Sándor Judit: Testbeszéd

Automata szerelem

  • Sándor Judit
  • 2018. február 18.

Egotrip

Arthur király a legenda szerint egy ízben csak úgy menekülhetett meg a rá leselkedő veszély elől, ha jól válaszolt meg egy találós kérdést.

A feladvány első hallásra egyszerűnek tűnt: mi a nők legfőbb vágya? Arthur kifaggatta összes udvarhölgyét, nemesasszonyát, ám ők sokféleképpen válaszoltak: volt, aki az örök szépséget vágta rá, mások szerint a fiatalság, a gyermek, a szeretet, a házastársi hűség a nők legfőbb vágya. Arthur végül egy ijesztő külsejű erdei boszorkányra akadt egy fa tövében, s neki is feltette a kérdést. Meglepetésére a boszorkány frappáns válasszal szolgált: a nők legfőbb vágya, hogy legyen joguk dönteni. Sietett is Arthur a helyes válasszal, de előbb be kellett váltania a boszorkánynak tett ígéretét, miszerint egy lovagja feleségül veszi őt. Az ara az esküvő éjszakáján szépséges nővé változott, ám szépsége nem a teljes napon át tartott. Ha éjjel szép volt, nappal ismét boszorkánnyá változott, s ha nappal tündökölt, éjszaka boszorkány lett. Az újdonsült férj, Gawain lovag kérlelte boszorkány-tündér feleségét, ha lehet, éjjel legyen inkább vonzó és kívánatos. Felesége erre így válaszolt: hát nem éppen a választás szabadsága a nők legfőbb vágya? Végül nem Gawain, hanem a felesége döntötte el, hogy mikor melyik alakban jelenjen meg.

Nos, ha már a több száz éves legenda szerint is a döntés szabadsága a nők legfőbb vágya, vajon miért telik ennyi időbe ennek a mindennapi elismerése? Nem csak a nőkkel szembeni erőszakra, a zaklatásokra gondolok – mely esetek mögött mindig az búvik meg, hogy a nő választása nem számít –: ezúttal a kötődés és a nőkhöz fűződő viszonyok egyoldalúságának technikai dimenzióiról lesz szó.

Egyre bizonyosabb, hogy a humanoid robotok korában ismét feledésbe merült a nők választási szabadságának tisztelete: az egyoldalúság iránti vágy a robotokban többszörös erővel tovább él. Sophia, a mesterséges intelligenciával is felszerelt robotnő Szaúd-Arábiában már állampolgárságot is kapott. Bár külsejét Audrey Hepburn ihlette, kiképzése nyíltan feltárja robot voltát, neki ugyanis – szemben más robottársnőivel – még parókája sincs. Türelmesen válaszolgat a feltett kérdésekre, nem vág közbe, viszont szépen rebegteti a szempilláját. Számos interjút adott, s olykor zavarosnak hangzó válaszait mintha nőies megjelenése lenne hivatva feledtetni: talán nem véletlenül.

Népszerűek a kihívóan nőies vagy épp kislányos megjelenésű robotok is. A japán Ericát 2016-ban az év legélethűbb robotnőjének tartották, ez a gép a japán női szépségideálhoz illeszkedve inkább csitrit mintáz. A híres humanoid robotokban, az engedelmes és szép robotnők mosolygós, a kérdésekre udvariasan felelő válaszai mögött nehéz nem meglátni a konstruktőrök vágyát a statikus, kiszámítható nő után. Egyes robottervezők nyíltan „nőtökéletesítésről” beszélnek, és személyre szabható akcentusú, mellméretű, küllemű társas és szexrobotokat ígérnek a vásárlóknak. Így egyszerre teljesülhet be a megvásárolt szerelem és a programozott, minden speciális férfiigényt kielégítő szerető utáni vágy. És nemcsak a testi paraméterek tervezhetők a felhasználó igényei szerint, de a robot személyiségét is be lehet táplálni: hideg vagy érzéki, vidám vagy félénk gépnők is letölthetők. Azok a robotok, amelyek nem valamiféle meghatározott és szűrt adathalmazból, a tervező vagy a vásárló interakcióiból építik fel személyiségrepertoárjukat, hanem például a közösségi média bugyrait is tanulmányozhatják, már kevésbé képesek barátságos személyiséget magukra ölteni: mintegy visszavetítik, sőt, felnagyítják a rasszista, szexista megjegyzések tömegét. Nem mintha erre lennének beprogramozva, de az intelligens, autonóm robot maga is képes a tanulásra. A szexrobotként reklámozott Harmony megalkotója, Matt McMullen pedig már az embertárspótlás lehetőségéről beszél. Manapság nincs idő az ismerkedési rituálékra, s az „ideális” paraméterekkel felruházott, személyre szabott, megvásárolható „nő” nem szervez keresztbe, nála nincs „nem érek rá”, és nincs „fáj a fejem” sem – állítja szemrebbenés nélkül a büszke tervező.

