A jobb lázadása

Szabályok és illúziók

  • Balázs Zoltán
  • 2010. november 4.

Egotrip

Kevés igazán spontán dolog van az emberi együttélésben. Még a legspontánabb reflexeinket, mint a nevetést is imitáljuk, mint a tévéstúdiókban, a végeláthatatlan sitcomokban; így a képernyő előtt is gyakran van az embernek olyan érzése, hogy a spontán viselkedés végső soron illúzió. Legintimebb pillanataink és érzéseink is kondicionáltak, legföljebb nem olyan nyilvánvalóan, mint a színpadon. Az élet színház - vonhatná le a következtetést a lépcsőházi bölcs, okosan bólogató szociológussal a háttérben, akinek forradalmi meggyőződései a spontaneitás szükséges voltáról és tudományos nézetei a spontaneitás lehetetlenségéről rendszerint kiábrándítóan megjósolható anarchiában egyesülnek.

Kevés igazán spontán dolog van az emberi együttélésben. Még a legspontánabb reflexeinket, mint a nevetést is imitáljuk, mint a tévéstúdiókban, a végeláthatatlan sitcomokban; így a képernyő előtt is gyakran van az embernek olyan érzése, hogy a spontán viselkedés végső soron illúzió. Legintimebb pillanataink és érzéseink is kondicionáltak, legföljebb nem olyan nyilvánvalóan, mint a színpadon. Az élet színház - vonhatná le a következtetést a lépcsőházi bölcs, okosan bólogató szociológussal a háttérben, akinek forradalmi meggyőződései a spontaneitás szükséges voltáról és tudományos nézetei a spontaneitás lehetetlenségéről rendszerint kiábrándítóan megjósolható anarchiában egyesülnek.

Azonban egy kis belegondolás után a dolog máris jóval bonyolultabbnak bizonyul. A spontaneitásnak sokféle ellentéte van. Az egyik a megkötöttség, a szabadság hiánya: nem azt teszem, ami éppen eszembe jut, hanem azt, amit valami külső okból tennem kell. Egy másik ellentéte a mesterkéltség, kétszínűség, őszintétlenség: nem úgy viselkedem, ahogy érzek vagy gondolkodom, hanem úgy, ahogy elvárják. Egy harmadik ellentéte a kiszámítottság, az ok-okozati gondolkodás: minden, ami történik velem, meg van írva, el van rendelve. Ezek az ellentétek nem ugyanazok, noha összefüggenek. És van még egy ellentéte a spontaneitásnak, amelyet itt szabályszerűségnek, szabályozottságnak nevezek. Most csak erre összpontosítok, éspedig azért, mert válságtól sújtott környezetünkben a szabályok és a szabályozás témakörében fölöttébb felületes megállapítások uralják a közbeszédet.

Elsősorban is az a föltűnő, hogy szemben az előbbi ellentétekkel, a szabályozottság versus spontaneitás párjában a szabályozottság hangzik rokonszenvesebben. A rokonszenv általánossága mögött az van, hogy a szabályozottság ideáját mind a liberális, mind a konzervatív ész kedveli. Persze nem ugyanúgy és nem ugyanazért. A liberális ész mindenekelőtt az egyetemes politikomorális szabályokat szereti. Számára ugyanis az egyéni célok és értékek, sőt "értékválasztások" sokfélesége ugyan maga is érték, de zavaró tény is. Hogy a sokféleséget fönntarthassa, s ne kelljen egyetlen értéket sem kitüntetnie, a liberális ész hátat fordít az értékeknek, s helyettük olyan szabályt vagy eljárást keres, amely értéksemleges, s éppen ebből morális erőt, amiből pedig politikai erőt merít. Hogy miben áll ez a szabály vagy eljárás, arra Rawls, Dworkin, Habermas, Scanlon, Gewirth más és más választ ad, de a logika ugyanaz. Az eljárások és eljárási szabályok nélkül nem lehetséges spontaneitás, a szabály a szabálytalanságot védi. A politikában éppen ezért a szabályt és az eljárást keressük és értékeljük, a spontaneitás veszélyes, mert tirannikus.

