Pálya a magasban

  • Szegedi Péter
  • 2005. október 13.

Egotrip

Kék-fehér, zöld-fehér

Jól emlékezhetünk még arra a belpolitikai vihart is kavaró esetre, amikor 2001 őszén az MTK tulajdonosa, a Fotex-vezér Várszegi Gábor beszállt a Fradi-bizniszbe. Természetesen az MTK drukkerei sem nézték jó szemmel, hogy elnökük - érdekei által vezérelve - átpártol az ősi riválishoz, az FTC-vel szimpatizáló radikális jobboldali körök viszont nyíltan hangot adtak averzióik-nak. Mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy itt többről van szó, mint "átállásról" vagy üzletről. Várszegi lépése azért volt sokaknak elfogadhatatlan, mert úgy tűnt, az üzletember nem tartja tiszteletben a két klub között száz év alatt kikristályosodott törésvonalakat. Magyarán: adott egy régen túlnyomórészt zsidók által támogatott egyesület, illetve egy valaha kispolgári, lokális szerveződésű, majd hatalmas támogatói bázissal rendelkező klub, és nem szerencsés, ha a tűz és a víz találkozik (szélsőjobboldali megfogalmazásban: a zsidó nagytőke nem nyúlhatja le a nemzet kincsét).

Arra nem térnék ki, hogy az Üllői útról hová tűntek mára a franzstadti kispolgárok, miként arra sem, hogy az MTK hazai fellépéseit kísérő közönyt látva beszélhetünk-e még manapság a kék-fehérek bármiféle társadalmi beágyazottságáról. Sokkal érdekesebb kérdésnek találom, hogy amikor kialakult ez a valaha markáns felekezeti-etnikai törésvonal, akkor az ellentétek valóban olyan mélyek voltak-e, ahogy azt sokan tudni vélik.

Történetünk az 1910-es évek elejére nyúlik vissza. Az FTC és az MTK ekkoriban már az ország legnépszerűbb klubja volt, kimagasló tudású játékosaik adták a válogatott gerincét. A két egyesület megosztotta a labdarúgó-társadalmat, a Tribün egyik cikke szerint harcuk "lángoló gyűlölséggel" folyik, ahol "a felek csak vallási alapon küzdenek egymással, és a lelkekbe igyekeznek goalokat rúgni". Konfliktusaiknak mégsem volt egyértelműen "felekezeti háttere" - Brüll Alfréd, az MTK elnöke ki is jelentette, hogy "a külön-böző vallásúak össze vannak keverve mind a két táborban".

Sőt, kezdetben konfrontációkról sem beszélhetünk. A gyorsan népszerűvé váló, s ezzel a profizmus bűvkörébe/örvényébe került futball egyik fontos kérdése volt, hogy kik tesznek szert hatalomra a labdarúgó-szövetségben. A klubok ugyanis úgy könyvelhettek el jelentős bevételeket, ha a kimagasló nézőszámot produkáló válogatotti mérkőzéseket pályájukon rendezhetik, ezek helyszínét azonban a labdarúgó-szövetség, az MLSZ jelölte ki.

1911-ben az FTC, egy évvel később az MTK épített nagy befogadóképességű stadiont, ám a régi klubok, régi pályáikkal, konzervatív sportideáljaikkal, "tiszta amatörizmusukkal" akadályozták a "nagyok" terveit. A két tábor az 1911-es MLSZ-közgyűlésen csapott össze először. Az amatőr BTC-MAC-koalíció hiába aratott győzelmet, a nagy klubok bojkottálták az új vezetést. Egy lap szerint az FTC érdeke volt a szövetségi harc és az amatőrök ellehetetlenítése, hiszen a ferencvárosi klub "csak azzal törődött, hogy a Millenárisra ne menjen senki, hogy csak csődüljön a közönség az Üllői útra. Egészen megittasodtak, egészen belebetegedtek a sok belépődíj láttára."

