Sajó László: Öt és feles

A futball ábécéje

Egotrip

Cs mint csel

Csel van egyszerű: jobbra vagy balra megtolom (királyi egyes szám) a védő mellett, otthagyom. Nem is csel, a gyorsaság velejárója; útban van a védő, kikerülöm. A megkerülős csel, az egészen más. Balra eltolom, jobbra megkerülöm (vagy fordítva) az álmélkodó bekket. A biciklicsel: úgy teszek, mintha indulnék, aztán mégse, aztán mégis; mint a Millenárison a kerékpáros, altat, megáll, lopakodik, indít. Talán innen a név. (Inkább nem.) A kengurucsel, Máté János szabadalma 1974-ből; egy ilyen csellel egyenlített Liverpoolban a 92. percben; két lövőcsel, egy jobbra, egy balra, már csak a kapus (Clemence), elhúzta mellette, 1-1; a visszavágón 0-0, továbbjutott a Ferencváros. Átlépős csel: addig lépegetem által a labdát, várva az ütemet, míg a bekk megunja, és felrúg. Az úgynevezett esernyő, ki ne tudná, az alázás egyik eszköze (itt van, neked adom, nehogy megázz!, ha elveszíted, nem baj, kapsz másikat!), átemelem a védő felett a labdát, mire megfordul... A másik, pszichikai hadviselésben jól bevált, önbizalom-pusztító eszköz a kötény, más néven alagútcsel, miszerint bőr. Az első két elnevezés érthető (itt van egy kötény a lábaid közé, ill. a két láb mint alagút), de a bőr? A labdát hívjuk, ugye, bőrnek, de ez nem magyarázat. Talán onnan a név, hogy ilyen pofátlan, arcátlan csel nincs még egy, a csatárnak van bőr a pofáján kiosztani, a bekknek meg szégyenében lesül a pofájáról a bőr. Amilyen pofátlan, olyan egyszerű, bár rafináltan kell megoldani. Labdát át a védő két lába között, ha már annyi van neki, és szétteszi. A drukkerek szerint a majom azért jött le a fáról, és állt két lábra, hogy majd a törzsfejlődésnek egy bizonyos - ha nem is a legmagasabb - fokán mint (lehetőleg bal)bekk kötényt kapjon, vagy egy bőröst és nem virslit. Láb között átrúgni, és utánaszaladni, az nem művészet, sokan nem is tekintik köténynek, legalábbis nem igazinak. Amikor belelép a cselbe, amikor szépen szétteszi a lábát, köszönhetően a cselnek, és nekem, és nekem teszi szét! Ennél nincs szebb és izgalmasabb. Sokan egy gólt odaadnak érte. (Ha van gólöröm, akkor van kötényöröm: az ember, ha csatár, valamit még odamond. Ez megvolt. Megint nem vigyáztál. Hoppá! Huzatos a lábad. Vagy valami ilyesmit. Vagy csak visszanéz, szótlan, akár a bekk.) Legenda, vagy megtörtént, mindegy. Puskás a szovjetek ellen, miután kicselezett minden ruszkit, Jasint is, kétszer, a gólvonalon lestoppolta a labdát, beköpött a kapuba (csulagól), és ballagott vissza. A történet kézenfekvő (mint az orosz bekkek, hehe) politikai olvasatán túl mélyebb, tárgyunkat érintő interpretáció: a csel nem a gólért, önmagáért van. Mondják, van öncélú bőrös, meg aminek célja van: utána akció, netán gól. Hülyeség. Akkor már az öncélú az igazi, a szép, ami érdek nélkül tetszik. Csak úgy, a felezőkörben, az oldalvonalnál. Vagy az ötösön. Dunai III Ede az Újpest-Juventus-meccsen, 1976-ban a saját ötösén adott kötényt. Baróti és a lelátó őrjöngött.