A társas kötődés helyettesítése robotokkal nem új keletű idea. Az 1996-ban útjára bocsátott tamagocsikat gazdáiknak gondozni kellett, különben az elektronikus játékállatka elhalálozott. Az élethű kiképzés és a mesterséges intelligencia kombinációja azóta jelentősen átalakította a robotipart. A japán android-építő, Isiguro Hirosi 2002-ben ötéves kislánya pontos másolatát készítette el, hogy így a saját gyermeke és a robot együtt nevelkedhessenek, és az összehasonlítás számos kísérlet alapja lehessen. Isiguro szerint a beszélgetés, eszmecsere úgyis csak illúzió, az ember valójában csak a saját gondolatait ismerheti.

Feminista szempontból megdöbbentő az engedelmes, odaadó, dús idomú lányrobotok iránti kereslet, és az, hogy a tervezők egyikének sem jutott eszébe az elmúlt pár évtized emancipációs törekvései­nek felhasználása a robotépítés során. A kereskedelmi igényeket nyilván nem lehet elfojtani – de a tökéletesedő technika parazita módjára, észrevétlenül beférkőzik gondolatainkba, nevel, színlel és vonzóbbá teszi e pótlékokat. A megnyerő, esztétikus kivitel pedig elfedi az érzelmi sivárságot.

Az okosan és etikusan kivitelezett, támogató, segítő robotokra nagy szükség van az élet más területein, például a fogyatékkal élők, az idősek ellátásának segítésében. Az emberi, lelki törődést ezek a gépek sem tudják helyettesíteni, de a fizikait talán igen. A támogató robotoknak nem kell okvetlenül vonzó, nőies háztartási alkalmazottakra emlékeztetniük – lehetnének semleges vagy nem humanoid megjelenésűek is. De vajon az eladásra szánt nőrobotok adhatnak-e szeretetet embertársaiknak, s lesznek-e valaha szerethetők? Kialakulhat-e intimitás robot és ember között?

Valójában aligha beszélhetünk ilyesmiről: helyette a Lacan által is használt extimitás jelenségével állunk szemben, azaz az intimitást eszközökbe helyezzük ki, de így csak eltávolodunk tőle. Ha a robotot pótszernek használjuk, az intimitás akár személyiségtorzító is lehet. Kötődhetünk hozzá, függővé is válhatunk tőle, de ez még nem szeretet, ahogy a robotnak sem parancsolhatjuk meg, hogy szeressen. A robot felmondja a szerelmes mondatokat, akár még jókor, jó helyen is, de ez nem a szerelemhez szükséges interakció. Hiszen a szeretet nem lehet valamely adatbázisból dolgozó program, ahogy erőszakkal sem lehet kikényszeríteni. Választás dolga: még ha nem is a szó szoros értelmében akaratlagos választásé. Hisz’ én érzem csak, hogy van – és ez adja a választási jogomat az intimitáshoz. Kant szerint a mások iránti szeretet érzés és nem pedig kötelesség. Nem szerethetek pusztán azért, mert akarom azt, és még kevésbé, mert szeretnem kéne. A szeretet kötelessége épp ezért abszurd. A másokkal szembeni jóindulatú viselkedés persze elvárható – de ez más, mint a szeretet vagy szerelem.

Donna Haraway, a technológia, a robotika és az emberi lélek összefüggéseinek legendás feminista gondolkodója 1984-es Cyborg Manifestójában még alapvetően elfogadja és üdvözli a gender-dichotómián kívüli kibernetikát. Ám a mesterséges intelligencia és a nemiség összekapcsolása napjaink humanoid robotjai­ban nem igazolja e korai ideákat. Visszazökkentünk a 20. századba: a csábos szájú, igéző robotnők kütyükké váltak, s nem az embergép nem nélküli világa köszöntött be. Jobban tesszük, ha inkább szeretteinkre figyelünk: még ha szeszélyesek és kiszámíthatatlanok is, és akár naponta döntenek arról, hogy tündérek vagy boszorkányok akarnak-e lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.