Amikor az MTK is megépítette stadionját a Hungária körúton, a két egyesület között kitört pályaharc tétje az volt, hogy melyikük tudja a jövedelmező mérkőzéseket megrendezni. 1913 tavaszán állítólag sikerült tíz évre szóló kartellt kötniük, melyben felosztották egymás közt a válogatott-találkozókat (amiket nem is ők rendeztek, hanem az MLSZ). Ennek ellenére évekig, s egyre kisebb önmérsékletet tanúsítva hadakoztak egymással a kék- és a zöld-fehérek. Az 1914-es szövetségi közgyűlésen már a két rivális klub állt a szemben álló pártok élén, a kormányrúd az FTC kezébe került, az új vezetés ki is zárta az MTK-t és szövetségeseit a bajnoki küzdelmekből. A "nagy ügy" azonban a korszak csillaga, Schlosser Imre átigazolása körül robbant ki. A "kisemberből" futballsztárrá emelkedett Schlosser évekig erősítette az FTC-t, s valóságos bálvánnyá vált a ferencvárosi drukkerek szemében. 1916 februárjában az FTC egyik vezetője lekicsinylően utasította vissza a tiszteletjegyet kérő játékost, s a sértődött futballista rövid kitérő után a rivális MTK-hoz szerződött. Noha Schlosser állítólag önként jelentkezett az MTK-nál, 1916 végén az MLSZ professzionizmus vádjával vizsgálatot indított a kék-fehérek ellen (amit az MTK később - erősen túlozva - rituális vérvádnak titulált). A vádat ugyan ejtették, ám az MTK és szövetségesei 1917 elején, a kisegyesületek tömeges részvételével rendkívüli MLSZ-közgyűlést hívtak össze, és átvették a szövetségi hatalmat (az FTC főtitkára szerint az MTK megvesztegette a klubokat azzal, hogy befizette a kisegyletek tagdíjhátralékait).

A Schlosser-ügyhöz kapcsolódott Weinber János esete. Az ifjú futballista 1917 végén kilépett az FTC-ből, és játékra jelentkezett az MTK-nál. Rövidesen megjelent az FTC választmánya előtt, és bevallotta, hogy csak a Ferencváros szeretete vitte a kilépésre, mert az MTK bűnösségét akarta bizonyítani (Brüll Alfrédtól, az MTK elnökétől 542 koronát kért öccsének exhumálására). Mivel Brüll pénzt adott a játékosnak, az FTC választmánya minden érintkezést megszakított az MTK-val, bajnoki mérkőzéseit lemondta. Cserébe az "MTK-uralom" alatt álló MLSZ a ferencvárosiakat kizárta a bajnokságból.

A két klub 1918 tavaszán békét kötött, az FTC újra részt vett a bajnoki küzdelmekben. Az 1919-es MLSZ-közgyűlésre pedig megszervezték a Szövetségi Pártot. Az új szövetség az élvonal csapatait tömörítette, s gyakorlatilag azt a célt szolgálta, hogy a két nagy klub minden szándékát rá tudja erőltetni a kisebbekre. Nem csoda, hogy a profizmus 1926-os bevezetéséig nem akadt a labdarúgó-szövetség több száz tagegyesülete között olyan klubkoalíció, amely a szövetségi közgyűléseken megpróbálta volna megbuktatni a Szövetségi Párt által javasolt tanácstagjelölteket.

Biztos, ami biztos, az 1920-as MLSZ-közgyűlésen bevezették a plurális szavazati jogot: az élvonalbeli egyesületek szövetségi szavazatait magas szorzóval számították, így a kis kluboknak (vagyis a "tömegnek") még kevesebb módja volt befolyásolni a szövetség döntéseit. Az élvonal tizenkét klubjából viszont tízet kénye-kedve szerint mozgatott az FTC-MTK páros. A fontos döntések előtt ugyanis az MLSZ tanácstagjai az Akácfa utcai Sárhányó étteremben gyűltek össze, ahol előre megegyeztek, hogyan szavaznak majd az aktuális kérdésekben. Ám a két nagy klub rendre el tudta érni, hogy javaslataikat mindenki támogassa, azaz "egységes határozatokat" hozzanak. Megtehették, hiszen a két legnagyobb pályát birtokolták, s az ellenszegülőknek azzal kellett számolniuk, hogy kizárják őket a számukra is nagy bevételt jelentő Üllői úti és Hungária körúti mérkőzésekről. Nem véletlenül nyilatkozta tehát Langfelder Ferenc, az egyre erősödő Újpesti TE intézője, hogy "az MTK-FTC csapat egy korcsmában összeül, onnan diktál, és terrort használ".

2001 és 2003 között már nem volt szó korcsmai alkukról, igazi szimbiózisban élt a "tűz és a víz", az összefonódó szálak formálisan is egy kézben futottak össze. Ám a csomókat már nyolcvan éve kötözni kezdték...

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.