térben is. A Szépmûvészeti Múzeum és a Mûcsarnok után a Felvonulási téren megrendezett traktorkiállítás gyönyörû darabjait nézegetve elgondolkodtam, vajon érvényes-e még az a boldogult mérnökkoromban gyakran hallott kifejezés, hogy "traktorpontossággal"? Ezt a kifejezést akkor használták a gépészek, amikor az adott feladathoz nem volt szükséges a mûszaki tudás legkifinomultabb csúcsait alkalmazni, hanem egyszerû, de biztos megoldások kellettek.

Volt kollégáim megnyugtattak: a kifejezés ma is él. Ezek a csillogó-villogó traktorok sem valamiféle szuperprecíziós szerkezetek, csak éppen ennyit fejlõdött az általános mûszaki kultúra. Ma már így néz ki az is, ami amúgy a feladatnak megfelelõen: traktorpontosságú. Nem lenne célszerû túlzottan precíziós traktorokat gyártani, azok könnyen elakadnának az esõben-sárban, vagy éppen az erõs napsütésre és a porra lennének túl érzékenyek. Ezzel együtt nemcsak a specialisták bonyolult precíziós célszerszámai fejlõdnek elképesztõ tempóban, hanem a generalisták általános célú, többé-kevésbé bármire használható eszközei is.

Ezek az eszközök valóban szinte bármire használhatók, akár még demonstrációra is. Ha az orvosok, akiknek amúgy legalább annyi okuk lenne a tüntetésre, mint a gazdáknak, kivonulnának a Felvonulási térre, õk is a legegyszerûbb általános eszközeiket vinnék magukkal. Nyilván magukra vennék a sztetoszkópjukat és talán a vérnyomásmérõt is vinnék, de nem gurítanák ki az MR-tomográfot. Az ki sem bírná ezt a fajta használatot, miközben a sztetoszkópnak nem lenne tõle semmi baja.

A specialisták célszerszámai egyre bonyolultabbakká válnak. Ezekben az eszközökben állandóan egyre speciálisabb érvényességû, viszont az adott feladat megoldását egyre hatékonyabban segítõ ötletek jelennek meg. Így az ezeket használó szakemberek idõvel még inkább specialisták lesznek. Az általános célú szerszámok mûködési alapelvei viszont csak nagyon ritkán változnak, jóllehet a kivitelezés technikája tökéletesedik. A generalisták számára a fejlõdés útja nem az újabb és újabb eszközök alapos megismerése, hanem az, hogy kitalálják, miképpen alkalmazhatók a meglévõ eszközök az újabb és újabb problémákra. Azokra, amelyekre a pillanatnyilag elérhetõ célszerszámok és csodaszerek nem mûködnek, s így a kezelésükre nemigen van más eszköz, mint például a jó öreg kamillás borogatás.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.