A kötény nem szégyen, dehogynem. Igazi, arcpirító, vért az agyba kergető, bosszú után lihegő. Ilyenkor a bekk megfordul, és azonnal törleszt. Igazi védő és igazi férfi mást nem is tehet. De úgy ám, ahogy a kötényt kapta, látványosan; ha az előbb felhördült a nép, hörögjön most is, látván a vért; mert a kötény vért kíván, véres kötény. A szemtelen csatár balra (vagy jobbra) néz, úgy adja a bőröst; a legszemtelenebbje a védő tekintetét keresi, és mosolyog. Tapasztalt hátvéd ilyenkor tudja, mi következik, összezárja, de késő. A labda és vele a csatár már mögötte, eltűntek szőröstül-bőröstül. A legpimaszabb, és már becsületsértő az oda-vissza kötény; a bekk megfordul, hogy azon nyomban agyonrúgja az elkövetőt, mire fordultában kap még egyet, rakott kötény. Volt szerencsém ilyet látni, a Népstadionban, MTK-FTC-kupadöntő; neveket, emberbaráti okból (a bekk, akármilyen állat, mégiscsak ember - Ismeretlen Drukker) nem mondok. De a legmegalázóbb, amikor kapus kapja. Az dráma, tragikomédia. Különösen a klasszikus, görög, sorstragédia, amikor a kapus lehajol a guruló labdáért, mely a keze, majd lába között becsorog, akárha drukkerek könnye csordul, a röhögéstől.

Aztán van még a talppal visszahúzós (Puskás, 3-6, tudjuk, az ötösön); a testcsel és a gyönyörű szivárvány: a csatár mögött a labda, lábai közé veszi, átemeli saját magán és a védőn is - szegény keresi a labdát, égen-földön, az előbb még itt volt. Roberto Carlos keresgélt így Ilhan Mansiz csele után, sosem felejti (mi sem). A csel akkor a legszebb, ha leheletfinom. Észre se lehet venni - a védő nem is érzékeli, hogy becsapták. Van az intuitív csel, amikor a csatár se tudja, mit csinál majd, ráviszi a labdát a védőre, avagy be a védők sűrűjébe, aztán lássuk, labda, mire megyünk ketten. Aztán improvizál, és halomra dőlnek a védők. Törő volt ilyen. Meg Maradona és Messi, hogy csak a legnagyobbakat említsük. (Bár ők a gyorsaságukban is joggal bíztak-bíznak, de hogy ne legyen unalmas, mint egy szélső elfutása, cselekkel szórakoznak.) Aztán vannak, akiktől szinte lehetetlen elvenni a labdát, és cselezniük se kell. Hát csatár az ilyen? - fanyalog a drukker. Az, erőszakos, erőcsatár. (Példák Weimper "Paripa" Istvántól Torghelle "Misanyink" Sándorig.) Jól fedezik a labdát - hát mi az, kanca? - fanyalog a drukker. És van még sokféle csel, és a legszebb a sok csel, a szóló, amikor, mint Flóri a brazilok ellen 66-ban, átkígyózik a védelmen, avagy mint kés a vajon, és begurítja, bepofozza, bevágja.

Végül egy történet a világ egyik (a másik Garrincha) legjobb cselezőjéről.

Szombathelyi Haladás VSE-MTK, és - tán nevelési célzatból, elég problémás gyerek volt - Becsei a tarcsiban játszott. Meg Kiss Tibi is. Nem lehettek boldogok, ráadásul a füves melletti fekete salakon volt a meccs. Nem is tették oda magukat, játszadoztak, szórakoztak, kivált Becsei. Ha már ott volt, gondolta, mutat valamit. A nagy cselkirály percekig - nem túlzás, percekig! - húzogatott, balszélső lévén hol máshol, a szögletzászlónál, zsebkendőnyi területen összevissza fektette a szerencsétlen halis bekkeket, kicselezte őket oda-vissza, és mikor már mindenki feküdt, még akkor se adta be. Pedig Kiss Tibi teljesen tisztán (hiszen a hátvédek mind Becsei lábainál hevertek) várta a labdát a tizenegyes pontnál. Józsi, mit szórakozol, add már be!, kiabált a munkanélküli center, mire az: Mi van? Nem érsz rá? De aztán hajszálpontosan a csatár elé ívelt, aki levette, és Mursicsba lőtte a labdát. Tudod, mikor kapsz tőlem labdát még egyszer!, dühöngött a balszélső, és ígéretét - legalábbis ezen a meccsen, de mondják, az egész szezonban, sőt, a rossz nyelvek szerint egész pályafutása alatt - betartotta. Szava- és labdatartó ember volt, nyugodjon békében.

Középkezdés, Becsei elkéri a labdát, és most már nem adja oda senkinek, az Istennek se.

(A szócikk megtalálható A futball ábécéje és más történetek című, a könyvhétre megjelenő kötetben.)

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”