Titokzokni

  • Földes Ádám
  • 2005. november 10.

Egotrip

Kóka János szörnyű titka

Kóka János szörnyű titka

Kis nemzet vagyunk, de miért nem tudunk örülni annak, ami jó? Mindig csak a rágalomhadjárat-hecckampány-alaptalanvádaskodás, és amikor végre össznemzetileg örülhetnénk, akkor jön a kekeckedés. Igen, kitalálták, a gumiabroncsgyárról van szó. Egy hétig arról írt a sajtó, hogy fantasztikus megállapodást kötött a gazdasági miniszter a koreai befektetővel. Még elképzelni is nehéz, mennyire jól jártunk.

A siker elkönyvelésében azonban mindenképpen segítene, ha a megállapodást részleteiben is megismerhetnénk. Így az, aki ért hozzá, halálra dicsérhetné az "évtized beruházását". Vagy épp ellenkezőleg. Kiderülhetne, hogy mit adunk és mit kapunk, csak néhány adat kellene - a közérdekű fajtából. A miniszter az újságíróknak meg is ígérte, hogy "törvényi kötelezettségüknek megfelelően hatvan napon belül, vagyis az év végéig nyilvánosságra hozzák" a beruházás állami támogatásának mértékét. A nagyvonalú felajánláshoz ezúton is gratulálok: ezek szerint a miniszter olvasta az államház-tartásról szóló törvényt, és az abban szereplő egyik "üvegzseb"-rendelkezésnek eleget is kíván tenni. Szerencsére az "államháztartás alrendszereiből nyújtott, nem normatív, céljellegű, fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatoknak" honlapon vagy hivatalos lapban történő közzététele csak az egyik fele az állami szervek információszabadsággal kapcsolatos kötelezettségeinek. A másik fele az adatvédelmi törvényből következik: ha bárki közérdekű adatot kér, akkor azt 15 napon belül ki kell adni, vagy 8 napon belül meg kell tagadni. Közérdekű adatot szóban, írásban és elektronikus úton is igényelhetünk, így egy újságírói kérdést minden további nélkül szóbeli igénylésnek tekinthetünk.

Mit tehet ilyen szorongatott helyzetben a gazdasági miniszter? A hatvan napot csak kihúzná, addig a költségvetési vihar is elül, és az uniós kritikák mellé kinek kell egy újabb támadási felület; de ez az adatigénylés mégiscsak kellemetlen. Megteheti, hogy a jól bevált módszer szerint hallgat, ám ez kissé kockázatos; például a honvédelmi tárca egyik volt tisztségviselője ügyében idén júliusban vádemelési javaslattal fordult a rendőrség az ügyészséghez, mivel a minisztérium nem engedett betekintést egy szerződésbe, és ez felvetette a közérdekű adattal visszaélés gyanúját. Az is megoldás lehet, hogy ködösít, de a közérdekű adatok kiadásáért indított per megint csak az újságírók malmára hajtja a vizet (lásd a Narancs keresetét a kultusztárca ellen).

Az egyetlen okos dolog, ha valami törvényes kifogást talál. Például azt, hogy államtitokról van szó - amit amúgy maga minősített azzá, végre a bársonyszék és a szolgálati autó mellé kapott pecsétet is lehet valamire használni. A titoktörvény szerint számos elemnek kell együtt állnia ahhoz, hogy valamit államtitokká lehessen minősíteni. Aki minősít, annak legyen ilyen jogosultsága - a kormány tagjainak van. Vagy: ha a kikerülő adat a Magyar Köztársaság valamilyen törvényben meghatározott fontos érdekét közvetlenül sértené vagy veszélyez-tetné, a szerződés beleférne talán a központi pénzügyi érdekek körébe. Illetve az adatnak még valamely államtitokkörbe is kell tartoznia. Ami azt jelenti, hogy nem elég azt mondani: szerintem nagyon veszélyes, ha idő előtt nyilvánosságra kerül a szerződés, meg hogy mivel nagyon szeretném, csak belefér a központi pénzügyi érdekek közé. Hanem a titoktörvény mellékletében szereplő valamely konkrét témakörbe is kell tartoznia, és itt válik problémássá a saját kezű minősítés.

Egyik államtitokkörbe sem fér bele ez a szerződés - valószínűleg azért, mert nem oda való. Mert közérdekű adat. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a külkereskedelmi fizetési mérleg alakulásáról készített előzetes prognózisokon, számításokon, elemzéseken túl a hadiipari gyártással, haditechnikai termékek külkereskedelmi forgalmazásával, az ipar és kereskedelem honvédelmi felkészítésével összefüggő adatokat minősítheti államtitokká, illetve a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériumtól megörökölt hatáskörében a vasúti hadimenetrendet, továbbá a repülőgép-eltérítések megakadályozására, kezelésére vonatkozó intézkedési terveket. Micsoda pech.

Még egy mentsvára volt a miniszternek, de erre eddig nem hivatkozott: be kellene dobnia az üzleti titok kifogást, arra szinte mindig le-het számítani. Igaz, a polgári törvénykönyv háromszor olyan hosszan írja le, hogy mi nem minősül üzleti titoknak, mint hogy mi minősül annak. És az állami költségvetést érintő támogatás, juttatás, kedvezmény és annak sorsa bizony egy kicsit sem üzleti titok. Egy kivételbe még itt is bele lehet kapaszkodni: "A nyilvánosságra hozatal azonban nem eredményezheti az olyan adatokhoz [É] való hozzáférést, amelyek megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna." Egy szerződés megkötése előtt ez az érv megalapozott is lehet: ha kiderülnek a részletek, romlik a magyar állam alkupozíciója, sőt a megállapodás is meghiúsulhat. Ám ha aláírták a szerződést, az köti mindkét felet, és többé nem beszélhetünk már aránytalan sérelemről. Vagyis ez a kifogás csak az idő előtt kíváncsiskodó újságírók, ellenzéki képviselők visszaveréséhez lehetett volna megoldás. Felmerült még az az érv is, hogy újabb üzletek vannak kilátásban, és azért nem adhatók ki adatok, mert az rontaná a titkos alkuknál a minisztérium pozícióit. Csakhogy mindig lesznek újabb üzletek, és a végén hírből sem fogjuk ismerni az információszabadságot. Hogy nehéz így üzletet kötni? Való igaz. De mind az információszabadságnak, mind az esetleg megalapozatlan állami támogatásnak megvan az ára. Kérdés, hogy melyik a drágább.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.