Sajó László: Öt és feles

A futball ábécéje

Egotrip

Cs mint csel

Csel van egyszerű: jobbra vagy balra megtolom (királyi egyes szám) a védő mellett, otthagyom. Nem is csel, a gyorsaság velejárója; útban van a védő, kikerülöm. A megkerülős csel, az egészen más. Balra eltolom, jobbra megkerülöm (vagy fordítva) az álmélkodó bekket. A biciklicsel: úgy teszek, mintha indulnék, aztán mégse, aztán mégis; mint a Millenárison a kerékpáros, altat, megáll, lopakodik, indít. Talán innen a név. (Inkább nem.) A kengurucsel, Máté János szabadalma 1974-ből; egy ilyen csellel egyenlített Liverpoolban a 92. percben; két lövőcsel, egy jobbra, egy balra, már csak a kapus (Clemence), elhúzta mellette, 1-1; a visszavágón 0-0, továbbjutott a Ferencváros. Átlépős csel: addig lépegetem által a labdát, várva az ütemet, míg a bekk megunja, és felrúg. Az úgynevezett esernyő, ki ne tudná, az alázás egyik eszköze (itt van, neked adom, nehogy megázz!, ha elveszíted, nem baj, kapsz másikat!), átemelem a védő felett a labdát, mire megfordul... A másik, pszichikai hadviselésben jól bevált, önbizalom-pusztító eszköz a kötény, más néven alagútcsel, miszerint bőr. Az első két elnevezés érthető (itt van egy kötény a lábaid közé, ill. a két láb mint alagút), de a bőr? A labdát hívjuk, ugye, bőrnek, de ez nem magyarázat. Talán onnan a név, hogy ilyen pofátlan, arcátlan csel nincs még egy, a csatárnak van bőr a pofáján kiosztani, a bekknek meg szégyenében lesül a pofájáról a bőr. Amilyen pofátlan, olyan egyszerű, bár rafináltan kell megoldani. Labdát át a védő két lába között, ha már annyi van neki, és szétteszi. A drukkerek szerint a majom azért jött le a fáról, és állt két lábra, hogy majd a törzsfejlődésnek egy bizonyos - ha nem is a legmagasabb - fokán mint (lehetőleg bal)bekk kötényt kapjon, vagy egy bőröst és nem virslit. Láb között átrúgni, és utánaszaladni, az nem művészet, sokan nem is tekintik köténynek, legalábbis nem igazinak. Amikor belelép a cselbe, amikor szépen szétteszi a lábát, köszönhetően a cselnek, és nekem, és nekem teszi szét! Ennél nincs szebb és izgalmasabb. Sokan egy gólt odaadnak érte. (Ha van gólöröm, akkor van kötényöröm: az ember, ha csatár, valamit még odamond. Ez megvolt. Megint nem vigyáztál. Hoppá! Huzatos a lábad. Vagy valami ilyesmit. Vagy csak visszanéz, szótlan, akár a bekk.) Legenda, vagy megtörtént, mindegy. Puskás a szovjetek ellen, miután kicselezett minden ruszkit, Jasint is, kétszer, a gólvonalon lestoppolta a labdát, beköpött a kapuba (csulagól), és ballagott vissza. A történet kézenfekvő (mint az orosz bekkek, hehe) politikai olvasatán túl mélyebb, tárgyunkat érintő interpretáció: a csel nem a gólért, önmagáért van. Mondják, van öncélú bőrös, meg aminek célja van: utána akció, netán gól. Hülyeség. Akkor már az öncélú az igazi, a szép, ami érdek nélkül tetszik. Csak úgy, a felezőkörben, az oldalvonalnál. Vagy az ötösön. Dunai III Ede az Újpest-Juventus-meccsen, 1976-ban a saját ötösén adott kötényt. Baróti és a lelátó őrjöngött.

