Ingyenebéd

Mint olvadó gleccsernek a búcsúcédula

  • - bori-turcsányi -
  • 2009. december 17.

Egotrip

A múlt heti Narancs idézte - a nyilvánosság figyelmét a globális felmelegedés problémájára először felhívó - James Hansen professzor véleményét, aki a búcsúcédulák árusításához hasonlította a kvótakereskedelmet. Hanson alapvetően etikai kérdésnek látja a globális felmelegedés elleni küzdelmet. A szén-dioxid-kibocsátás problémája szerinte olyan, mint a rabszolgaság: a rabszolgaságot nem lehet 40 százalékkal csökkenteni. Magyarul a széntüzelésű erőműveket például le kell állítani, vagy legalábbis globális szén-dioxid-adót kellene kivetni rájuk.

A múlt heti Narancs idézte - a nyilvánosság figyelmét a globális felmelegedés problémájára először felhívó - James Hansen professzor véleményét, aki a búcsúcédulák árusításához hasonlította a kvótakereskedelmet. Hanson alapvetően etikai kérdésnek látja a globális felmelegedés elleni küzdelmet. A szén-dioxid-kibocsátás problémája szerinte olyan, mint a rabszolgaság: a rabszolgaságot nem lehet 40 százalékkal csökkenteni. Magyarul a széntüzelésű erőműveket például le kell állítani, vagy legalábbis globális szén-dioxid-adót kellene kivetni rájuk.

Ha viszont azt gondoljuk, hogy a globális felmelegedés elleni harc az emberiségnek csak az egyik célja, akkor - az amúgy a GDP-hez szükséges - szén-dioxid-kibocsátást nem nullára, hanem olyan "kompromisszumos" mértékre érdemes csökkenteni, ahol a magasabb jövedelemből származó előnyök kiegyensúlyozzák a globális felmelegedés veszélyeiből származó kárt. Ha így gondolkodunk, akkor van értelme a szén-dioxid-kibocsátás 10 vagy 50 százalékos csökkentéséről beszélni, és fontos megérteni, hogy ezt milyen módszerrel célszerű megtenni.

Tegyük fel, hogy a tárgyalások során egy ország bevállalt valamekkora (mondjuk 10 százalékos) kibocsátáscsökkentést. Ilyenkor négy eszköz áll a rendelkezésére: a szabályozás (minden vállalatnak 10 százalékkal csökkentenie kell a kibocsátását), a környezetkímélő technológiák állami támogatása, a szén-dioxid-adó (például 10 cent/ tonna) és a kvótakereskedelem.

Az első három lehetőség világos - de mit jelent a kvótakereskedelem? Tegyük fel, hogy eddig országunk 100 egység szén-dioxidot bocsátott ki, de ezután csak 90-et eregethet a levegőbe. Az állam tehát 90 egységre szóló szennyezési jogot oszt ki mondjuk arányosan a szennyezőknek. Ezután a vállalatok választhatnak, hogy csökkentik a szennyezésüket, vagy a piacon vesznek jogokat olyanoktól, akik 10 százaléknál jobban csökkentik a kibocsátásukat. Ez nem irreális lehetőség: az európai szennyezési jogok 2005-ben beindult piacán például 2005-ben 25-30 dollár körül alakult egy tonna szén-dioxid kibocsátásának az ára, ami már érezhető mértékű ár.

A kvótakereskedelemben tehát az olyan vállalatok, melyek viszonylag olcsón tudják csökkenteni szén-dioxid-kibocsátásukat, eladják jogaikat az olyan termelőknek, akik ezt csak drágábban képesek megtenni. A szennyezési jogok egyensúlyi ára úgy alakul, hogy a vállalatok összesen 90 egységet bocsássanak ki, viszont ezt önkéntes cserék segítségével átcsoportosíthatják maguk között. Mivel erre az átcsoportosításra a szabályozás esetében nincs lehetőség, a kvótakereskedelem egyértelműen jobb, mint a szabályozás.

