Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

Elon Musk agya

Próbálok figyelni a mentális egészségemre. Nem szeretném tudni, mi zajlik Musk agyában, amiként azt sem, hogy Asperger-szindrómája – amelyről ő maga vallott nyilvánosan – mennyiben járul hozzá ahhoz, hogy az empátiát a nyugati civilizáció rákfenéjének tartja. Nem akarom tudni, hogy nőgyűlöletbe hajló szexizmusa mennyiben sajátja, és mennyiben PR-termék (a háttérben Andrew Tate „influenszerrel”, vagy a PayPal-alapító, extrém libertárius Peter Thiel politikai machinációival). Arról viszont szeretnék beszélni, miként befolyásolja a mára az élet majd’ minden területén elterpeszkedő vállalkozói-mérnöki gondolkodás a zenecsinálást.

Ahogy öregszem, úgy mesélem egyre többször, egyre többeknek saját gyártású anekdotáimat. Csiszolgatom őket. Ha én nem unom meg, talán mások sem fogják. Az alábbi eset Huntsville-ben esett, ahol immár 14. éve élem az év hosszabb-rövidebb felét. Az Egyesült Államokban 20 Huntsville nevű település található, de az Alabama állambeli az egyetlen, ahova az 1950-es évek elején, a hírhedt Operation Paperclip (Gémkapocs Hadművelet) részeként több száz, azelőtt a náci Németországban tevékenykedő rakétatudóst telepítettek be családtagjaikkal együtt. Az addig álmos gyapotvároska és a mellette elhelyezkedő Redstone Arsenal nevű katonai bázis életét egy csapásra megváltoztatta a beáramló nagyszámú briliáns agyvelő, és mindaz a szupertitkos projekt (például a holdra szállás híres Saturn V rakétájának kifejlesztése), amelyeken dolgoztak. Az általam vezetett szimfonikus zenekar sem létezne ma, ha akkor nem költöznek oda a polgári komolyzenei kultúrán nevelkedett németek, élükön azzal a Wernher von Braunnal (a II. világháború utolsó éveiben Londont bombázó náci V–1 szárnyas bombák, az űrbe is kilépni képes V–2 rakéták, majd az amerikai rakétaprogram atyjaként elhíresült szervező-mérnök), akinek a nevét az ottani, koncerttermünket is magába foglaló kulturális komplexum ma is viseli. Házibuli volt tehát abban a Huntsville-ben, amelyben csak az a kavics nem talál el egy mérnököt, amelyet nem dobnak el. Jóval éjfél és jó néhány alkoholos tartalmú ital után, magam is egy húszas évei elején járó, éles elméjű szoftverfejlesztővel beszélgettem a tágas amerikai ház konyhájában álló, kétembernyi hűtőszekrénynek dőlve. A srác hosszasan bizonygatta, hogy a rakétasebességgel fejlődő komputertechnológia hamarosan okafogyottá teszi az élő koncerteket. „Képzeld csak el”, gesztikulált lelkesen, „egy-két év múlva már a nappali szobádban lehet egy olyan rendszer, amely egymástól független hangforrásokkal, hangszórók nélkül is tökéletesen imitálni tudja egy zenekar hangzását. Letöltöd a kedvenc Beethoven–5.-felvételedet, és bármikor a saját lakásodban hallgathatod a…, na, mondj egy nagyon híres klasszikus zenekart…, OK, a Berlini Filharmonikusok előadását. Amikor és ahányszor csak akarod!” Hiába vitáztunk órák óta, hiába döntöttük magunkba a sört, nem értette. „Nem érted” – mondtam. „Én nem akarom a berliniek tökéletes Beethovenjének tökéletes felvételét tökéletes eszközön hallgatni; főleg nem sokszor, és nem a nappalimban. Engem az érdekel, hogy aznap hol játszik rossz hangot a Huntsville Symphony első oboistája.” Utólag is elnézést kérek szólamvezető oboistánktól, Carey Shinbaumtól, és minden hozzá hasonló, kiváló fafúvós kollégától, de akkor, fáradt kétségbeesésemben pont ez jutott eszembe. Attól tartok, beszélgetőpartnerem ezt már végképp nem értette, legalábbis kikerekedett szemeiből erre kellett következtessek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.