A kötény nem szégyen, dehogynem. Igazi, arcpirító, vért az agyba kergető, bosszú után lihegő. Ilyenkor a bekk megfordul, és azonnal törleszt. Igazi védő és igazi férfi mást nem is tehet. De úgy ám, ahogy a kötényt kapta, látványosan; ha az előbb felhördült a nép, hörögjön most is, látván a vért; mert a kötény vért kíván, véres kötény. A szemtelen csatár balra (vagy jobbra) néz, úgy adja a bőröst; a legszemtelenebbje a védő tekintetét keresi, és mosolyog. Tapasztalt hátvéd ilyenkor tudja, mi következik, összezárja, de késő. A labda és vele a csatár már mögötte, eltűntek szőröstül-bőröstül. A legpimaszabb, és már becsületsértő az oda-vissza kötény; a bekk megfordul, hogy azon nyomban agyonrúgja az elkövetőt, mire fordultában kap még egyet, rakott kötény. Volt szerencsém ilyet látni, a Népstadionban, MTK-FTC-kupadöntő; neveket, emberbaráti okból (a bekk, akármilyen állat, mégiscsak ember - Ismeretlen Drukker) nem mondok. De a legmegalázóbb, amikor kapus kapja. Az dráma, tragikomédia. Különösen a klasszikus, görög, sorstragédia, amikor a kapus lehajol a guruló labdáért, mely a keze, majd lába között becsorog, akárha drukkerek könnye csordul, a röhögéstől.

Aztán van még a talppal visszahúzós (Puskás, 3-6, tudjuk, az ötösön); a testcsel és a gyönyörű szivárvány: a csatár mögött a labda, lábai közé veszi, átemeli saját magán és a védőn is - szegény keresi a labdát, égen-földön, az előbb még itt volt. Roberto Carlos keresgélt így Ilhan Mansiz csele után, sosem felejti (mi sem). A csel akkor a legszebb, ha leheletfinom. Észre se lehet venni - a védő nem is érzékeli, hogy becsapták. Van az intuitív csel, amikor a csatár se tudja, mit csinál majd, ráviszi a labdát a védőre, avagy be a védők sűrűjébe, aztán lássuk, labda, mire megyünk ketten. Aztán improvizál, és halomra dőlnek a védők. Törő volt ilyen. Meg Maradona és Messi, hogy csak a legnagyobbakat említsük. (Bár ők a gyorsaságukban is joggal bíztak-bíznak, de hogy ne legyen unalmas, mint egy szélső elfutása, cselekkel szórakoznak.) Aztán vannak, akiktől szinte lehetetlen elvenni a labdát, és cselezniük se kell. Hát csatár az ilyen? - fanyalog a drukker. Az, erőszakos, erőcsatár. (Példák Weimper "Paripa" Istvántól Torghelle "Misanyink" Sándorig.) Jól fedezik a labdát - hát mi az, kanca? - fanyalog a drukker. És van még sokféle csel, és a legszebb a sok csel, a szóló, amikor, mint Flóri a brazilok ellen 66-ban, átkígyózik a védelmen, avagy mint kés a vajon, és begurítja, bepofozza, bevágja.

Végül egy történet a világ egyik (a másik Garrincha) legjobb cselezőjéről.

Szombathelyi Haladás VSE-MTK, és - tán nevelési célzatból, elég problémás gyerek volt - Becsei a tarcsiban játszott. Meg Kiss Tibi is. Nem lehettek boldogok, ráadásul a füves melletti fekete salakon volt a meccs. Nem is tették oda magukat, játszadoztak, szórakoztak, kivált Becsei. Ha már ott volt, gondolta, mutat valamit. A nagy cselkirály percekig - nem túlzás, percekig! - húzogatott, balszélső lévén hol máshol, a szögletzászlónál, zsebkendőnyi területen összevissza fektette a szerencsétlen halis bekkeket, kicselezte őket oda-vissza, és mikor már mindenki feküdt, még akkor se adta be. Pedig Kiss Tibi teljesen tisztán (hiszen a hátvédek mind Becsei lábainál hevertek) várta a labdát a tizenegyes pontnál. Józsi, mit szórakozol, add már be!, kiabált a munkanélküli center, mire az: Mi van? Nem érsz rá? De aztán hajszálpontosan a csatár elé ívelt, aki levette, és Mursicsba lőtte a labdát. Tudod, mikor kapsz tőlem labdát még egyszer!, dühöngött a balszélső, és ígéretét - legalábbis ezen a meccsen, de mondják, az egész szezonban, sőt, a rossz nyelvek szerint egész pályafutása alatt - betartotta. Szava- és labdatartó ember volt, nyugodjon békében.

Középkezdés, Becsei elkéri a labdát, és most már nem adja oda senkinek, az Istennek se.

(A szócikk megtalálható A futball ábécéje és más történetek című, a könyvhétre megjelenő kötetben.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.