A megújuló erőforrások állami támogatása természetesen sok esetben hasznos lehet. A kísérletezés támogatása a még fejlesztési fázisban lévő technológiákkal például hasznos, hiszen az egész társadalomnak jó, ha kiderül, hogy melyik technológia alkalmazható nagy tételben. Rendkívül költséges viszont az állami támogatást a már jól ismert technológiák nagy léptékű megvalósítására fordítani. Ha a technológia már nem kísérleti fázisban van, akkor a szén-dioxidra kivetett adó vagy a kvóta ára eléggé versenyképtelenné teszi a szénerőműveket ahhoz, hogy a megújuló energiát alkalmazó beruházások állami segítség nélkül is megtérüljenek. A jól ismert technológiák nagymértékű támogatása helyett az adófizetők pénzét célszerűbben is el lehet költeni: például újabb technológiák kifejlesztésére vagy a klímaváltozás veszteseinek segítésére.

Az állami támogatás persze nem azért olyan elterjedt, mert kiváló közgazdasági tulajdonságai vannak, hanem mert hatalmas járadékot vághatnak zsebre a támogatásban részesülő vállalkozások. Spanyolország például olyan napenergia-támogatást vezetett be, hogy az egész EU-s napelemgyártó ipar alig bírja kapacitással a hatalmas profitot termelő erőművek építését. Hazánkban a megújuló energia támogatását úgy állapították meg, hogy több mint kétszer annyian jelentkeztek be szélerőmű-építésre, mint amekkora a keret volt. Ráadásul azóta a távhőt és áramot egyszerre előállító erőművek is elérték, hogy támogatásban részesüljenek, miközben ez a technológia elvileg olcsóbb, mint a két energia külön előállítása. És - hogy senki se maradjon ki - mindez úgynevezett kötelező átvétel keretében történik. Ezért a támogatott erőművek nem is jelennek meg a piacon, ami jelentősen csökkenti a versenyt. Mondanunk sem kell, hogy a verseny csökkenésének legfőbb haszonélvezője a rendkívül szennyező szénerőművet is birtokló, de a politikai elittel szoros kapcsolatokat ápoló MVM. Egyszóval mindenki jól jár, kivéve a fogyasztókat.

De akkor mi a jobb megoldás: az adó vagy a kvótakereskedelem? A két módszer elvileg nagyon hasonló: a kvóta ára gyakorlatilag adóként funkcionál. Van azonban két fontos különbség: az információigény és az állami bevételekre gyakorolt hatás. Az államnak a kvótakereskedelemnél az optimális mennyiséget kell megmondania (például 90 egység), az adónál viszont azt, hogy mekkora adó hatására csökkentik a vállalatok éppen 10 egységgel a kibocsátásukat. Az állami támogatások példája világossá teszi, hogy a helyes támogatás vagy adó megállapítása közel sem egyszerű feladat, különösen, ha ilyen erős lobbik vannak jelen a döntés során. Összességében tehát az információigény a kvóta mellett szól.

A másik lényeges szempont az állami bevételek alakulása. Az adó nyilvánvalóan növeli az állam bevételeit, ami lehetővé teszi például az új technológiai kísérletek támogatását. De mi a helyzet a kvótákkal? Amikor az állam kibocsátja a kvótákat, akkor elárverezheti őket, és az ebből származó bevétel - megfelelő kvótapiac mellett - közel lesz a helyesen megállapított adóból származó bevételhez. Már ha valóban elárverezik a kvótákat, és nincsenek olyan vállalatok vagy egyéb barátok, akik ingyen megkapják. Nos, a tapasztalatok szerint minden országban számos barát és ismerős tolong kvótaosztáskor. Európában szinte mindenhol jelentős mennyiségű kvótát juttattak a bennfentes erőműveknek; az Egyesült Államokban tervezett rendszerben a kvóták harmadát osztanák ki ingyen. Az adó tehát valószínűleg nagyobb bevételhez vezet, és kevésbé kedvez a járadékvadászatnak.

A kvótakereskedelem tehát nem ördögtől való, és - ellentétben a búcsúcédulákkal - valóban hasznos a bűnökkel szemben. Bizonyos szempontból jobb, mint az adó, más szempontból rosszabb. Az országok közötti kvótakereskedelem is több-kevesebb sikerrel járt, de a probléma ott is ugyanaz, mint az országon belüli megvalósításnál: ki mennyi kvótát kapjon? Például igazságos-e, hogy a fejlett országok magasabb kvótát kapjanak? Látni kell azonban azt is, hogy nemzetközi szinten sem csodaszer a Hansen professzor által javasolt egységes szén-dioxid-adó, hiszen ugyanolyan mértékű adó sokkal jobban sújtja a szén-dioxid-intenzíven termelő fejlődő országokat.

Tehát immár csak a tárgyalók bölcsességében bízhatunk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”