Podmaniczky Szilárd: Déli verő (Alice Skodaországban)

  • 1999. július 29.

Egotrip

A humanista legfeljebb fakultatív szabadidős programként szereti a gépeket, azok közül is azokat, amik hasonlítanak rá. Például egy öreg-régi, tészta arcú rádió vagy a duhaj, billegő fülkés Ifa. De például a mosógép már más tészta, forgódobba akadt pacalszálak, örvénylő víztenger, amiből jó, ha az Orion űrhajó bibés antennája kiáll.

Alice Skoda-országban

A humanista legfeljebb fakultatív szabadidős programként szereti a gépeket, azok közül is azokat, amik hasonlítanak rá. Például egy öreg-régi, tészta arcú rádió vagy a duhaj, billegő fülkés Ifa. De például a mosógép már más tészta, forgódobba akadt pacalszálak, örvénylő víztenger, amiből jó, ha az Orion űrhajó bibés antennája kiáll.

Nekem ott volt a jó Skodám (120L), hogy levegyen a lábamról, arról a lábamról, amelyik a humanista, a másikról nem, amelyik nem az.

Kezdtem ott, hogy egy karácsony előtti pár héttel csillagos éjszakán megvettem. Építkezett a tulaj, bontásból. Igazán csak másnap láttam, amikor összevetettem a hóval, hogy nem egészen fehér, törtfehér inkább. Éjszaka a hó is sötét, alul ott a föld, átszivárog rajta.

Egy hét sem telt bele, felváltva maradt kezemben a kesztyűtartó meg a hamutartó. A hamutartót visszanyomtam, de a fémtál alja lezárlatolta az indexet. Ezt most úgy képzelném utóbb, hogy a Dohány utcába nem tudok bekanyarodni a cigim miatt. Méltatlan parafrázis egy szegedi autóra nézve. De Skodával nincs megállás.

A vezetőülés szivacsát kirágták a pockok, a vezetőülés szivacsa a legfinomabb. A hűtővíz felforrt, majd elfogyott. Stoppolás: Apukám, jó étvágyat, zongorázott rajtam az útközi szerelő, megfőzted a motort. Éreztem a dugattyúgyűrűk bársonyos, zaftos zamatát. De nem főztem, kölcsönvízzel mentem tovább.

Alig (nagyon) vártam, lássa már egy vérbő szerelő. Látta. Ki kell cserélni a kipufogót. Ez a baja, mondta. Hogy ez eddig nem jutott eszembe, csaptam a homlokomhoz az életvonalamat. A kipufogó a Skoda lelke, ha nem tudsz rendesen üríteni, előbb-utóbb neked is kilyukad a fogad, mondta. Mondta vagy nem, most ezt hagyjuk!

Rá néhány hónapra gumicsere, négy gumi; nyolcvan fölött úgy reszketett a kormány, mint akinek alkoholos tejben áztatott mákos gubába göngyölik az útlevelét az orosz határon. Visszafelé persze. Visszafelé göngyölik.

Már hogy lássunk is valamit éjjel, mondta a szerelő, nem ártana kicserélni a fényszórókat se (is). Tök vakok, mondta a szerelő a hónalját verdesve egy tollseprűvel. Verdeste vagy sem, most ez mindegy!

Szinte idő sem telt bele, elment a fűtés. Ki kell cserélni a radiátort, de bontásradiátorra, olcsóbb, a régin jobbak a menetek. Megkapta a Skoda, de nem fűtött. Várjál már, mondta a szerelő, ez nem radiátor, amit beleraktunk, mit vettél te? Radiátort, mondtam. Ö, ö, rázta a fejét, ez, apukám, vízpumpa. Szépen átnyomtak vele. De akkor minek raktad be?, kérdeztem. Nagyon hasonlít a radiátorra, van benne cső, ilyenek. Egyáltalán nem melegített?, kérdezte a szerelő. De egy kicsit, mondtam. Ha kint tizenöt fok van mínuszban, akkor bent plusz öt, úgy zeneileg mindig hússzal emel a vízpumpa a jókedvemen.

