Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

Elon Musk agya

Próbálok figyelni a mentális egészségemre. Nem szeretném tudni, mi zajlik Musk agyában, amiként azt sem, hogy Asperger-szindrómája – amelyről ő maga vallott nyilvánosan – mennyiben járul hozzá ahhoz, hogy az empátiát a nyugati civilizáció rákfenéjének tartja. Nem akarom tudni, hogy nőgyűlöletbe hajló szexizmusa mennyiben sajátja, és mennyiben PR-termék (a háttérben Andrew Tate „influenszerrel”, vagy a PayPal-alapító, extrém libertárius Peter Thiel politikai machinációival). Arról viszont szeretnék beszélni, miként befolyásolja a mára az élet majd’ minden területén elterpeszkedő vállalkozói-mérnöki gondolkodás a zenecsinálást.

Ahogy öregszem, úgy mesélem egyre többször, egyre többeknek saját gyártású anekdotáimat. Csiszolgatom őket. Ha én nem unom meg, talán mások sem fogják. Az alábbi eset Huntsville-ben esett, ahol immár 14. éve élem az év hosszabb-rövidebb felét. Az Egyesült Államokban 20 Huntsville nevű település található, de az Alabama állambeli az egyetlen, ahova az 1950-es évek elején, a hírhedt Operation Paperclip (Gémkapocs Hadművelet) részeként több száz, azelőtt a náci Németországban tevékenykedő rakétatudóst telepítettek be családtagjaikkal együtt. Az addig álmos gyapotvároska és a mellette elhelyezkedő Redstone Arsenal nevű katonai bázis életét egy csapásra megváltoztatta a beáramló nagyszámú briliáns agyvelő, és mindaz a szupertitkos projekt (például a holdra szállás híres Saturn V rakétájának kifejlesztése), amelyeken dolgoztak. Az általam vezetett szimfonikus zenekar sem létezne ma, ha akkor nem költöznek oda a polgári komolyzenei kultúrán nevelkedett németek, élükön azzal a Wernher von Braunnal (a II. világháború utolsó éveiben Londont bombázó náci V–1 szárnyas bombák, az űrbe is kilépni képes V–2 rakéták, majd az amerikai rakétaprogram atyjaként elhíresült szervező-mérnök), akinek a nevét az ottani, koncerttermünket is magába foglaló kulturális komplexum ma is viseli. Házibuli volt tehát abban a Huntsville-ben, amelyben csak az a kavics nem talál el egy mérnököt, amelyet nem dobnak el. Jóval éjfél és jó néhány alkoholos tartalmú ital után, magam is egy húszas évei elején járó, éles elméjű szoftverfejlesztővel beszélgettem a tágas amerikai ház konyhájában álló, kétembernyi hűtőszekrénynek dőlve. A srác hosszasan bizonygatta, hogy a rakétasebességgel fejlődő komputertechnológia hamarosan okafogyottá teszi az élő koncerteket. „Képzeld csak el”, gesztikulált lelkesen, „egy-két év múlva már a nappali szobádban lehet egy olyan rendszer, amely egymástól független hangforrásokkal, hangszórók nélkül is tökéletesen imitálni tudja egy zenekar hangzását. Letöltöd a kedvenc Beethoven–5.-felvételedet, és bármikor a saját lakásodban hallgathatod a…, na, mondj egy nagyon híres klasszikus zenekart…, OK, a Berlini Filharmonikusok előadását. Amikor és ahányszor csak akarod!” Hiába vitáztunk órák óta, hiába döntöttük magunkba a sört, nem értette. „Nem érted” – mondtam. „Én nem akarom a berliniek tökéletes Beethovenjének tökéletes felvételét tökéletes eszközön hallgatni; főleg nem sokszor, és nem a nappalimban. Engem az érdekel, hogy aznap hol játszik rossz hangot a Huntsville Symphony első oboistája.” Utólag is elnézést kérek szólamvezető oboistánktól, Carey Shinbaumtól, és minden hozzá hasonló, kiváló fafúvós kollégától, de akkor, fáradt kétségbeesésemben pont ez jutott eszembe. Attól tartok, beszélgetőpartnerem ezt már végképp nem értette, legalábbis kikerekedett szemeiből erre kellett következtessek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.