Sajó László: Öt és feles (Plener)

  • 1998. február 19.

Egotrip

Kéne egy hómúzeum, bejáratnál hóember, vitrinben jégszilánk, installáció: rókanyomra halk havazás. Addig is: könyörgés a műjégnél, dobjanak már ki egy darabot, tudja meg a gyerek, mi az a hav. Nézi, nem hiszi.

Kéne egy hómúzeum, bejáratnál hóember, vitrinben jégszilánk, installáció: rókanyomra halk havazás. Addig is: könyörgés a műjégnél, dobjanak már ki egy darabot, tudja meg a gyerek, mi az a hav. Nézi, nem hiszi.

Lanyha szellő teraszt kíván. Ám a kocsmákban tél van, összecsuklott napernyők, székek, asztalok láncon, rozsda marja, ha nap ragyog. Ülnék hova ki. Komámnak panaszkodok, mondja, gyere. Cipel kifelé a városból, gyerünk, gyerünk, Angyalföld. Aha. Már látom a kisvendéglőt, kockás terítőt, rézsút tűz a nap, sörhabot oszlat. Ahogy azt én képzelem. Gyanús lakótelepen járunk, fölboncolt konténerek, tavalyi újság a homokozóban, friss kutyaszar. Mit nekem, süt a nap.

Ez az, mondja komám, belépünk a lépcsőház melletti gyerekkocsi-tárolóba, ma közért. Vagyis élelmiszerbolt, kisbolt, élelmiszerbolt, ki van írva: Ázsia. Akkor megjöttünk. Sörnyitó fölakasztva, önkiszolgáló. Menjünk a teraszra, betonlapok a bolt előtt, újságosstand összecsukva, lelakatolva, ez légyen asztalunk, álldogálunk, ma szép nap, a kilátás is, belelátok a lakótelepbe. Négy óra van, a nap még mindig, szobák elsötétítve, megy a szerelemjogánváratlanutazásknájtrájder. Apák nem akarnak hazaérni, vagy lopakodnak strandpapucsban kilókenyérért, most vagyok itt először, köszönnek. Felest isznak, de túl hamar lesz vége, kell a kísérő. Aztán sóhajtva el, mi is, nem jutunk messzire. Dózsa György, Váci út, felelj nekem. Leszek-e. A teraszon már alig van hely, a dolgozó nép elfoglalta a szomszédos kínai büfé előtti placcot is, az ajtóban sörösrekesz, megtelik, mire az est. Egydekás üvegek a kukába. Férfiú támasztja a korlátot jó ideje, az aluljáróból jött, nem megy tovább. Aztán mégis, a lámpaoszlop a cél, szurkolunk, odaér. Szünet. Komám meséli, a faluban valaki felakasztotta magát, rohannak a feleségéhez, az fölkapja a nagykést, fut, hogy levágja. Szomszéd kedélyesen, mi az, elszaladt a disznó, el, a disznó. Ez is nézi a lámpaoszlopot már vagy öt perce, úgy látszik, nem jó, elindul az Árpád híd felé, ekkor történik a csoda. Befordul balra, szabályosan, odaimbolyog egy fához, megtapogatja, de mindenütt ám, ahol éri. És legyenek rügyek. Szentferenc, frászt, az madaras. Maradjunk abban, hogy a kötél helyét keresi, avagy áldozatot mutat be, magát, az égnek. Húzza, magára, az időt, otthon már rettegnek, mindjárt odaér. Velünk most hova?

Lehel piac, már pakolnak, a nap mint reklám irodaház üvegén, árusok hűlt helyére telepedünk, templomsziluett, érzed, már rosszabbodnak a nappalok. Még bemegyünk a plénerről egy presszóba, nem kéne, zárt kör, a kör bezárult, még két üveg, csak hogy meglegyen az öt, feles most nem volt. Ferdinánd híd, élmunkás, mit akarok én itt, álmunkás, balra a Rámpa, felszegett fejjel nézik a feketefehéret, mutatják, megölték a sajtócézárt. Akkor most erről nem beszélnek, tekintetek újra a fröccs mélyén. Jobbra a Nyugati, bemondják itt is a hírt.

A gyereknek a Holle anyót mesélem, legalább képzelje el a havazást, ahogy a tollpihék az ablakból... Holle anyóval álmodom, fiatal és, és véres késsel hasítja föl a párnámat, a kést belém rejti el, menekül. Másnap feltámad a szél, hogy egy téglakerítés rádőljön egy huszonnégy éves nőre, hogy meghaljon, négyéves fia életveszélyesen. Az országban szerte erdőjelzőtüzek gyúlnak a hónak, hova essen. Hiába mondom a gyereknek, dobja vissza ezt a darabot a műjégre, lesz másik, csak szorongatja, álmában is, már víz, csurom.

Hav lesz tavaszra.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.