Ez a kocsi egyszer már totálkáros volt, vonta le a végkövetkeztetést a szerelő, de ahhoz képest jó állapotban van, egyáltalán nem látszik, hogy minek mehetett neki, nincsen se a szélvédőnél, se az elefántfülnél beszorult, letépett hajtincs.

Ekkor került kezembe egy szakírás a Skodáról. Az azt mondta, jó kocsi ez, viszonylag jól áttekinthető a műszerfal, csak egy a baj vele, hogy túl gyakoriak a Skoda-tüzek. Leszakad a benzinvezeték, a benzin megcsókolja a forró motort, berobban a tartály, és már lángol is, napkeltétől napnyugtáig. Mondtam a szerelőnek, hogy azonnal, de azonnal mutassa a benzincsövet. Ez az, mutatta. De nem az volt az, csak valami katéter, jó vastag műanyagból, hogy még az északnyugat irányú kamionforgalmat is áteressze.

Poroltót kéne venni, gondoltam, kell egy poroltó a családba. Nem vettem, a poroltó jelenléte növeli a veszélyérzetet, ami egyébként is akad, és, gondoltam: családba, ebbe aztán, nem üt a ménkű.

Lendületesen fölhajtottunk a pizzeria melletti szárazkapuba. A rugók önmagukat emlegették, nyekkenés, szárazkapu. Álltunk, mint izomból kitátott szájban a forró gesztenye, az évelő komlópalánta. Te sírsz?, kérdeztem hátra. Nem, kaptam a válasz. De valami csöpög. Na, akkor ugrás kifelé. Az előbb tankoltunk, uszkve negyven liter, meg amit az agyam elbír. Szépen komótosan, mint egy szűk vesszejű komondor a tejgumigyár udvarán, hugyozott kifelé alul a Skoda. Mivan-mivan-mivan, hadonásztam, mint egy fél borjú. Mit kell csinálni nekem, neked, nekik, nektek? A pizzeria felől cigis lányok, fiúk és öregasszonyok közeledtek, a szél ki-kikapott a parázsból egy darabot. A szárazkapun alul folyt be a benzin. Embert így még nem láttál terelni embert. Szárazkapu föltépve, inkább az udvarban robbanjon, érvel bennem a bölcs, s talán másban is. Aszta-aszta, juteszembe, juteszedbe, a tűzoltókat kell kihívni. Lusta, álmos hang a vonal végén, egy ügyelet. Azt mondja: nincs hozzá felszerelés, és tűz sincs még a riadóra, engedjük lavórokba a benzint, vödrökbe, homokozzuk le a kifolyt részt, s várjuk, amíg minden egyes csöpp önállóan, ám kart karba öltve elhagyja a tartályt; nyugalom, a levegő páratartalma és hőfoka most nem alkalmas a benzin berobbanásához.

Még háromszor hívtam fel, mondván, nem hiszem el, mennyi a benzin gyulladáshője, be fog ez robbanni. De nem robbant be.

Másnap az ügyeletes elvitte a leülepedett benzint, jó lesz a rotátorba, csirkéket kergetni a szappanhabtól sikamlós udvaron, vagy egyáltalán, jó, ha van otthon tartalék benzin.

A következő nap elvontattuk a szerelőhöz a kiszáradt Skodát, megmutattam a benzinvezetéket, hogy ez az, és nem amaz. Hát, igen, eljött az ideje a cserének, mondta tisztán és nyugodtan a szerelő, mint akit már sem kettőhúsz, sem ipari áram nem borzongat.

Amint új csövet kapott, eladtam ezt a gonosz autót, amely egy időre végleg leszámolt bennem a gépek iránt érzett félhumanista lágy tojással.

Csak egyvalamitől tartok még nagyon: hogy majd egyszer, egy karácsony előtti jégkockás éjszakán feltűnik velem szemben egy bal ötös kanyarban, és a fényszórók foncsora recésen rásiklik a vakfoltomra, majd a bíbortestek és csapocskák közé vág, mint egy születésnapi tortákat imbolygó csarnokvízben szállító, haláli jópofa uszály.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.