Párnacsata

Egotrip

A nyolchüvelyknyi csiklandó

Az elmúlt hét végén az idén immár tizenegyedik alkalommal megrendezett budapesti Erotika Kiállításon jártam, hogy szigorúan magánjellegű program keretében meresztgessem szemeimet a nemiség reprezentatív adok-veszek piacán. Az ingergazdag közegben nemcsak a magyar felnőttfilm-gyártás fáradtságot nem ismerő kiválóságaival kerülhettem testközelbe, de egyszersmind áttekinthettem a szexuális segédeszközök imponálóan gazdag szortimentjét is. E változatos és zavarba ejtően rafinált árukészlet láttán támadt az az elhatározásom, hogy ezúttal talán nem lesz érdektelen számba venni e herkentyűk kultúrtörténetét. Ám ez a témakör olyan nagy és széles, hogy az alábbiakban mindösszesen csak a legelterjedtebb szexuális játékszer, azaz a falloszt formázó élvezeti cikk históriájának taglalására szorítkozhatom.

A rusztikus kezdet az ősidők homályába vész, hiszen egyes archeológusok feltételezései szerint már a kőkorszakban is kultiválták e segédeszközt, ámbár a gyanúba fogott kőszerszámok azonosítása aligha kétely nélkül való. Az mindenesetre bátran kijelenthető, hogy az ókorban már világszerte ismeretes volt e tárgy. A görögök által leginkább olisbosnak nevezett pótszer közkeletű voltát jól jelzi, hogy Arisztophanész máig népszerű és egyúttal fölöttébb szabad szájú komédiájában, a Lysistratéban is említés történik erről az eszközről - melyet a vázaképeken is előszeretettel ábrázoltak -, s a nyílt utalást még Arany János obszcenitástól ódzkodó mesteri fordítása sem volt képes elhomályosítani. A címszereplő ugyanis, aki - mint köztudott - a háború ellen agitálja nőtársait, nemcsak a hadba vonult férfiak hiányát panaszolja fel keservesen, de azt is, hogy "mióta elpártolt Milétus, egy nyolchüvelyknyi csiklandót se láttam, mely volt nekünk bőrből csinált segély". (Ugyancsak ebben a komédiában később még egy ízben szó kerül a férfiúi ékességet imitáló, kutyabőrből készült használati tárgyról.) Ám korántsem csak a buja görögök (és persze rómaiak) érdemelnek e helyütt említést, hiszen még az egyik ószövetségi könyvben is találhatunk föltételezhetően témánkba vágó utalást: "...és csináltál magadnak férfiú képeket, és azokkal paráználkodál." (Ezékiel könyve, 16,17)

A ma több nyelvben is a vitatott etimológiájú dildo néven ismeretes szerszám sikerrel vészelte át az antik világ bukását, s a keresztény századokban sem merült végképp feledésbe. A libertinus XVIII. században aztán újfent megannyian kézbe vették, s alkalmazása a pervertált fantáziájú de Sade márki műveiben is több helyütt fölemlíttetik. A tárgy történetének legérdekesebb fejleménye azonban a viktoriánus korban bukkant fel, s ami meglepő lehet, a használat megújítása nem elszabadult fantáziájú pornográf íróknak volt köszönhető, hanem a medicina józan képviselőinek. Ekkortájt ugyanis az orvostudomány figyelme újólag ráirányult a női hisztéria problémakörére, mely nyavalyát már az antik orvoslás is egyöntetűen a női genitáliák veszedelmes kórjaként azonosította. A betegség újratételezése, mely nyilvánvaló összefüggésben állt a nőket társadalmi veszélyforrásként tárgyaló diskurzussal, a XIX. század orvosi irodalmában és praxisában oda vezetett, hogy a genitáliák vibrációs kezelését, s így a fentebb taglalt eszköz alkalmazását maguk az orvosok, a nőgyógyászat korabeli jelesei ajánlották immár az asszonyok figyelmébe. A rendszeresen, általában legalább hetente egyszer alkalmazni javasolt "hölgyek öröme" úgymond megóvta a pácienseket a hisztéria szélsőséges megnyilvánulásaitól, s kedélyjavító hatását nemcsak a tisztes polgárasszonyok, de áttételesen családtagjaik is élvezhették. E közhasznú termékek, akárcsak a varró- és írógépek, hamar bekerültek a kereskedelmi forgalomba, s az angolszász hírlapi reklámok és árukatalógusok úgy ajánlották azokat, mint amelyek "nagyon hasznosak és módfelett kielégítőek a háztartás szolgálatában".

A vibrációs stimuláció végül akkor veszítette el az orvosi javallatra folytatott és áldásos hatású önkúrálás jellegét, amikor műveleti eszközeit a XX. század első évtizedeiben a hőskorát élő modern pornográfia elhappolta önmaga számára. A változatlanul sokak, s egyébiránt nem pusztán a nők által kultivált eszközök látszólag eltűntek a piacról, ám valójában csak átkerültek a tisztes háztartási áruházak katalógusaiból az intim kereskedelem zárt borítékos, diszkrét forgalmába. A technológia tökéletesedése természetesen ezt a területet sem hagyta érintetlenül, s így mire a többhullámú szexuális forradalom kivívta győzelmét, s a dildók és elektromos vibrátorok újra közfigyelmet nyertek, addigra látványos fejlődés ment végbe. (Bár ez korántsem mindenütt válhat látvánnyá, hisz például Texas államban egy 1973-ban hozott rendelkezés értelmében az ilyesfajta tárgyak közzététele, árusítása, sőt mégoly diszkrét használata is büntetendő cselekménynek számít.) Az ergonómiai előrehaladás az alapanyagokon illusztrálható leginkább: a hajdani kő-, bőr- és agyagcsinálmányok helyét persze réges-rég átvették a korszerűbb anyagok, mint például a PVC, s ma már sokan esküsznek a mind tökéletesebb bőrimitációra, az úgynevezett cyberskinre. Ám ez már az illúziókeltő jelen, s így e ponton történeti áttekintésünk szükségképp véget is ér. Aki még a kurrens fejleményekre is kíváncsi, az olvasson termékkatalógusokat, vagy forduljon bizalommal az eladókhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.