A konzervatív ész ezzel fordítva van. A szabályokat a magánéletben részesíti előnyben. Nagy fontosságot tulajdonít a társas életet, a jogintézményeket, a magáncélok elérését és élvezetét, a nevelést, a párkapcsolatokat, a családot befolyásoló, orientáló szabályoknak. A politikától a szabályok védelmét várja. Ugyanakkor elismeri, sőt alapvetőnek tartja, hogy a szabályok védelmének a megszokott értelemben nincsenek és nem is lehetnek szabályai, eljárásai. Az igazán stabil politikai közösség kormányzása persze kiszámítható és ennyiben szabályozott folyamatnak tűnik, de ez végső soron illúzió. A hagyomány valóban korlátoz, de nem úgy, mint a szabály, amelyet bárki beláthat és számon kérhet. A kormányzás mindig meglepetésekkel és váratlan helyzetekkel terhes, amelyekre dőreség volna előre szabályokat hozni. A politika a spontán reakció és a spontán döntés terepe, ám mindig a hagyomány és a szabályok védelmében.

Oda jutunk tehát, hogy válsághelyzetben - vagy abban, amit a többség ilyennek észlel és érzékel - a liberális ész azért követel szabályozást a politikától, mert úgy látja, hogy a spontaneitás veszélybe sodorta a politikai alapelveket; a konzervatív ész pedig azért, mert úgy látja, hogy a spontaneitás veszélyezteti a magánéletet keretek közé szorító szabályokat, amiket persze előszeretettel nevez közérdeknek.

Ez a válsághelyzet politikai konszenzusának alapja. S ezt mint politikai konszenzust voltaképpen nem is rosszallhatjuk, amennyiben minden krízis meghaladásának ősi elve és garanciája az összefogás. De ami konszenzusnak tűnik, az a valóságban és a politikai következményeket tekintve egyáltalán nem az.

A konzervatív észnek igaza van abban, hogy a magáncélok birodalma, ide értve a válság sújtotta gazdaságot is, nagymértékben és ellentétben a közhiedelemmel, szabályokat követ. Még a korrupció vagy a hálapénz is szabályozott, különben nem volna képes rendszerszerűen működni. Nem is a szabályozottsággal, hanem a szabályokkal van a gond. A politikának nem több és erősebb, hanem jobb szabályokat kellene alkotnia, már amennyiben erre egyáltalán képes. Az viszont több mint kétséges, hogy váratlan és egyszeri adók, kivételes intézkedések - amelyeket a konzervatív ész a politika lényegi velejárójának tekint - alkalmasak-e szabályok bevezetésére vagy megvédésére. A konzervatív politika egyik paradoxona éppen ez: a spontán kormányzás épp a szabályalkotásra alkalmatlan. Ha tehát konzervatív felfogást vallunk, akkor arra kell figyelnünk, hogy a kormányzás lényegi spontaneitását ne keverjük össze a szabályozással, hanem bízzunk abban, hogy ami a szabályoktól függ, azt - föltéve, hogy a szabályok nem korruptak - a társadalom mint szabályozott rend magától is megoldja.

A liberális gondolkodás érzékenyebb a politika szabályalkotói szerepére. Ugyanakkor érzéketlenebb arra a tényre, hogy a szabályok java részét nem a politika állítja elő. Válsághelyzetben azért bíznak inkább a spontán kormányzásban a polgárok, mert úgy érzékelik, hogy a létező szabályok nem (voltak) képesek magánvilágukat megvédeni. Sőt, úgy érzik, hogy nem is voltak szabályok: a spontaneitás káoszt okozott. Ezért az a liberális felfogás, hogy a magáncélok rendezetlen világa érték, hiteltelenné válik. Ez a liberális politika paradoxona: ha az, amit a szabályok által védeni kívánunk, veszélyes, miért kéne értékesnek tartanunk? Ilyenformán a liberális kormányzásnak úgy kell a szabályalkotás politikáját követnie, hogy közben ne értékelje le, akarva vagy akaratlanul, az általa spontánnak tekintett magáncélok világát.

A spontaneitás és a szabályozottság jóval összetettebb viszony, mint első pillantásra látszana. Nem mindegy, mit gondolunk arról, hogy mit jelent a szabályok követése, érvényesülése; hogy mit jelent a szabályok megalkotása és védelme; s hogy mi köze ennek a kormányzáshoz, a politikához. A fentiek csak gondolatfutamok voltak, nem éppen spontánok, viszont a kelleténél valószínűleg szabályozatlanabbak. De legalább politikaiak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.